کد خبر: 3800
تاریخ انتشار: جمعه, 12 آذر 1389 - 13:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

تشکیل «کمیته ملی سازماندهی اطلاعات و دانش» کلید خورد

در جلسه مورخ 9/9/1389 کمیسیون نظام اطلاع رسانی علم و فناوری ، شروع به کار کمیته ملی سازماندهی اطلاعات و دانش به تصویب اعضا رسید.

 

به گزارش لیزنا، دکتر رحمت الله فتاحی که مسئولیت تشکیل این کمیته را برعهده دارند، در جلسه روز سه شنبه مورخ 9 آذر 1389  کمیسیون، خلاءها، کمبودها و مشکلات ناشی از نبود چنین کمیته ای در کشور و علت وجودی، اهداف، وظایف و ماموریتهای این کمیته را مطرح نمودند.

ساماندهي وضعيت كلي فعاليتهاي سازماندهي اطلاعات و دانش در سطح ملي، بهينه سازي روشها و فعاليتهاي سازماندهي اطلاعات و دانش در سطح ملي به شكل توزيع شده ، توسعه دانش سازماندهي در سطح ملي ، توسعه پژوهش در زمينه دانش، رويكردها و ابزارهاي سازماندهي، ساماندهي و نيز تدوين ابزارها و استانداردهاي اين حوزه، تبیین و بومی سازی فرایندها، روشها، و استانداردهای بین المللی، مطالعه بر روی ویژگی های بومی بافت انتشاراتی کشور و ارائه راهکارهای مناسب برای سازماندهی از اهم اهداف و وظایف این کمیته اعلام گردید.

این کمیته به مسائل مرتبط با سازماندهی اطلاعات و دانش در کتابخانه ها، آرشیوها وموزه ها خواهد پرداخت.  اعضاي این کمیته افراد حقیقی و حقوقی به شرح زیر در نظر گرفته شده اند که امکان افزایش یا کاهش آنها در مرحله تصویب وجود دارد.

دبیر پیشنهادی کمیته، رئیس پزوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات و اعضای پیشنهادی عبارتند از: معاون پژوهش و پردازش كتابخانه ملي ، رئيس پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ، رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري اطلاعات ، معاون پژوهشي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور ، رییس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران،  معاون مربوطه از سازمان میراث فرهنگی کشور (در رابطه با بحث سازماندهی موزه ها) و نمايندگانی از كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني بزرگ كشور، و رییس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی. به علاوه 6 نفر اعضای حقیقی  به شرح زیر پیشبینی شده اند: سه نفر از متخصصان و صاحب نظران حوزه هاي سازماندهي اطلاعات و دانش به پيشنهاد دبير كميته و تصويب اعضاي حقوقي، دو نفر از متخصصان علوم رايانه اي به پيشنهاد دبير كميته و تصويب اعضاي حقوقي و يك نفر از متخصصان زبانشناسي رايانه اي.

پس از آن اعضا در کلیات آن به بحث پرداختند و با اشاره به این نکته که امور اجرایی ووظایف برشمرده شده در این ارائه، فرا وزارتی و اعضای آن نیز از نهادها و وزارتخانه های مختلفی پیش بینی شده اند، جایگاه تصویب این کمیته در مراجع فراوزارتی، مانند شورایعالی انقلاب فرهنگی یا شورای عالی عتف دانستند. نائب رئیس کمیسیون ، دکتر سید امید فاطمی ، با تاکید بر این نکته که یکی از مسائل اصلی در یک نظام اطلاع رسانی ، سازماندهی اطلاعات است، و با توجه به تاکید بر آن در اساسنامه کمیسیون ، طرح این مساله  در  کمیسیون را دارای وجاهت قانونی دانستند  و مقرر گردید، کمیته، اساسنامه پیشنهادی خود را جهت بررسی و تصویب به کمیسیون ارائه نماید تا پس از بررسی و تصویب در کمیسیون در جهت قانونمند کردن فعالیتها و مصوبات آن برای تصویب نهایی به مراجع بالاتر تقدیم گردد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: