کد خبر: 34268
تاریخ انتشار: سه شنبه, 11 ارديبهشت 1397 - 16:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران با حضور وزیر فرهنگ صربستان افتتاح شد

منبع : لیزنا
افتتاحیه سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران، صبح روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت در مصلی امام خمینی (ره) با حضور سید عباس صالحی و وزیر فرهنگ جمهوری صربستان برگزار شد.
سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران با حضور وزیر فرهنگ صربستان افتتاح شد

به گزارش لیزنا، سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران صبح روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ولدان ووکو سایوویچ، وزیر فرهنگ جمهوری صربستان، آمال حشانه،معاون وزیر فرهنگ تونس و جمعی از مسئولین فرهنگی و سفرا و مهمانان خارجی در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

بنابر اعلام قبلی حسن روحانی، رئیس جمهور قرار بود در این مراسم حضور پیدا کند، ولی این مراسم بدون حضور وی برگزار شد.

صربستان کشور مهمان این دوره از نمایشگاه و شهر تونس شهر مهمان ویژه سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران است. 53 کشور خارجی در این دوره از نمایشگاه حضور دارند. تعدادی از آنها توسط سفارت کشورها در نمایشگاه نمایندگی می‌شوند و تعدادی از ناشران خارجی با نمایندگان خود در بازار جهانی نمایشگاه حضور دارند.

وزیر فرهنگ صربستان در سخنان خود ضمن ابراز خشنودی از دعوت ایران از این کشور به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه عنوان کرد: صربستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در میان دو قطب شرق و غرب وجود دارد و همواره در تماس با هر دو قطب بوده. به همین منظور من امروز در ایران احساس خارجی بودن نمی‌کنم؛ با اینکه فرهنگ ما با فرهنگ ایرانی تفاوت‌های زیادی دارد.

وی افزود: ایران نام‌های بزرگی در ادبیات دارد و میراث ادبی بزرگی را در طی سال‌ها توید کرده است. بسیاری از صربی‌ها ادبیات ایران را می‌شناسند و کتاب‌های ایرانی را خوانده‌اند.

ولدان ووکو سایوویچ همچنین به حضور ایران در نمایشگاه کتاب بلگراد اشاره کرد و آن را حضوری موثر در شناساندن فرهنگ ایران به شهروندان صربستان عنوان کرد.

وی در پایان گفت: ما اعتقاد داریم که فرهنگ مانند یک موزاییک است که قطعه‌های مختلفی دارد و می‌خواهیم جزئی از جهان متصب باشیم و در عین حال خودمان باشیم. به نظر من فرهنگ ایرانی نیز این ویژگی را دارد. موانع سیاسی معمولا مانع از شناخت فرهنگی بهتر می‌شوند و نقش ما ایجاد این شناخت در رویدادهای این چنینی است.

سید عباس صالحی در ابتدای سخنان گفت: من به نیابت از ریاست‌جمهوری به مهمانان سلام می‌کنم. رییس‌جمهور همیشه دغدغه فرهنگی جدی دارند، تا آخرین ساعت قرار بود میزبان‌شان باشیم اما به دلیل پاره‌ای از اتفاقات بین‌المللی و یک‌سری از مسائل داخلی به تصمیمات ایشان نیاز بود. همچنین روز شنبه سفر استانی به استان خراسان رضوی خواهند داشت. با توجه به این‌که آخر هفته تعطیل است و تراکم کاری داشتند نتوانستند در این مراسم شرکت کنند.

وی افزود: نمایشگاه کتاب نمایشگاه همه ملت است. کتاب مبدا خیزش‌ها و بعثت‌های تمدنی است. همه اتفاق‌های ملی با کتاب آغاز می‌شود. تمدن‌ها و بعثت‌ها ریشه در کتاب دارند. بعثت نبوی با کتاب آغاز شده است. همین‌طور بعثت بشری نیز با کتاب آغاز می‌شود. کتاب حلقه اتصال ملت و تمدن است.

وزیر ارشاد افزود: کتاب بسامد فرهنگ و تمدن ایران است. ایران را با مثنوی، حافظ و دیوان شمس می‌شناسند، ملت‌های دیگر را نیز با کتاب‌های‌شان می‌شناسند. کتاب سرمایه ماندگار ملت‌هاست. معادن و نفت تمام می‌شود و آن‌چه باقی می‌ماند کتاب است.

وی در پایان عنوان کرد: شر هم در حوزه اندیشه باید آزاد باشد و هم در حوزه توزیع و عرضه کتاب. ما گرفتار اختلالاتی در این بخش هستیم و باید به سهم خود از آن محافظت کنیم و اجازه ندهیم جریان انسدادگرایی، آزادی و امنیت را در حوزه نشر محدود کند و به چیزهایی که می‌خواهد برسد.  

آمال حشانه، معاون وزیر فرهنگ تونس در این مراسم گفت: ما سعی می‌کنیم که چهره واقعی تونس را در این نمایشگاه به مخاطبان نشان دهیم که با آغوشی باز از فرهنگ‌های دیگر استقبال می‌کند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: