کد خبر: 34123
تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 ارديبهشت 1397 - 13:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

ما از زندگی سعدی اطلاع زیادی نداریم

منبع : لیزنا
نشست «مروری بر زندگی و آثار سعدی» با سخنرانی محمد دهقانی در سرای اهل قلم خانه کتاب به مناسبت روز سعدی برگزار شد.
ما از زندگی سعدی اطلاع زیادی نداریم

به گزارش لیزنا، نشست «مروری بر زندگی و آثار سعدی» روز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه با حضور محمد دهقانی، نویسنده و محقق ادبیات در سرای اهل قلم خانه برگزار شد.

در این نشست دهقانی درباره آنچه امروزه از زندگی سعدی مکتوب است صحبت کرد و سپس چند حکایت از گلستان و یک غزل از این شاعر بزرگ فارسی را برای حاضران خواند.

دهقانی در ابتدای این جلسه بیان کرد: ما درباره زندگی سعدی کم می‌دانیم. به این دلیل که در فرهنگ ما ثبت و نگارش زندگی بزرگان عرف نیست. ما تنها می‌توانیم حدس بزنیم که سعدی در قرن هفتم می‌زیست و حدود هشتاد و چند سال عمر کرد که برای آن دوران عمری طولانی به حساب می‌‎آید. هر مطلب دیگری که نوشته شده است قصه است.

وی با بیان اینکه سعدی آینه تمام نمای فرهنگ ایرانی است ادامه داد: بیشتر اطلاعاتی که ما می‌توانیم به دست آوریم باز هم اتکا به آثار خود سعدی است که خیلی از آنها واقعیت ندارند و تنها قصه هستند.

دهقانی درباره این ادعا که سعدی سفرهای زیادی را به نقاط مختلف جهان داشته گفت: این ادعا نمی‌تواند درست باشد. می‌گویند سعدی از کودکی در عراق بوده ولی چه طور می‌شود که کسی از کودکی در ایران نبوده و این طور شعر فارسی بگوید. همچنین شعرهای عربی سعدی آن قدر قوی نیستند و بیشتر مطابق با سلیقه ایرانی است از زبان عربی.

وی همچنین درباره توجه سعدی به فرهنگ ایرانی گفت: بعد از فردوسی، سعدی شاعری است که بسیار به فرهنگ عجم و ایرانی توجه دارد. در اشعار سعدی همچنین اشاره مستقیم به شاهنامه و فردوسی وجود دارد.

این نویسنده درباره تاثیر گلستان در چین عنوان کرد: گلستان جز کتاب‌های مذهبی چینی است و چینی‌ها فارسی را با گلستان فرا می‌گیرند.

دهقانی در پایان اظهار داشت: سعدی فراگرفت که آدمی دائم در تقابل نیکی و بدی است. به اعتقاد سعدی انسان آونگی است که تا زنده است دائم در حرکت است. اخلاقیات سعدی ایجاد تعادل در این حرکت است.

برای شنیدن فایل صوتی این برنامه به سایت رادیو رویداد فرهنگی مراجعه کنید. 

 

خبرنگار : محمد هرندی پور
برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: