کد خبر: 36680
تاریخ انتشار: سه شنبه, 06 شهریور 1397 - 21:56

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

كتاب «ر» در سرای اهل قلم بررسی شد

منبع : لیزنا
كتاب «ر»  نوشته مریم برادران به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی امروز، ۶ شهریور در سرای اهل قلم نقد و بررسی شد.
كتاب «ر» در سرای اهل قلم بررسی شد

به گزارش لیزنا، در این نشست که به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در سرای اهل قلم برگزار شد، مریم برادران، نویسنده کتاب و محمدعلی آقامیرزایی و مهدی كاموس، به عنوان منتقد، به سخنرانی پرداختند.

برادران درباره نوشتن کتابی با موضوع زندگی شهید رسول حیدری گفت: برای من هیجان انگیز بود که از شخصی که اغلب خارج از کشور بوده و گاهی ماه ها از خانواده خود خبر نداشته بنویسم. نامه هایش نشان می داد که خوب توانسته بود با عاطفه خانواده اش را حفظ کند.

وی ادامه داد: توصیه ها اغلب این ‌بود که وارد این حوزه نشوم زیرا با موضوعات اطلاعاتی سر و کار داشت.

او درمورد پیشنهاد دو ناشر برای چاپ کتابش گفت: یکی از ناشرها کارهای داستانی چاپ می‌کند و از این جهت که کتاب من مستند است پیشنهادش را نپذیرفتم. ترجیحم بر این بود که یک ناشر خصوصی این کتاب را منتشر کند.

در ادامه برادران ویژگی ها و زندگی رسول حیدری را به طور مختصر توضیح داد.

مهدی کاموس انواع زندگی نامه ها را توضیح داد و گفت: در زندگی نامه بحث بایو (Bio) را داریم که بحث زیستی شخص است اما در زندگی نامه های داستانی با سبک زندگی سوژه روبرو هستیم. ویژگی برجسته کتاب «ر» حوزه رویکردش به تجربه های زیستی و غیرکلیشه ای بودن آن است. چهار بعد در زندگینامه وجود دارد: زندگی روزمره، سبک زندگی، کیفت زندگی و زندگی خانگی.

کاموس در ادامه به ویژگی های کتاب «ر» در این چهار بعد پرداخت و بر موفق بودن اثر در حوزه زندگی روزمره تاکید کرد.

آقامیرزایی کتاب «ر» را از نظر ساختار مورد بررسی قرار داد و گفت: به طور کلی این کتاب کارِ خوش‌خوانی است. در این عرصه دچار مخاطب گریزی در حوزه آثار دفاع مقدس شده ایم، زیرا کارها تکراری بیان می شوند. اما خانم برادران رسول را روی زمین آورد که حتی در بازی ها تقلب می کند. او با سوژه اش برخورد انسانی کرده و او را فردی بدون اشتباه و خارق العاده توصیف نکرده است.

او شخصیت پردازی رسول را از نقاط قوت کتاب برشمرد.

کاموس اضافه کرد: نگاه مردم شناسی توقع خواننده را نسبت به کتاب بالا می برد. خواننده امروز به علت دیدن سریال های داستانی زیاد، یک ذهن داستان‌زده و اطلاعات‌زده دارد که روایت برای این مخاطب بسیار دشوار است.

او در آخر از  کتاب و اینکه حرفی برای گفتن دارد، ابراز رضایت کرد.

مریم برادران اظهار کرد: رسول فردی عادی بوده و من می خواستم در روایتم به این موضوع بپردازم. از دلایل اینکه مقدمه مفصل نوشتم، این است که در بحث تبیین‌گری سعی کردم راوی داستان باشم نه نویسنده و در طول کار اگر سندی داشتم استفاده کرده ام.

گفتنی است؛ كتاب «ر» نتیجه بیش از چهارسال تحقیق و نگارش مریم برادران است. این كتاب زندگی شهید رسول حیدری (مجید منتظری) را به تصویر كشیده است؛ زندگی مردی كه در كنار مردمی از جنس خودش اما با زبان و آداب و رسوم متفاوت در كشوری غریب (بوسنی) به شهادت رسید.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: