کد خبر: 36509
تاریخ انتشار: یکشنبه, 28 مرداد 1397 - 23:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

در شانزدهمین دوره عصر كتاب مطرح شد

میرصادقی خود به تنهایی می تواند یک دانشگاه باشد

منبع : لیزنا
آئین گرامیداشت جمال میرصادقی، داستان نویس و پژوهشگر ادبیات داستانی، امروز 28 مرداد ماه در سلسله برنامه‌های «عصر کتاب» به همت خانه کتاب برگزار شد.
میرصادقی خود به تنهایی می تواند یک دانشگاه باشد

به گزارش لیزنا، این مراسم در سرای کتاب و با حضور جمعی از نویسندگان و اهالی قلم برگزار شد. در ابتدای مراسم نیکنام حسینی پور اظهار کرد: خانه کتاب با ربع قرن سابقه سعی کرده خانه اهل قلم و اندیشمندان باشد که بتوانند در صورت داشتن مشکل به آن مراجعه کنند.

وی افزود: میرصادقی خود به تنهایی می تواند یک دانشگاه باشد که فرهنگ ایرانی را به نسل های آینده منتقل می‌کند. او شاگردان و داستان نویس های خوبی را ترییت کرده که می توانند مسیر او را ادامه دهند.

مریم حسینی، استاد زبان و ادبیات فارسی و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا بیان کرد: وقتی خواستم در مورد جمال میرصادقی بنویسم متوجه دو جنبه از زندگی و شخصیت او شدم؛ یکی نقد کردن داستان و دیگری که مهمتر است، نوشتن داستان و رمان است.

او سپس به توضیح درمورد آثار میرصادقی پرداخت.

در ادامه مراسم احمد پوری مترجم، مؤلف و ویراستار آثار ادبی در مورد میرصادقی گفت: در کلاس هایم اولین کتابی را که به هنرجوها معرفی می کنم، کتاب عناصر داستان اثر میرصادقی است. از او می توان دور از هیاهو بودن، حاشیه نداشتن و با متانت کار کردن را آموخت. دوران جوانی ام با آثار او گذشته و اکنون افتخار بزرگی است درباره او صحبت کنم. میرصادقی هم  نویسنده و هم هنرآموز است.

وی در آخر با آرزوی سلامتی برای میرصادقی صحبت خودت را پایان داد.

جمال میرصادقی برای شروع صحبت هایش، خاطره ای از جوانی خود تعریف کرد و در یک جلسه پرسش و پاسخ، سوالات حضار را جواب گفت.

او تاکید کرد: نباید داستان بافت و ادامه داد: دو نوع نوشته داریم: موضوعی که از دیگران شنیدیم را داستان کنیم و یا از تجربه و احساس خودمان بنویسیم. انسان در حال تغییر است و اگر از تجربه خود بنویسید همیشه موضوع برای نوشتن دارید. مانند داستان های چخف که ابتدا سرد به نظر می آید اما از ذات و درون خود نوشته، آثارش ماندگار است و اکنون نیز او را تجلیل می کنند.

او درباره شناخت داستان توضیح داد: کسی که قدرت تخیل داشته باشد می تواند بنویسد. همه می توانند داستان بنویسند. افراد در کلاس های داستان نویسی شرکت می کنند و شناخت پیدا می کنند اما بعد آن شناخت را رها می کنند. خلاقیت و شناخت باید موازی با هم حرکت کنند و نوشتن تداوم داشته باشد.

میرصادقی افزود: در داستان نویسی ایدئولوژی، داستان را ضایع می کند. نمی توانید یک قانون را بپذیرید و طبق آن بنویسید زیرا به تبلیغ تبدیل می شود. نویسنده در خودش ریشه دارد. اگر تبلیغی و وابسته بنویسد، فاسد می شود.

در پایان مراسم با حضور نجف قلی حبیبی، محمدجواد مرادی نیا، محمدرضا زائری، نیکنام حسینی پور و اسدالله امرایی از جمال میرصادقی تقدیر به عمل آمد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: