کد خبر: 34228
تاریخ انتشار: یکشنبه, 09 ارديبهشت 1397 - 15:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

در نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی کتاب مطرح شد

جنبه فروشگاهی نمایشگاه کتاب حفظ می شود/ حضور 2 هزار و 50 ناشر داخلی و 132 ناشر خارجی

منبع : لیزنا
نشست خبری سی و یکمین نمایشگاه بین‌ المللی کتاب تهران امروز (یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه) برگزار شد.
جنبه فروشگاهی نمایشگاه کتاب حفظ می شود/ حضور 2 هزار و 50 ناشر داخلی و 132 ناشر خارجی

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست خبری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز (یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه) با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی و یکمین نمایشگاه  کتاب در سالن زنده یاد علی عاشوری در محل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

سیاست های سید عباس صالحی دنبال می شود

محسن جوادی، رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را یک رویداد بزرگ فرهنگی و نمایشگاهی توصیف کرد و گفت: نمایشگاه کتاب به دلیل گستره فرهنگی زمینه آشنایی نسل جوان با نویسنده، ناشران و به طور کلی کتاب را فراهم می‌ کند. در سنوات گذشته بخش عمده ‌ای از کمیته ‌های ما مستقیماً کار فرهنگی می کردند و این نشان می ‌دهد که بخش عمده‌ ای از فعالیت ها در مجموعه فرهنگی تعریف می‌ شود. معاونت فرهنگی سعی کرده در چارچوب ضوابط و مقرراتی که سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمان معاونت فرهنگی دنبال می‌کرده است فعالیت کند و آن هم واگذاری فعالیت ‌های نمایشگاه کتاب به صنف است. سعی می‌کنیم این سیاست را در آینده تقویت کنیم و واگذاری بخش ‌های بیشتری را داشته باشیم.

جوادی از اهالی نشر و صنوف درخواست کرد هر نقد، نگرش و پیشنهادی در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب دارند، ارائه دهند تا با مشارکت بخش خصوصی این برنامه ها پیش روند.

وی در ادامه با اشاره بر 40 سالگی انقلاب برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب از نه‌سالگی انقلاب اسلامی را نشان‌دهنده هویت فرهنگی انقلاب دانست.

حفظ جنبه فروشگاهی نمایشگاه و تقویت جنبه نمایشگاهی و فرهنگی آن

 در ادامه امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیر موسسه نمایشگاه‌ های فرهنگی و قائم‌ مقام نمایشگاه بین ‌المللی کتاب تهران اطلاعاتی از چگونگی برگزاری نمایشگاه ارائه داد. به گفته وی نمایشگاه از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود و امکان تمدید ساعات آن نیز وجود دارد. افتتاح نمایشگاه روز سه شنبه، 11 اردیبهشت ماه با حضور رئیس جمهور انجام خواهد گرفت. شعار نمایشگاه «نه به کتاب نخواندن» است که با هدف ایجاد فرهنگ کتابخوانی و در سبد خانواده آنها انتخاب شده است.

وی در ادامه با اشاره به همزمانی ایام نمایشگاه با ولادت امام زمان و همچنین روز معلم و 40 سالگی انقلاب اسلامی از اجرای برنامه های فرهنگی در این راستا خبر داد.

شهرام نیا واگذاری امور اجرایی نمایشگاه را که از چهار سال قبل آغاز شده است نهادینه شده دانست و با اشاره بر لزوم حفظ جنبه فروشگاهی نمایشگاه بر تقویت جنبه نمایشگاهی و فرهنگی آن تاکید کرد و برنامه کشور و شهر مهمان را در همان راستا عنوان کرد و گفت که به ادامه و گسترش آن تلاش می شود.

طبق توضیحات وی در نمایشگاه امسال 130 هزار مترمربع در اختیار ناشران قرار گرفته است تقریبا ۷۵ درصد آن مسقف است و شرایط از سال گذشته که 50 درصد زیر سقف بود بهتر شده؛ هرچند با شرایط مطلوب فاصله داریم. او گفت: علاوه بر بخش عمومی، بخشی اعظمی از ناشران کودک، ناشران آموزشی و ناشران خارجی در فضای مسقف جانمایی شده‌اند و فقط ناشران دانشگاهی و دیجیتالی در سازه‌ های موقت هستند.

شهرام نیا افزود: امسال حضور  53 کشور در نمایشگاه قطعی است و ناشران برخی کشورها نیز حضور دارند. صربستان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب است که با هیأت ۳۰ نفره از وزیر فرهنگ، رئیس کتابخانه این کشور و هنرمندان و گروه موسیقی حضور خواهد داشت و تونس پایتخت کشور تونس نیز شهر مهمان است که با یک هیأت ۱۸ نفره و با وزیر فرهنگ این کشور در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

ناشران به خواست خود به نمایشگاه رفتند و به خواست خود به مصلی بازگشتند

در ادامه جلسه یحیی دهقانی، معاون اجرایی نمایشگاه کتاب آمار و اطلاعاتی از ناشران را ارائه داد: او در ابتدا گفت: در دوره هشت ‌ساله ریاست ‌جمهوری احمدی ‌نژاد صنف از جریان برگزاری نمایشگاه دور مانده بود اما اکنون در دوره ریاست جمهوری روحانی چهار سال است که به صورت مستقیم در نمایشگاه دخالت می ‌کند.

وی ادامه داد: ما ناشران دو سال پیش بنا به خواست و علاقه خودمان به شهر آفتاب رفتیم و فکر می‌کردیم محل مناسب و دائمی برای نمایشگاه خواهد بود اما آنطور که انتظار داشتیم نبود. به همین دلیل امسال به خواست خودمان به مصلا برگشتیم.

طبق توضیحات وی حدود ۲هزار و ۵۰ ناشر داخلی تاکنون به صورت قطعی در نمایشگاه شرکت کرده‌اند.  ۱۱۳ ناشر آموزشگاهی با ۵۳۶ هزار عنوان کتاب در رواق غربی جانمایی شده‌اند. ۵۰۱ ناشر دانشگاهی با حدود ۶۸ هزار عنوان کتاب در شرق نمایشگاه و در سازه‌های موقت جای دارند. حدود ۲۸۸ ناشر کودک و نوجوان با ۳۳ هزار عنوان کتاب در رواق غربی و بخشی در زیر چادر هستند، ۱هزار و ۱۴۷ ناشر عمومی با حدود ۸۶ هزار عنوان کتاب در شبستان مصلا جای دارند. 460 هزار عنوان کتاب در بخش داخلی و خارجی عرضه خواهد شد. در قسمت لاتین بخش خارجی 46 ناشر با 120 هزار عنوان کتاب و در قسمت عربی 86 ناشر با 37هزار و 500 عنوان کتاب شرکت دارند. به طور کلی مجموع کتاب‌های ناشران خارجی ۴۶ هزار عنوان است. ۸۶ ناشر دیجیتال هم در سالن‌های مجزا و در شمال نمایشگاه غرفه دارند. بخش ناشران داخلی در چهار گروه فعال هستند. در بخش آموزشی که در رواق غربی مستفر خواهند شد 113 ناشر با 15هزار و 633 عنوان کتاب حضور دارند. در بخش دانشگاهی نیز 501 ناشر با 64هزار و 444 عنوان کتاب زیر چادر هستند. در بخش کودک و نوجوان 228 ناشر با 33 هزار عنوان کتاب در سه بخش رواق شرقی و دو بخش زیر چادر مستقر خواهند بود. به طور کلی در بخش عمومی 1هزار و 147 ناشر با 86 هزار عنوان حضور دارند. انجمن‌های دوستی در نیم‌طبقه شبستان جانمایی شده‌اند و شهرداری تهران و باغ کتاب  در سالن‌های مجزا خواهند بود.

دهقانی افزود: معاونت خدمات شهرداری تهران، ستاد بحران شهری، بازیافت، حمل و نقل، بانک شهر، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، سازمان ثبت احوال و حرم مطهر (جهت جادهی به دانشجویان) با ما همکاری داشتند.

ناشران متخلف مشمول تعلیق آرای هیئت رسیدگی به تخلفات نمی شوند

همایون امیرزاده،  سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و رئیس رسیدگی به تخلفات ناشران، مسائل حمایتی و نظارتی نمایشگاه را  در راستای آیین ‌نامه ‌هایی موجود عنوان کرد و گفت: در بخش حمایتی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دو سال گذشته در جهت تقویت زیرساخت‌ های نشر، اقداماتی را انجام داده است.

امیرزاده افزود: ما به دنبال ایجاد سازوکارهایی هستیم که این میزان اندک یارانه نیز در اختیار نمایشگاه قرار بگیرد. اما در یک آمار مقایسه ای طبق سیاست گذاری ها  ما حدود 5میلیون جمعیت هدف یعنی دانشجویان را داریم. اگر به هر کدام از آنها ۵۰ هزار تومان بدهیم مجموع آن می‌شود ۲۵۰ میلیارد تومان که دو برابر بودجه معاونت است. الان ما با این یارانه فقط 2 درصد جمعیت هدف را تحت پوشش قرار دادیم. از طرف دیگر بخشی از یارانه حمایتی به سمت حمایت فصلی کتاب ‌فروشی ‌ها رفته است.

به گفته او تاکنون ۱۵۲ هزار و ۴۱۴ نفر موفق شده اند که  ثبت نام قطعی برای دریافت بن ‌کارت‌ داشته باشند. امسال دو روش تکمیلی برای دریافت بن‌ کارت‌ ها وجود داشت و سعی شده از میزان تخلفات در ارائه بن‌ کارت‌ ها کاسته شود. بخشی از بن ‌کارت‌ ها از طریق کارت‌ های ملی هوشمند ارائه می شود و برای اولین بار افرادی که از این طریق کارت هوشمند خود ثبت نام کرده اند می‌توانند از مبلغ بن خود استفاده کنند.39 هزار و 880 نفر ثبت نام شدند. همچنین 5 هزار و 102 نفر از طریق NFC و 107 هزار و 432 نفر طبق روال سال گذشته ثبت نام کرده اند.  به طور کلی اعتبار تخصیص یافته قریب به 7 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: همچنین حدود ۱۰ هزار نفر از اهل قلم یارانه دریافت کردند که میزان آن 250 هزار تومان برای هر نفر است. بخشی از یارانه نیز با همکاری آموزش و پرورش به حمایت، تجهیز و نوسازی کتابخانه‌های مدارس شهر تهران اختصاص داده شده است. 500 میلیون تومان به این طریق به دانش آموزان اختصاص یافته است.  310 موسسه و کتابخانه عمومی نیز برای دریافت بن‌کارت ثبت نام کرده‌اند.

امیرزاده درباره تعلیق آرای نمایشگاه سال گذشته توضیح داد که در اصل هیچ کدام از آرا نقض نشده است بلکه فرصتی به ناشران داده شده تا با ارائه تعهدهای لازم در نمایشگاه فعالیت اقتصادی داشته باشند. اما کسانی که تکثیر غیرمجاز  و یا ترجمه ‌های غیرمجاز انجام دادند و کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه عرضه کرده اند در دایره شمولیت این معافیت قرار نگرفته ‌اند. آرای صادره نمایشگاه ۳۰ تا نمایشگاه ۳۲ اجرا می شود و آنها تحت نظارت هیأت بررسی قرار می ‌گیرند و با کمترین تخلف این آرا عملیاتی خواهد شد.

امیرزاده در پایان از راه‌اندازی سامانه رصد بن‌کارت کتاب‌ها را با هدف حمایت از ناشران خبر داد.

حسین صفری، مدیر اجرایی و رفاهی نمایشگاه کتاب نیز  از ایجاد حداکثر امکانات رفاهی برای مردم و همکاری با مجموعه حمل و نقل، مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی خبر داد.

 ایجاد ۵۰۰ دستگاه شاتل و ون در محوطه نمایشگاه برای جابه‌جایی مردم، ایجاد ایستگاه امانات، ایستگاه‌های مادر و کودک، در نظر گرفتن امکانات رفاهی برای معلولان و جانبازان با اعزام ون ویژه به در منازل آنها، مناسب ‌سازی مسیر ها به صورت ویژه و ... از جمله این خدمات هستند.

همچنین ثبت درخواست کارت ملی هوشمند بدون ثبت نام اولیه نیز از دیگز خدمات ارائه شده است.

 

در ادامه سولات خبرنگاران مطرح شد:

دهقانی در پاسخ به خبرنگار لیزنا در مورد اعتراض ناشران پزشکی به حضور چند ناشر دانشگاهی در بخش ویژه آنها و عدم دخالت و نظارت وزارت ارشاد گفت: سال گذشته انجمن تصمیم گرفت که ناشران پژشکی جهت رفاه حال دانشجویان و مخاطبان از بخش ناشران دانشگاهی جدا شود. امسال به دلیل کم بود جا در بخش ناشران دانشگاهی چند ناشر در بخش ناشران پزشکی جانمایی شدند که اعتراضاتی در پی داشت. ولی با پیگیری های انجام شده و گفت و گو ها مسئله حل شد و قرار شد بخش و غرفه ناشران دانشگاهی در قسمت پزشکی با نصب بنرها و راهنماهایی جدا شود و به اطلاع مخاطبان برسد.

حسین صفری در پاسخ به این سوال که آیا تمامی فضاهای مصلا در اختیار ناشران قرار گرفته است، از تحویل تمامی فضاهایی که مورد توافق با مصلا بودند خبر داد.

امیرمسعود شهرام‌نیا در خصوص تأثیر حضور مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب، حضور مهمان ویژه را بهانه ‌ای برای آشنایی با فرهنگ و ادبیات یک کشور دیگر و تعاملات فرهنگی عنوان کرد و در مورد درآمد ها گفت: سال گذشته که ایتالیا مهمان ویژه ما بود درآمد چندانی نداشتیم اما سه ناشر ایتالیایی به ترجمه آثار ایرانی علاقمند شدند و امسال ناشری که  از سال گذشته تاکنون حدود ۱۰ رمان ایرانی را به زبان ایتالیایی ترجمه و منتشر کرده است دعوت کردیم.

محسن جوادی نیز درباره حذف جنبه فروشگاهی نمایشگاه کتاب لازمه حذف فروش کتاب از نمایشگاه را یک روند طولانی دانست و گفت که این امر در کوتاه‌مدت امکان ‌پذیر نیست اما به سمت تقویت کردن وجه فرهنگی نمایشگاه می‌رویم.

شهرام‌نیا نیز توضیح داد که گردش مالی نمایشگاه کتاب تهران حدود ۲۰ درصد گردش مالی صنعت نشر است و  امکان حذف آن وجود ندارد. اگر هم حذف شود بیشتر به ضرر ناشران کودک و عمومی است و ناشران دانشگاهی کمترین آسیب را می ‌بینند.

به گفته یحیی دهقانی نیز فروش کتاب در نمایشگاه بیشتر به صورت نقدی است. با توجه به اینکه ناشران بیشتر کتاب ‌های خود را با چک و در بازه زمانی ۹-۱۰ ماهه می‌فروشند، نمایشگاه کتاب فرصتی برای نقدینگی ناشران محسوب می شود. بیش از ۹۰ درصد ناشران با حذف فروش کتاب در نمایشگاه مخالفت هستند.

شهرام‌نیا درباره حادثه‌ واژگونی کامیون حمل کتاب ناشران عرب در ترکیه گفت: کتاب ‌ها از بین رفته است و تعدادی از ناشران عرب ضرر کرده ‌اند ولی این موضوع آسیب چندانی به نمایشگاه نمی ‌زند. البته خوشبختانه کامیون بیمه بوده است و خسارت‌ها پرداخت خواهد شد. ما کمک ‌هایی به این ناشران کرده ‌ایم تا کتاب ‌هایشان از طریق راه هوایی به ایران آورده شود.

امیرزاده درباره عرضه نظارت بر کتاب ‌های ممنوعه در نمایشگاه کتاب گفت:‌ همه کتاب ‌هایی که براساس آیین ‌نامه محتوایی ارشاد مجوز دارند می‌توانند در نمایشگاه حضور داشته باشند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: