کد خبر: 36520
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 مرداد 1397 - 16:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

نشست کتاب‌خوان «مدیریت سایبر» برگزار شد

منبع : لیزنا
هفتمین نشست از سلسله نشست‌های کتاب‌خوان فضای مجازی با همکاری مشترک مرکز مطالعات فضای مجازیِ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امروز ۲۹ مرداد ماه با عنوان نشست «مدیریت سایبر» برگزار شد.
نشست کتاب‌خوان «مدیریت سایبر» برگزار شد

به گزارش لیزنا، هفتمین نشست کتاب‌خوان از سلسله نشست‌های کتابخوان تخصصی مطالعات فضای مجازی با موضوع «مدیریت سایبر» به همت مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه و مشارکت نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور، روز دوشنبه، ۲۹ مردادماه در کانون اندیشه جوان برگزار شد.

در این نشست محمد حسن انتظاری به معرفی کتاب «مدیریت در عصر دیجیتال و هزاره سوم»، محمد حسین کاشانی به معرفی کتاب «تکنولوژی فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات» و عزیز نجف‌پور به معرفی کتاب «رویکرد دوفضایی به آسیب ها، جرایم، قوانین سیاست‌های مجازی» پرداختند.

در ابتدای برنامه محمدحسن انتظاری، پژوهشگر و عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مواد و انرژی دانشگاه شریف در مورد مدیریت و بحث حاکمیت در فضای مجازی صحبت کرد. او ادامه داد: فرض کنیم ملتی در یک سرزمین تشکیل شده و هدف هایی برای خود تعریف می کند که با اختیار خود می خواهد آنها را پیش ببرد. اگر کشور دیگری بخواهد با دخالت کند، استقلال آنها به خطر می افتد. بنابراین موضوع حاکمیت در طول تاریخ، بخشی به صورت جنگ ها و بخشی نیز به صورت مرئی و نامرئی خود را نشان داده است.

وی گفت: فضای سایبری ۳۰ سالی است که حضور دارد و در هم تنیدگی آن در زندگی روزمره عمق بیشتری پیدا می کند. فضای مجازی امتداد تمدن انسانی و شبکه های دیجیتال است. همه مقولات در زندگی روزمره مثل حاکمیت و حریم خصوصی در فضای مجازی هم وجود دارد. بحث مهمی که وجود دارد این است که مرز حکمرانی در فضای مجازی کجا هست که بتوان آن را مدیریت کرد.

عزیز نجف پور، پژوهشگر و مدرس دانشگاه بعد از معرفی کتاب و توضیح درمورد فصل های آن افزود: عموم مسئولان و نخبگان با ابعاد فضای مجازی آشنا نیستند. از طرفی نیز اخلاق سیاسی باعث شده که در فضای  مجازی منویات جناحی و گروهی بر نفع ملی ترجیح داده شوند.

محمد حسین کاشانی: به معرفی کتاب «تکنولوژی فناوری اطلاعات و ارتباطات» و توضیح درباره فصل های کتاب پرداخت.

وی با اشاره به اینکه در حوزه انتشار و تالیف کتاب در زمینه تکنولوژی فناوری اطلاعات عزم جدی وجود ندارد، گفت: ما بیشتر مصرف کننده کتاب های خارجی هستیم بنابراین در برخی مسائل شاید بسیاری از کتاب ها مفید واقع نشوند. کتاب های موجود بیشتر تئوری هایی ارائه می دهند که با کاربرها و جامعه ما فاصله دارد. بنابراین دید اشتباهی برای افراد به وجود می آید و خروجی مفیدی طبق واقعیت بازار به فرد نمی دهد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: