کد خبر: 38594
تاریخ انتشار: شنبه, 13 بهمن 1397 - 11:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

خدمات کتابخانه خاتم الانبیاء استان کرمانشاه به روشندلان

منبع : لیزنا
بخش نابینایان و کم بینایان کتابخانه خاتم الانبیاء استان کرمانشاه فعالیت های موثری را در جهت خدمات دهی به جامعه روشندل این استان انجام می دهد.
خدمات کتابخانه خاتم الانبیاء استان کرمانشاه به روشندلان

به گزارش لیزنا، با توجه به اینکه نابینایان وکم بینایان بخشی از جامعه ما را تشکیل می دهند، لازم است این قشر از حقوق اجتماعی برابر با سایر شهروندان برخوردار باشند. نهاد کتابخانه های عمومی به عنوان یکی از متولیان اصلی ارائه خدمات به نابینایان و کم بینایان توانسته است گام های موثری را دراین راستا بردارد؛ و آنچه این مسیر را هموارتر می کند، اجرای طرح های مشارکتی و همکاری و فعالیت های کتابخانه های عمومی با یکدیگر است.

کتابخانه عمومی خاتم الانبیاء کرمانشاه توانسته است توسط انجمن نابینایان ایران و با همکاری شرکت سامسونگ در جهت مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت در ایران، اقدام به ارائه خدماتی ارزشمند به نابینایان و کم بینایان نماید.

فروزان عزیزی، کتابدار این کتابخانه که مسئولیت بخش نابینایان و کم بینایان این کتابخانه را برعهده دارد با اشاره بر اینکه این بخش دوم آبان ماه سال 1393 افتتاح شده و دارای 20نفرعضو فعال است، گفت: خدماتی که در این بخش به نابینایان و کم بینایان ارائه می شود شامل: کلاس‌های آموزشی خط بریل، آموزش رایانه، آموزش زبان انگلیسی (که این آموزش توسط پدر یکی از روشندلان به مدت سه سال و به شکل رایگان ارائه شده است)، قصه خوانی، بلند خوانی، اجرای نمایش برگرفته از داستان‌های کلیله و دمنه، تشکیل گروه‌های سرود و برنامه‌های جانبی دیگر است.

 او در ادامه به معرفی ابزارها و تجهیزاتی که به ارائه هر چه بهتر این خدمات کمک می کند اشاره کرد. این بخش شامل دو دستگاه پکتوس (برجسته نگار)، سه سیستم کامپیوت، کتاب های صوتی، نرم افزار نوید که بالغ بر دوهزار کتاب صوتی است و همچنین وسایل بازی کاملا حجمی که برای کودکان و نوجوانان نابینا کاربرد دارد، می شود.

وی دسترسی اعضای نابینا و کم بینا به منابع و اطلاعات در حداقل زمان و در شکل و قالب مناسب را از اهداف کتابخانه‌های عمومی عنوان و اظهار کرد: برای تحقق بخشیدن به این امر و استفاده هر چه بیشتر از منابع و امکانات موجود لازم است خدمات کتابخانه‌ای به نابینایان با برنامه‌ریزی‌های مدیریت شده و براساس اصل همکاری و مشارکت انجام گیرد.

عزیزی راه اندازی بخش دیجیتال پویا ویژه نابینایان و کم بینایان را حاصل همکاری مشترک اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و انجمن نابینایان ایران و شرکت سامسونگ عنوان کرد. نتیجه این همکاری بالغ بر دوهزارعنوان کتاب گویا در موضوعات مختلف می شود و در حال خدمات‌دهی به این قشر از جامعه است.

او با اشاره بر اینکه ارائه خدمات به روشندلان در حال حاضر دو روز در هفته است، اظهارامیدواری کرد که بامساعدت‌های بیشتر بتوانند این خدمات را درتمام طول هفته به این قشر از اعضای کتابخانه داشته باشند.

ازجمله فعالیت‌های برجسته این کتابخانه در بخش نابینایان برگزاری سه نشست است. چنانچه اولین نشست شاهنامه خوانی و اولین نشست کتابخوان نابینایان کل کشور در این کتابخانه انجام گرفته است. مسئول این بخش با یادآوری اینکه در استان‌های مختلف انجمن نابینایان و کم بینایان ایجاد شده است، از نبود این انجمن در استان کرمانشاه ابراز تاسف کرد و داشتن چنین انجمنی را برای جامعه نابینایان استان جهت پیشبرد و پیگیری خواسته‌های آنان ضروری دانست.

 همپنین اعضای روشن دل کتابخانه با  به امید شنیده شدن درخواست هایشان از سوی مسئولین استانی از دغدغه های خود گفتند و خیرین هموطن را به یاری طلبیدند.  دغدغه همه آنها کوچک بودن فضای اختصاص داده شده به این بخش بود، با توجه به اینکه محوطه این کتابخانه پتانسیل موجود برای ایجاد یک فضای بزرگتر جهت ارائه خدمات به شکل مناسب تر را دارد. رضا و وحید دو عضو روشندل فعال در این کتابخانه که به کتاب‌های تاریخی و رمان علاقمند هستند خواستار اضافه شدن این گونه کتاب‌ها به مجموعه کتاب‌های بریل موجود در این بخش شدند.

آنها همچنین ضمن قدردانی از فعالیت ها و همکاری های کتابخانه های عمومی، از شهرداری نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر و از صدا و سیمای استان کرمانشاه ساخت و پخش برنامه‌های خاص این قشر در جهت ایجاد فرهنگ سازی مناسب برای ایجاد آرامش و شرایط مناسب و متناسب با وضعیت خاص خود را درخواست نمودند.

 

الهام یلوه و افسانه یلوه (دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم) 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: