کد خبر: 38495
تاریخ انتشار: یکشنبه, 07 بهمن 1397 - 12:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

در نشست خبری «چهارمین دوسالانه کارتون کتاب»

مجموعه آثار برگزیده سومین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب رونمایی شد

منبع : لیزنا
در نشست خبری «چهارمین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب»، کتاب سومین دوره این دوسالانه حاوی مجموعه ای از آثار برتر جشنواره با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور رونمایی شد.
مجموعه آثار برگزیده سومین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب رونمایی شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست خبری چهارمین دوسالانه کارتون کتاب با حضور مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و سید مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر این جشنواره و با رونمایی از آثار دوره قبل توسط علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور امروز (یکشنبه ۷ بهمن) برگزار شد.

 

کارتون های کتاب در سطح شهر نمایش داده خواهند شد

علیرضا مختارپور با حضور در مراسم رونمایی از «سومین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب» گفت: کار ارزشمندی در جشنواره کارتون کتاب صورت گرفت و آثار خوبی دریافت شده است. آثار دریافتی نشان می دهد نگرانی هایی که در حوزه فرهنگ وجود دارد جهانی هستند.

وی ادامه داد: برای مثال خطرات بخشی از فناوری جدید که زودگذر، تفریحی و سطحی است می تواند میزان مطالعه را کاهش دهد در این آثار دیده می شود. البته فضای مجازی به طور کل مخاطره ای برای کتابخوانی نیست. همچنین لزوم توجه و اهمیت عادت دادن کودکان به مطالعه در آثار هنرمندان خارجی نیز مشهود است.

مختارپور در ادامه بر ضعف و نقص در جامعه فرهنگی و رسانه ای نسبت به این جشنواره اشاره کرد و کفت: در انتشار و گسترش این آثار و تبدیل آن به یک گفتمان نتوانستیم خوب عمل کنیم و ضعیف بوده ایم. در حالی که گاهی یک اثر لطیف هنری از طولانی ترین متن ها ماندگارتر است.

محتارپور در پاسخ به سوال خبرنگار لیزنا در مورد تعامل و همکاری نهاد با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مسئولان دیگر استان ها برای استفاده از این کارتون ها در سطح شهر گفت: ما از دو سال پیش به دنبال این تعامل هستیم. قبلا به این موضوع توجهی نمی شد ولی امسال خوشبختانه تعاملاتی انجام شده و جلساتی را با آقای رمضانی و همکاران ایشان داشتند و قول مساعد دادند تا همکاری انجام شود. تلاش ما این بود تا در هفته کتاب این کار صورت گیرد ولی میسر نشد اما امیدواریم این هماهنگی با سازمان زیبا سارزی شهر تهران عملی شود و این امکان را در اختیار ما قرار دهند تا تصاویر کارتون کتاب در سطح شهر تهران استفاده شود. در مورد شهرستان ها هم منتظر بودیم تا آثار منتشر شود  و در اختیار همکاران استانی بگذاریم و درخواست کنیم از آنها استفاده کنند.

آمادگی نهاد برای هم افزایی با دیگر سازمان ها در زمینه کارتون کتاب

رمضانی در ابتدای این نشست گفت: نهاد کتابخانه ها در طول سال در کنار فعالیت های مأموریتی خود یعنی تأسیس کتابخانه های عمومی، برنامه های متعدد ترویجی را هم به صورت متمرکز و  هم غیرمتمرکز اجرا می کند. مانند جشنواره کتابخوانی رضوی و برنامه های روز کتابدار در هفته کتاب. یکی از این اقدامات نیز برگزاری جشنواره کارتون کتاب است.

 او با بیان اینکه این برنامه تبدیل به یک جریان پایدار شده است، گفت: الان توقعات و انتظاراتی از جشنواره شکل گرفته و تبدیل به جشنواره ای جریان ساز شده که هنرمندان تلاش می کنند با ارسال آثار خود در آن شرکت نمایند.

به گفته وی نهاد کتابخانه ها به دنبال تولید آثار نیست  ولی زمانی که بحث ترویج کتاب به میان می آید، از آن سیاستگذاری فاصله می گیرد و تلاش می کند تا فضای مطالعه و مراجعه به کتاب که همان هدف نهاد است، رشد کند.

به اعتقاد رمضانی کتابخانه ها می توانند بستر اصلی شکل گیری اتفاقات و جشنواره های اینچنینی باشند.

معاون توسعه کتابخانه ها در ادامه به برخی برنامه های ترویجی نهاد اشاره کرد؛ از جمله: افتتاح بزرگترین کتابخانه مرکزی کشور در مشهد همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی، برگزاری جشنواره قصه گویی به صورت منطقه ای و سپس کشوری و در راستای مطالبه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اجتماعی شدن کتابخانه ها، طرح چهل قلم با حضور 40 تن از نویسندگان مطرح کشور در کتابخانه های عمومی سراسر ایران و غیره.

او در مورد افتتاح برزگترین کتابخانه کشور در مشهد توضیح داد: این کتابخانه از لحاظ ساختار  و خدمات جزو کتابخانه های نسل جدید نهاد است و تا قبل از این کتابانه ای با این ظرفیت در ایران وجود نداشته است. علاوه بر دو سالن مطالعه، مخزن اصلی، بخش خدمات اسناد، کودک و نوجوان و غیره، یک طبقه از ساختمان کتابخانه به خدمات اجتماعی اختصاص دارد که شامل رستوران، فروشگاه محصولات فرهنگی، خدمات الکترونیک، سالن آمفی تئاتر، سالن جلسات، گالری نمایش و غیره می شود و به طور کل یک مجموعه فرهنگی است.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم جلوگیری از موازی کاری در برنامه های فرهنگی گفت: موازی کاری با هم افزایی متفاوت است و ما آماده هم افزایی با دستگاه های مختلف در برگزاری جشنواره کارتون کتاب هستیم چون تکرار آن در سطح نازلتر درست نیست.

رمضانی درباره اقدامات نهاد با توجه مراجعه بیشتر مردم به کتابخانه های عمومی با افزایش قیمت کتاب به طرح انتخاب کتابدار اشاره کرد و توضیح داد که نهاد تلاش دارد تا کتابدارها  آمار صحیحی از خواسته های مراجعه کنندگان ارائه دهند و فاصله زمانی چاپ کتاب تا ورود آن به کتابخانه ها کاهش یابد. همچنین  در راستای ایجاد امکان استفاده از کتاب های الکترونیکی جهت رفع مشکلات حقوقی با ناشران مذاکراتی صورت گرفته است.

مشارکت کسترده خارجی ها در دوسالانه کارتون کتاب

در ادامه این نشست، شجاعی طباطبایی آمار و اطلاعاتی از این دوسالانه ارائه داد. به گفته او در چهارمین دوره از دوسالانه کارتون کتاب موضوعاتی چون «کتاب و شهر»، «کتاب و زندگی»، «کتاب و خانواده»، «کتاب و کودک»، «کتاب و کتابخانه»، «کتاب و کتابدار»، «کتاب و رسانه»،  «کتاب و آینده» مورد توجه قرار گرفته است. نظم و انجام تعهدات و کیفیت برگزاری و تعامل با هنرمندان باعث شده بسیاری از هنرمندان در سطح دنیا در این دوسالانه شرکت نمایند به طوری که تعداد شرکت کنندگان خارجی بیش از ایرانی ها است.

طبق توضیحات او در  مجموع ۷۳۳ هنرمند شامل ۲۳۷ هنرمند ایرانی و ۴۹۶ هنرمند خارجی با ۲۰۴۹ اثر در دوسالانه چهارم شرکت کردند. از ۷۳ کشور شرکت کننده بیشترین هنرمندان از ترکیه با ۸۰ نفر، اندونزی با ۵۴ نفر، چین با ۳۹ نفر، هند با ۳۲ نفر و برزیل با ۳۱ نفر بودند. همچنین چهره های شناخته شده ای مانند میخائیل کنتوریوس از یونان (بهترین کاریکاتوریست سال ۲۰۱۸ اروپا) و جیتد کاستانا از اندونزی (بهترین کارتونیست آسیای میانه و خاور دور در سال ۲۰۱۸) در دوسالانه کارتون شرکت کرده اند که اعتبار این جشنوره محسوب می شوند.

وی ادامه داد: داوران ایرانی سامان ترابی و علی رضا پاک دل از نفرات برگزیده جشنواره گذشته و بهمن عبدی هستند. داوران خارجی نیز میخاییل زلادکف از روسیه و هیکابی دمیرچی از ترکیه هستند که در هفته اول اسفند به ایران خواهند آمد.

همچنین جوایز این جشنواره نیز به ترتیب 1هزار و 800 یورو، 1هزار و 300 یورو و 900یورو به همراه لوح و تندیس برای نفرات اول تا سوم و چند جایزه 400 یورویی است.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: