در شانزدهمین دوره عصر كتاب مطرح شد
میرصادقی خود به تنهایی می تواند یک دانشگاه باشد

به گزارش لیزنا، این مراسم در سرای کتاب و با حضور جمعی از نویسندگان و اهالی قلم برگزار شد. در ابتدای مراسم نیکنام حسینی پور اظهار کرد: خانه کتاب با ربع قرن سابقه سعی کرده خانه اهل قلم و اندیشمندان باشد که بتوانند در صورت داشتن مشکل به آن مراجعه کنند.

وی افزود: میرصادقی خود به تنهایی می تواند یک دانشگاه باشد که فرهنگ ایرانی را به نسل های آینده منتقل می‌کند. او شاگردان و داستان نویس های خوبی را ترییت کرده که می توانند مسیر او را ادامه دهند.

مریم حسینی، استاد زبان و ادبیات فارسی و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا بیان کرد: وقتی خواستم در مورد جمال میرصادقی بنویسم متوجه دو جنبه از زندگی و شخصیت او شدم؛ یکی نقد کردن داستان و دیگری که مهمتر است، نوشتن داستان و رمان است.

او سپس به توضیح درمورد آثار میرصادقی پرداخت.

در ادامه مراسم احمد پوری مترجم، مؤلف و ویراستار آثار ادبی در مورد میرصادقی گفت: در کلاس هایم اولین کتابی را که به هنرجوها معرفی می کنم، کتاب عناصر داستان اثر میرصادقی است. از او می توان دور از هیاهو بودن، حاشیه نداشتن و با متانت کار کردن را آموخت. دوران جوانی ام با آثار او گذشته و اکنون افتخار بزرگی است درباره او صحبت کنم. میرصادقی هم  نویسنده و هم هنرآموز است.

وی در آخر با آرزوی سلامتی برای میرصادقی صحبت خودت را پایان داد.

جمال میرصادقی برای شروع صحبت هایش، خاطره ای از جوانی خود تعریف کرد و در یک جلسه پرسش و پاسخ، سوالات حضار را جواب گفت.

او تاکید کرد: نباید داستان بافت و ادامه داد: دو نوع نوشته داریم: موضوعی که از دیگران شنیدیم را داستان کنیم و یا از تجربه و احساس خودمان بنویسیم. انسان در حال تغییر است و اگر از تجربه خود بنویسید همیشه موضوع برای نوشتن دارید. مانند داستان های چخف که ابتدا سرد به نظر می آید اما از ذات و درون خود نوشته، آثارش ماندگار است و اکنون نیز او را تجلیل می کنند.

او درباره شناخت داستان توضیح داد: کسی که قدرت تخیل داشته باشد می تواند بنویسد. همه می توانند داستان بنویسند. افراد در کلاس های داستان نویسی شرکت می کنند و شناخت پیدا می کنند اما بعد آن شناخت را رها می کنند. خلاقیت و شناخت باید موازی با هم حرکت کنند و نوشتن تداوم داشته باشد.

میرصادقی افزود: در داستان نویسی ایدئولوژی، داستان را ضایع می کند. نمی توانید یک قانون را بپذیرید و طبق آن بنویسید زیرا به تبلیغ تبدیل می شود. نویسنده در خودش ریشه دارد. اگر تبلیغی و وابسته بنویسد، فاسد می شود.

در پایان مراسم با حضور نجف قلی حبیبی، محمدجواد مرادی نیا، محمدرضا زائری، نیکنام حسینی پور و اسدالله امرایی از جمال میرصادقی تقدیر به عمل آمد.