کد خبر: 38555
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 10 بهمن 1397 - 11:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

 به میزبانی انتشارات علمی و فرهنگی

اختتامیه نخستین دوره جشنواره «درخشش» برگزار شد

منبع : لیزنا
آیین پایانی نخستین دوره جشنواره درخشش روز سه شنبه، ۹ بهمن ما در محل انتشارات علمی و فرهنگی برگزار شد.
اختتامیه نخستین دوره جشنواره «درخشش» برگزار شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، نخستین دوره جشنوارۀ فرهنگی و هنری «درخشش» ویژۀ چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزرات علوم و تحقیقات و فناوری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، سازمان تامین اجتماعی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، باغ موزۀ دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت، بنیاد شهید و امور ایثارگران، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، خانه کتاب، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مرکز اسناد انقلاب اسلامی،مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.

جشنواره درخشش رو به آینده دارد

در ابتدای جلسه مسعود کوثری، مدیر انتشارات علمی و فرهنگی با ضمن ابراز امیدواری برای برگزاری بهتر جشنواره در ساله های آینده، در مورد نام جشنواره گفت: هدف جشنواره برجسته کردن فعالیت های فرهنگی و هنری 40 سال گدشته انقلاب است. نام جشنواره نیز از میان حدود ۳۰ اسم پیشنهادی، به گونه ای را انتخاب شد که هم بیانگر ۴۰ سال گذشته جمهوری اسلامی ایران و فعالیت هنرمندان ما باشد و هم راهی برای آینده. جشنواره درخشش به گونه ای طراحی شده که رو به آینده دارد و فقط یک قدردانی و تجلیل از گذشته نیست، بلکه آن ۴۰ سال به‌اضافه آینده‌ایست که در پیش داریم و این آینده متعلق به همه ما به ویژه متعلق به نسل جوان است، که کارهای خوبی در عرصه فرهنگ و هنر ارائه می‌کند.

طبق توضیحات وی جشنواره درخشش در چهار حوزه تعریف شده، ولی امسال فقط در یک حوزه جایزه آن پرداخت می‌شود. اما در سال آینده جشنواره در حوزه فیلمنامه و مستند، موسیقی و سرود انقلابی و عکاسی هم برگزار خواهد شد.

او با اشاره بر مشارکت نهادها و سازمان های مختلف در جشنواره درخشش، آن را  درخششی از همکاری نهادهای فرهنگی و هنری کشور توصیف کرد و این همکاری را یک پیروزی و اتفاق خوب دانست.

نارسایی‌ها و پیشرفت‌های هر جامعه مرهون فرهنگ آن است

محسن رضایی در ابتدای سخنان خود ابراز امیدواری کرد که قلم برگزیدگان این جشنواره پرتلاش‌تر شود و در جهت روشنگری کشور گام‌های موثری بردارند.

او سپس اشکالات و نارسایی‌ها و یا پیشرفت‌هایی جامعه را مرهون فرهنگ دانست و گفت: اگر نارسایی داریم یعنی در بخش فرهنگ و هنرمان کار نکرده‌ایم و اگر پیشرفتی داشته باشیم یعنی حتما در بخش فرهنگ و هنر کار کرده‌ایم. مثال عینی آن، بازی فوتبال دیشب ما در مقابل ژاپن است. ما فوتبال را به لحاظ فنی نباختیم بلکه به لحاظ خصوصیات اخلاقی و فرهنگی باختیم. اگر کسانی که دست به قلم دارند خوب کار کنند، جامعه پیشرفت می‌کند؛ ولی اگر در این بخش خوب کار نشود، جامعه پیشرفت نخواهد کرد.

او افزود: نکته بعدی این است که  اکنون به یک سراشیبی افتادیم و  زمانی که نارسایی‌هایی پیش می آید فکر می‌کنیم پیشینه ما یک مدینه فاضله بوده است که آن را از دست داده‌ایم. در صورتی که ما پیشرفت های بسیاری نیز داریم. همین که در حال حاضر مردم می‌توانند به راحتی از مشکلات موجود حرف بزنند نشانه پیشرفت ماست در حالی که قبل از انقلاب اینگونه نبود.

وی در پایان از فعالان حوزه فرهنگ و هنر و اهالی قلم  درخواست کرد که این حوزه را جدی بگیرند؛ چرا که اگر جامعه‌ای بخواهد به آسایش، آرامش و رفاه برسد فقط اندیشمندان، هنرمندان و متصدیان و مسئولین بخش فرهنگ و هنر آن می‌توانند جامعه را موفق کنند.

توجه به ارزش ها و درون مایه های جامعه

ابراهیمی، نماینده وزارت ارشاد و محقق حورزه مردم شناسی نیز در سخنانی با اشاره بر ظرفیت فرهنگ عامه برای تحقیقات فرهنگی، خواستار توجه بیشتر به زمینه های فرهنگی ایران، توجه به درون مایه ها و بن مایه های فرهنگی جامعه و سرمایه گذاری های سیستماتیک در حوزه فرهنگ شد.

او با اشاره بر آداب و رسوم و فرهنگ فولکلور ایران گفت: اجتماع و فرهنگ ایران دارای قابلیت های متعددی است که می تواند هم منبع پژوهش های فاخر باشد و هم منجر به ایجاد شغل شود.

ابراهیمی توضیح داد که ارزش ها و درون مایه های جامعه می تواند سرمایه های مادی ایجاد کند و در صورت تزریق طرفیت های فرهنگی به جامعه به شکل عملی و کاربردی، در جامعه حرکت و پویایی ایجاد می شود. وی همچنین درخواست کرد که آثار و تحقیقات جوانان در جشنواره های اینچنینی مورد داوری و ارزیابی قرار گیرند.

سبقه انقلاب اسلامی ایران فرهنگی است

نیکنام حسینی‌پور، مدیر عامل موسسه خانه کتاب در این نشست ۴۰ سالگی انقلاب را گذشتن از سن بلوغ و رشد دانست و گفت: امروز انقلاب از نهالی کوچک به درختی تناور و تنومند با ریشه‌ها و ساقه‌های بسیار بزرگ تبدیل شده است و امیدواریم که سال‌ها این موفقیت را جشن بگیریم.

او سبقه انقلاب اسلامی ایران را بیشتر فرهنگی دانست تا سیاسی و گفت: در دنیا ایران بیشتر  را بیشتر به  سبقه فرهنگی آن می شناسند به همین خاطر انتظار می‌رود که در حوزه فرهنگ خدمات بیشتری انجام دهیم.

 مدیرعامل خانه کتاب در ادامه به مسئله کتاب اشاره کرد و گفت: بعد از انقلاب اتفاقات مثبت و خوبی هم به لحاظ کیفیت و هم از نظر کمیت در حوزه کتاب افتاده است. در بانک اطلاعات خانه کتاب تا به حال بیش از یک میلیون و ۳۰۰ عنوان کتاب ثبت شده که اصلاً قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. جمعیت هم نسبت به قبل از انقلاب افزایش پیدا کرده اما  به همان نسبت هم در حوزه تولید محتوا قدم‌های خوبی برداشته‌ایم.

او موسسه خانه کتاب، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، ایجاد انتشارات‌های بزرگ و افزایش تعداد ناشران را نمونه ای از نهادسازی‌های بعد از انقلاب عنوان کرد. همچنین برگزاری ۲۹ جشنواره  مختلف در حوزه کتاب در سال گذشته را  نشان دهنده پر اهمیت دانستن کتاب دانست.

حسینی پور همچنین با انتقاد از  کمبود اثر در مورد شخصیت‌های انقلابی گفت: در مورد عملکرد و فعالیت‌های انقلابی یا شخصیت‌های انقلابی مثل حضرت امام(ره)، شهید مطهری، شهید بهشتی و غیره با نگاه رمان، داستان و شعر خیلی کار نشده و به نظر می‌رسد در این زمینه نقص‌هایی وجود دارد.

طبق توضیحات مصطفی اکبری، معاون فرهنگی انتشارات علمی و فرهنگی فراخوان جشنواره از خردادماه جاری منتشر شد و 180 اثر به دبیرخانه ارسال گشت.  از این تعداد 40 اثر را در مرحله اول انتخاب و هر اثر را در سه مرحله داوری کردند. نهایتا در جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره در بخش بزرگسال دو اثر و در بخش نوجوان یک اثر توانستند امتیاز لازم را کسب نمایند. در بخش کودک هیچ اثری برگزیده نشد.

در پایان این جلسه از  مهیندخت حسنی‌زاده، به عنوان برگزیده و امیر اطمینان به عنوان شایسته تقدیر بخش بزگسال و مریم فریدی به عنوان شایسته تقدیر در بخش نوجوان با  اهدای جایزه و لوح‌ تقدیر شد. همچنین از نمایندگان سازمان ها و نهادهای فعال نیز تقدیر به عمل آمد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: