بزرگترین کتابخانه عمومی کشور در مشهد افتتاح شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، کتابخانه مرکزی مشهد با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ جان ریچاردز، رییس کمیته دائمی کتابخانه‌های عمومی ایفلا؛ اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران؛ علی اکبر سبزیان، مدیرکل نهادکتابخانه های عمومی خراسان‌رضوی؛ استاندار و فرماندار مشهد و جمعی از اعضای نهاد کتابخانه های عمومی و مدیران و مسئولین استانی و کشوری و  اساتید علم اطلاعات و دانش شناسی و با اهدای یک جلد کلام الله مجید به این کتابخانه از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی افتتاح شد.

 در ابتدا دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، از اهدای یک جلد کلام‌الله مجید  از طرف رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خبر داد. در یادداشت نوشته شده از سوی ایشان آمده است: 

«بسم الله رحمن الرحیم

اهدا به کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد به پاس خدمات و تلاش های همه کارکنان آن.

سید علی خامنه ای

1397.11.14»

 

 

کتابخانه های عمومی نقطه عزیمت به سمت جامعه سازی و تمدن سازی است

سید عباس صالحی دو پیشران مهم در شکل گیری تمدن اسلامی را مساجد و در ادامه آن کتابخانه‌ هایی عنوان کرد که در همان سال های اولیه به این مساجد اضافه شدند. به گفته وی با این دیدگاه کتابخانه صرفا گنجینه ای برای حفظ و نگهداری کتاب نیست بلکه نقطه عزیمت به سمت جامعه سازی و تمدن سازی است.

صالحی  با بیان اینکه در فضای ۴۰ ساله پس از انقلاب اتفاقات خوبی در حوزه کتابخانه شکل گرفته است است، افزایش تعداد کتابخانه ها، تعداد اعضا، تعداد کتاب، تعداد مراجعان، تعداد امانت، تعداد ناشران و غیره را  نشان دهنده جریان رشد کتابخانه های عمومی در 40 سال گذشته دانست.

وی افزود: امروزه در ادامه همت و حرکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در توسعه و گسترش کتابخانه های عمومی، نیازمند موجی جدید در حوزه کتابخانه های عمومی هستیم تا کتابخانه را به عنوان مولدی برای سرمایه اجتماعی بر کانون کتاب مطرح کنیم؛ به گونه ای که کتابخانه تنها محل رویش کتاب نباشد بلکه محلی برای رویش فعالیت های اجتماعی بر پایه کتاب نیز باشد.

به گفته وزیر ارشاد ما نیازمند کتابخانه‌ هایی هستیم که مردم تنها برای خواندن کتاب در آن حاضر نمی شوند بلکه در آن حضور می یابند تا یک شهروند فعال و خلاق باشند و این هدفی است که در کتابخانه نوع دوم دنبال می‌ شود.

وی در ادامه در مورد کتابخانه مرکزی مشهد گفت: در این کتابخانه ۴۳ خدمت برای مراجعان پیش بینی شده است. ۱۳ خدمت به عنوان خدمات نوین کتابخانه‌ای برای اولین بار برای مراجعان ارائه می شود. از طریق این خدمات نوین می خواهیم به جامعه‌ کتاب محور و دانش محور دست پیدا یابیم. وی کتابخانه امام خمینی مشهد را نمونه ای از کتابخانه های نوع دوم که مطرح کرده بود برشمرد.

صالحی گفت: این خدمات کمک خواهند کرد که جامعه ای گفتگو محور ایجاد کنیم  تا در آن فرصت تعامل را بر مبنای گفتگو و سخن گفتن میان افراد فراهم نماییم. کتابخانه ها می توانند مجالی برای زندگی اجتماعی بهتر باشند.

او در پایان سخنان خود  اظهار امیدواری کرد که افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد آغازی برای گسترش نوع دوم کتابخانه در ایران باشد.

 

مهمترین دستاورد انقلاب ایجاد تحول در وجود انسان هاست

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سخنان کوتاهی انقلاب اسلامی را انقلابی فرهنگی عنوان کرد که مهمترین دستاورد آن هم فرهنگی است و افزایش تعداد کتابخانه های عموی، کتاب، کانون های آموزش و غیره را از نشانه های آن دانست.

او ادامه داد: اما اینها در مقابل آنچه دستاورد اصلی انقلاب است چیزی نیست. و آن همان ایجاد تحول در وجود انسان هاست. چنانچه خود امام نیز فتح الفتوح را تغییر انسان ها می دانستند.

به گفته وی پس از انقلاب دشمنان به طریق دیگر و با تهاجم فرهنگی با استفاده از تکنولوژی های جدید و رسانه ها سعی در اثر گذاری بر جوانان و دور شن آنان ا آرمان های انتقلاب داشتند. اما سال ها پس از انقلاب وثتی مسئله تکفیری ها و داعش به میان آمد همان جوانانی که دشمن تصور می گرد با تهاجم آنان از فرهنگ خود فاصله گرفته اند، کسانی که نه انقلاب را دیده بودند و نه جنگ و امام خمینی را به یاد داشتند مدافعان حرم شدند.

او تاکید کرد: مهمترین دستاورد انقلاب همین تحول، تغییر و دگرگونی در بینش افراد در جامعه است.

 

کتابداران ایرانی فوق العاده و منحصر به فرد هستند

جان ریچاردز، رئیس کمیته دائمی کتابخانه‌های عمومی ایفلا (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری) با ابراز خوشحالی از حضور در افتتاحیه کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد، سلام و احترام گرم دبیرکل ایفلا و گلوریا پرز سالمرون رئیس ایفلا را تقدیم کرد.

ریچاردز در ادامه از بازدید خود از چند کتابخانه در شهرهای تهران و شیراز که به صورت تخصصی برای کودکان در نظر گرفته شده اند و  کتابخانه هایی برای افراد با نیازهای ویژه و  با امکاناتی متنوعی خبر داد.او کتابخانه ها را منعکس کننده جامعه دانست و خدمت رسانی به مردم جامعه از طریق امانت کتاب را ویژگی خاص کتابخانه های عمومی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌ ها بر این اساس که در کدام روستاها، شهرها و جوامعی قرار دارند، متفاوت هستند و این نباید گمراه کننده باشد، گفت: در بازدید از کتابخانه‌های عمومی ایران نیز ناخوداگاه آنها را با سایر کتابخانه‌های عمومی در نقاط مختلف دنیا تطبیق می دهیم. این کتابخانه‌ها کاملاً حرفه‌ای هستند و در این بازدیدها متوجه شدم که کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی ایران فوق‌العاده و منحصر به فردند.

او افتتاح کتابخانه در مشهد را نشان دهنده تحقق اهداف کشور 40 سال پس از پیروزی انقلاب دانست.

 

کتابخانه ها محلی بری اشتراک افکار و اندیشه

اشرف بروجردی نیز در سخنانی  کتابخانه ملی را به عنوان مرکز ثقل دانش دانست که در آن اسناد و مدارک نگهداری می شوند و در اختیار سایر طالبان علم، دانشمندان و محققان قرار می گیرد.

او درخواست کرد که کتابخانه های عمومی به عنوان مرجع علمی و پایگاه دانش درنظر گرفته شوند و محل تضارب اندیشه و افکار باشند و اصحاب دانشه و اندیشمندان بتوانند اندیشه، افکار و مطالب علمی خود را در آنجا عرضه کرده در اختیار دیگران قرار دهند تا برای توسعه علم و دانش مورد استفاده قرار گیرد. 

به گفته او قرار گرفتن ایران در مقام دوم علمی در منطقه بر اساس چشم انداز 1400 و 1404 مورد هدف قرار دارد و بر این اساس قرار گرفتن کتابخانه ها به عنوان پایگاه های انتشار علم ارزش می یابند.

بروجردی با بیان اینکه هم اکنون در برنامه «یکشنبه های کتابخانه ملی» فضایی در اختیار اندیشمندانی که سال‌ها یافته‌های پژوهشی خود را در سینه هایشان محبوس نگه داشته بودند، قرار داده می‌شود تا بتوانند نتایج خود را به سمع دیگر اندیشمندان علاقمند برسانند، پیشنهاد داد تا در محل این کتابخانه نیز اتاق هایی تعبیه شود تا در مدت یک روز کاری یا چند ساعت محققان بتوانند یافته های علمی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

وی در ادامه به مشکلات ساختمان سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز مشهد اشاره کرد و گفت: همانگونه که شایسته نیست شهر مقدس مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی کتابخانه عمومی کوچکی داشته باشد، به همان شکل شایسته نیست که مرکز اسناد مشهد کامل نباشد.

بروجردی اظهار امیدواری کرد که با همکاری وزارت ارشاد و شهرداری مشهد و دیگر مسئولین مشکلات این مرکز حل شود. به گفته او مرکز اسناد خراسان که شامل خراسان شمالی حنوبی و رضوی می شود، دارای مشکلات حقوقی است.

 

مشهد، قطب علم کتابداری و اطلاع رسانی

علی اکبر سبزیان، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی از دستور دبیرکل نهاد برای اتمام این پروژه قدردانی کرد و گفت: دبیرکل تاکید کرد که مردم مشهد ۲۳ سال منتظر بهره برداری از این کتابخانه بوده اند. پروژه ساخت کتابخانه مرکزی مشهد را در راس برنامه های خود قرار دهید و با هم افزایی و تعامل با سایر دستگاه ها و مدیران استانی این پروژه را به سرانجام برسانید.

وی در سخنانی از مدیریت حج و زیارت استان، نمایندگان مجلس،استاندار وقت، فرماندار وقت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاونت عمرانی شورای شهر، شهرداری، اداره کل نوسازی، پیمانکار و تیم عمرانی و دیگر دستگاه ها و مسئولینی که در اتمام این پروژه سهیم بودند قدردانی کرد.

رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی مشهد با تشکر از کتابداران و تمامی سازمان‌ها و نهادهای درگیر این پروژه، مشهد را قطب کتابداری و علم اطلاعات و دانش‌شناسی کشور ایران عنوان کرد.

به گفته او، در 45 روز گذشته تمامی کتابداران و مسئولین کتابخانه امام خمینی مشهد به صورت شبانه‌ روزی برای افتتاح این کتابخانه تلاش کرده‌اند.

 او با سپاس از پروردگار متعال، خود و دیگر اعضای کتابخانه مرکزی را سربازان کوچک جبهه انقلاب اسلامی نامید و گفت: امید امام خمینی به دبستانی‌ها بود و ما همان نسل دبستانی‌ های انقلاب هستیم و امید است که بتوانیم از این پس نیز فعالیت‌های خود را ادامه دهیم.

 

  فرایند ساخت کتابخانه مرکزی مشهد مهمتر از فراورده آن است

علیرضا رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی در مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران در طی ۴۰ سال گذشته خدمات بسیاری در حوزه زیرساخت‌ ها انجام داده است و امروز زمان آن رسیده است که ما در حوزه خانوارهای روستایی و شهری متمرکز شویم و کار فرهنگ سازی را در این حوزه به پیش ببریم و لازم است در حوزه ساخت انسان متمدن و متدین به همان اندازه تمرکزمان را افزایش دهیم. اقداماتی از جمله ساخت کتابخانه مرکزی مشهد گامی موثر در جهت ساخت انسان متمدن و متدین خواهد بود.

محمدرضا کلایی، شهردار مشهد نیز با ابراز خوشحالی از افتتاح این پروژه مهم، بیان کرد: چهار ماه پیش که جلساتی برای افتتاح این پروژه بین مسئولین شهرداری و مسئولین کتابخانه های عمومی برگزار شد و طبق گفته آقای سبزیان قرار بر افتتاح این پروژه در دهه فجر گذاشته شد، با وجود برخی نواقص مانند ناقص بودن ساختمان کتابخانه در حد اسکلت  و نیز کمبود زمان، گمان نمی‌رفت که بتوان این کتابخانه را  که یک پروژه مهم و تاثیرگذار است به اتمام رساند. اما فارغ از اینکه خوشبختانه این اتفاق افتاد، هرچند نواقصی مانند آمفی‌ تئاتر دارد که در آینده نزدیک برطرف خواهند شد، فرایند آن مهمتر از فراورده است.

کلایی دلیل بروز این اتفاق چند نکته عنوان کرد؛ اینکه این پروژه به قصد خدمت‌ رسانی به مردم ساخته می شد، پیگیریهای آقای سبزیان و نیز همدلی که بین اعضا در حین انجام پروژه وجود داشت و نیز امید آنها به اتمام پروژه، در به سرانجام رساندن آن بسیار تاثیرگذار بوده است. 

وی افزود: صرف نظر از مهم بودن افتتاح پروژه، تکثیر آن اهمیت بیشتری دارد. اگر امید و همدلی بین اعضا وجود داشته باشد، پروژه پیش می‌رود. جدای از جنبه کالبدی ساختمان کتابخانه، نقش آن که خدمت به اجتماع و ارتباط با مردم و انجام فعالیت‌هایی برای رفع نیاز آنان بوده، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

او در ادامه از جناب میرزایی، سرپرست وقت استانداری خراسان‌رضوی بابت زحمات و پیگیری‌های ایشان تشکر کرد.

 

فعالیت های خیرخواهانه فرهنگی جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی محسوب می شود

نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: قبل از انقلاب فضای حاکم بر کشور، فضای وابستگی و عدم اعتمادذبه‌‍ نفس بود اما امروزه در دنیا، ایرانیان را به عنوان افرادی توانمند در تمامی زمینه‌ دها می‌شناسند و ما نشان دادیم که علی رغم  همه تحریم ها، سختی‌ ها و تهدید ها در هر عرصه‌ای می توانیم فعالیت کرده و تاثیرگذار باشیم.

وی ادامه داد: طرح منع به کارگیری بازنشسته‌ ها در مجلس برای استفاده از قابلیت‌های افراد جوان و توانا تصویب شده با تاکید بر اینکه می توانیم نیروهای جوان و توانا داشته باشی ولی به این شرط که به آنها امکان فعالیت دهیم.

پژمانفر با بیان اینکه همه افراد پروژه به آن تعلق خاطر داشتند، اضافه کرد: متاسفانه با وجود اینکه مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شناخته می‌شود اما این شهر سهم کمتری در زمینه سرانه کتابخانه‌های عمومی دارد (هرچند پروژه در انتهای سال افتتاح خواهد شد) و ما نتوانستیم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به ظرفیت مناسب دست پیدا کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه نباید اینطور تصور شود که فناوری‌های نوین جایگزین کتابخانه‌ها خواهند شد، از حذف پست کتابدار در آموزش‌ و پرورش انتقاد کرد و گفت: با حذف کتابداران از کتابخانه های مدارس عملا کتاب ها در جعبه ها قرار گرفت و کنار گذاشته شد. بچه ها کتاب ها را نمی بینند و  لمس نمی کنند و در کتابخانه‌ها حضور نمی‌یابند. این موضوع باید اصلاح شود.

وی در ادامه سخنان خود از مصوبه هزینه های قابل قبول مالیاتی در مجلس خبر داد. بر اساس این مصوبه هر فعالیت فرهنگی خیرین جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی لحاظ خواهد شد. این پیشنهاد وی علی رغم مخالفت دولت به علت کم تر شدن درآمدهای مالیاتی در مجلس تصویب شده و رای آورده است.

گفتنی است: کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد یکی از مهم ترین پروژه های فرهنگی کشور، پس از 23 سال از کلنگ زنی آن و با ورود نهاد کتابخانه های عمومی کشور در چهلمین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی به بهره برداری رسید.