کد خبر: 35506
تاریخ انتشار: یکشنبه, 17 تیر 1397 - 23:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

با کتابداران (11)

برنامه‌های فرهنگی کتابخانه شهدا اهالی محله را به آنجا جذب کرده است

منبع : لیزنا
کتابخانه عمومی شهدا با برگزاری کلاس‌های روانشناسی و مهارت‌های زندگی برای کودکان، به مرکز مورد استقبالِ خانواده‌ها در فصل تابستان تبدیل شده است.
برنامه‌های فرهنگی کتابخانه شهدا اهالی محله را به آنجا جذب کرده است

به گزارش لیزنا، کاظم موسویان، کتابدار و مدیر کتابخانه عمومی شهدا واقع در عبدل آباد تهران؛ متولد سال ۱۳۵۲ و فارغ التحصیل رشته کتابداری است. او از سال ۱۳۷۵ در کتابخانه های عمومی فعالیت می‌کند.

موسویان از چگونگی شروع فعالیت خود در این رشته گفت: ابتدا در وزارت ارشاد کار می‌کردم و به محیط آرام کتابخانه علاقه بسیاری داشتم. سپس فعالیتم را در نهاد کتابخانه‌ها به عنوان کتابدار شروع کردم تا بتوانم خدمتی در این زمینه انجام دهم و بستری برای قرار دادن منابع خدمت مردم فراهم کنم. قبل از اینجا در دو کتابخانه سید مرتضی واقع در خیابان تختی و کتابخانه معراج در خیابان متین در پاسگاه نعمت آباد مشغول به کار بودم.

کتابخانه شهدا سال ۱۳۸۴ تاسیس شد و ۴۵۶ متر مربع زیربنا دارد. این کتابخانه دارای ۲۲ هزار عنوان کتاب شامل ۸۴۰  کتاب مرجع، ۳ هزار و ۶۵۰ کتاب کودک و مابقی کتاب‌های بخش بزرگسال و همچنین ۷۰۰ کمک درسی است. کتابخانه نزدیک به هزار نفر عضو دارد که ۳۸۰ نفر آن کودک و حدود ۶۵۰ نفر بزرگسال هستند. خردسال‌ترین عضو کتابخانه شهدا ۴ سال و مسن‌ترین‌ها نزدیک به ۶۰ سال دارند.

موسویان در مورد برنامه‌ها و جلساتی که در کتابخانه برگزار می‌شود گفت: به صورت هفتگی نشست کتاب خوانی، قصه خوانی و شاهنامه خوانی داریم. همچنین هر هفته جلسات مهارت‌های ۱۰ گانه روانشناسی در کتابخانه برگزار می‌شود که با استقبال بسیاری روبروست و گاهی مردم بیش از ظرفیت کلاس‌ها قصد نامنویسی دارند. ما دو بار در هفته برنامه معرفی کتاب داریم. در ماه ۵ کتاب از سوی نهاد مشخص می‌شوند که ما آنها را به مردم معرفی می‌کنیم. نشست جمع خوانی و قصه خوانی با همت اعضای فعال کتابخانه و کتابداران کتابخانه شهدا هر هفته برگزار می‌شود.

وی افزود: با شهرداری، سرای محله و مدارس منطقه تعامل داریم، به ویژه در هفته کتاب، اعیاد و مراسم مختلف این همکاری بیشتری می‌شود.

موسویان درباره نحوه فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور گفت:  از زمانی که علیرضا مختارپور، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور فعالیت خود را شروع کرده است، رسیدگی به منابع کتابخانه‌ها در تمامی رده‌های دهگانه موضوعی بهتر شده است. نشریات و کتاب‌ها ساماندهی شدهاند و تعداد کتاب‌های بخش کودک کتابخانه‌ها از ۴۰ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش یافته و همچنین برای زیبایی کتابخانه‌ها هزینه شده است. با همت علیرضا مختارپور و علی نیکنام بر روی کتابخانه شهدای تهران در سال ۹۵ تعمیرات کلی و اساسی انجام گرفت که تاثیر بسیاری بر ظاهر و کارایی آن داشت و تعداد اعضا از ۶۰۰ نفر به هزار نفر رسید که روز به روز نیز در حال افزایش است.

الهه خان‌نیکی، روانشناس حوزه کودک و نوجوان، برای تدریس مهارت‌های زندگی به کودکان مقاطع چهارم، پنجم و ششم ابتدایی به کتابخانه شهدا می‌رود. او درباره استقبال کودکان و خانواده‌ها از کلاس‌های روانشناسی مهارت‌های زندگی گفت: سال گذشته استقبال از کلاس‌ها با تجربه خوبی همراه بود و امسال نیز تعداد کودکان حاضر در کلاس‌ها بیشتر و خانواده‌ها نسبت مهارت‌های روانشناسی و اجتماعی فرزندانشان آگاه‌تر شده اند.

وی با تاکید بر این که بازخورد خوبی از اعضای کتابخانه و خانواده‌ها گرفته است ادامه داد: علاوه بر نظر مثبت خانواده‌ها، تجربه ثابت کرده کودکی که، به عنوان مثال برای صحبت درجمع مضطرب است، در انتهای این جلسات به خودباوری می‌رسد و مشکل اضطرابش رفع می‌شود. در کلاس‌های مهارت‌های زندگی مدعی این نمی‌شویم که قرار است اختلال‌ها را درمان کنیم، بلکه مهارت‌هایی را که نقششان جلوگیری از آسیب است به کودکان آموزش می‌دهیم.

خان نیکی درباره تاثیر کتاب خواندن بر این مهارت‌ها گفت: مطالعه باعث می‌شود که کودکان آگاهی داشته باشند و این آگاهی و اطلاعات بیشتر نسبت به بقیه، قطعا عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتری به فرد می‌دهد زیرا اطلاعات زیادی برای ارائه به دیگران دارد.

او به خانواده‌ها این پیشنهاد را داد که کودکان خود را به کتابخانه‌ها بیاورند و از خدمات آنجا بهره‌مند شوند و افزود: از نظر بعضی خانواده‌ها یک سری از خدمات هزینه دارند و سراغش نمی‌روند. اما این کلاس‌های روانشناسی و یادگیری مهارت در کتابخانه‌ها به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است و متخصصان هم بر ضرورت یادگیری این گونه مهارت‌ها مهر تایید زده اند.

ثریا مرادی، مادری که فرزاندش عضو کتابخانه هستند، از حضور آنها در کلاس‌های مهارت‌های زندگی ابراز رضایت کرد و از تاثیر مثبت کلاس بر اخلاق و رفتارشان گفت: در این کلاس‌ها درمورد روان ، اخلاق، ذهن و افکار کودکان و همچنین نحوه روبرویی‌شان با انتقاد صحبت و به آنها آموزش داده می‌ شود. مرادی بر این که فرزندانش عضو فعال کتابخانه هستند و مطالعه هر روزه آنها بر تحصیلاتشان نیز اثر مثبت داشته، تاکید کرد.

نازنین فاطمه و حدیثه سادات موسوی دو عضو ۹ ساله کتابخانه شهدا هستند که به داستانهای ائمه اطهار و کتاب های علمی علاقه مندند. به نظر آنها از خوبیهای این کتابخانه آن است که فرصت زیادی برای مطالعه و امانت بردن کتاب به آنها میدهد و محیطی دوستداشتنی دارد.

زهرا جهانی ۳۲ ساله، از دیگر اعضای فعال کتابخانه شهداست که از محیط و فضای آرام این کتابخانه و رفتار کتابدارانش ابراز رضایت کرد.

محدثه مائدی ۱۷ ساله، از ۵ سال پیش عضو کتابخانه است. او اغلب برای تهیه کتاب‌های کمک درسی و رمان به کتابخانه مراجعه می‌کند. او گفت: کتابخانه شهدا محیط آرام و کتاب‌های متنوعی دارد. در حالی که کتابخانه مدرسه کوچک است و از کتاب‌های زیادی برخوردار نیست بنابراین سعی می‌کنم از کتابخانه‌های عمومی‌کتاب امانت بگیرم. کتاب خواندن سطح آگاهیام را بالا می‌برد و مرا با دنیای بیرون آشنا می‌سازد.

 

آسمان آبی
|
iran
|
1397/04/18 - 10:12
1
2
اندر فضایل این کتابخانه همین بس که از کتاب بعنوان پایه بالا برنده مانیتور استفاده شده ... ای کاش انقدر چیزهای کوچک و معمول کتابخانه ها رو که جزء وظایف بدیهی هر کتابدار و کتابخونه ای هست بزرگ جلوه ندیم ....
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: