کد خبر: 39358
تاریخ انتشار: سه شنبه, 27 فروردين 1398 - 08:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

برنامه‌های سورۀ مهر در نمایشگاه کتاب تشریح شد

ارائه آثار مربوط به ادبیات جنگ و مقاوت در غرفه انتشارات سوره مهر

منبع : لیزنا
دیروز (دوشنبه، 26 فروردین ماه)  در نشستی که از سوی سورۀ مهر در دفتر مرکزی این انتشارات برگزار شد، خبرنگاران حاضر در جریان برنامه‌های سورۀ مهر در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب قرار گرفتند.
ارائه آثار مربوط به ادبیات جنگ و مقاوت در غرفه انتشارات سوره مهر

به گزارش خبرنگار لیزنا، در ابتدای این نشست عبدالحمید قره داغی، مدیرعامل انتشارات سورۀ مهر دربارۀ حوزۀ فعالیت‌های این مؤسسه به عنوان ناشر اندیشه و هنر دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بیان کرد: امروز در آستانۀ سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب رسیدیم، انتخاب سورۀ مهر به عنوان ناشر برگزیده در نمایشگاه سال گذشته برای هفتمین سال یکی از افتخارات انتشارات بوده است. اعضای سورۀ مهر طی یک سال گذشته تلاش داشتند که آنچه در توان دارند را به نحو احسن انجام دهند. سال گذشته سال سختی برای نشر کشور در حوزۀ کاغذ و تولید و چاپ کتاب بود، سورۀ مهر  با تلاش و کوشش فراوان علی رغم وجود این مشکلات در بخش تولید و فروش به کمک اهالی رسانه رشد 15 درصدی در تیراژ خود داشت.

وی افزود: انتشارات به لحاظ تعداد اثر حدود 170 عنوان کتاب چاپ اول را منتشر کرده که در نمایشگاه عرضه می‌شود. در مجموع حدود 530 دوره کتاب شامل آثار جدید و تجدید چاپ را که برخی از آنها به چاپ بیستم رسیده‌اند، در غرفه‌های مربوط به سورۀ مهر ارائه می‌شود.

 مدیرعامل انتشارات سورۀ مهر با اشاره به این نکته که طبق آمار در سال گذشته تیراژ تقریبی حدود 1میلیون جلد کتاب ومیانگیین تعداد صفحات 220 میلیون صفحه  بوده است، ادامه داد: این کتاب‌ها در موضوعات محتوایی متنوعی ارائه شده‌اند که بیش‌ترین تعداد کتاب‌ها در حوزۀ ادبیات هنر مقاومت و انقلاب با 2هزار دوره چاپ بوده‌اند. همچنین انتشار پنج دوره کتاب در حوزۀ موسیقی، 50 دوره در حوزۀ کودک و نوجوان و 22 دوره در حوزۀ طنز از دیگر موضوعات مهم منتشر شده هستند.

قره داغی انتشار تفریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «فرنگیس» را  یکی دیگر از رویدادهای ارزشمند برای نویسندگان این جبهه عنوان کرد و افزود: این تفریظ‌ها و انتشار آنها نشانۀ توجه دوباره به موضوع انقلاب و دفاع است. شاید بتوان گفت که توجه به موضوع مرزنشینان در انتشار تفریظ کتاب «فرنگیس» مؤثر بوده و انتشار تفریظ موجب توجه مخاطبان به این کتاب شد. همچنین قرار است در مراسم پاسداشت انقلاب مقاومت از انتشار هشت تفریظ دیگر رونمایی شود که یکی از آنها «در کمین گل سرخ» کتاب زندگی شهید صیاد شیرازی و مربوط به اوایل دهۀ هشتاد است. این کتاب تاکنون 23 بار تجدید چاپ شده و داشتن ساختار روایت داستانی  آن را متمایز می‌کند. البته این تفریظ مربوط به سال 84 است و در همان سال‌ها به عنوان کتاب سال دفاع مقدس انتخاب شد. می‌توان گفت توجه به حوزۀ کتابخوانی یکی از ویژگی‌های انتشار این تفریظ ‌ها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر در سورۀ مهر راه‌اندازی نهضت ترجمه برای ترجمۀ آثار تألیفی در حوزۀ مقاومت و ادبیات انقلاب است. مؤسسه در کنار تمامی مؤسسات و نهادهای فعال در این عرصه با همراهی و ارتباط مستمر، تعداد آثار ترجمه شدۀ خود را به 120 عنوان به زبان‌های مختلف افزایش داده است. هم‌زمان با هفتۀ هنر انقلاب اسلامی نمایشگاهی از این آثار در حوزۀ هنری برگزار شده و همچنین در غرفۀ بین الملل انتشارات سورۀ مهر در نمایشگاه کتاب علاوه بر معرفی آثار جدید، این آثار نیز به نمایش گذاشته می‌شوند.

مدیرعامل انتشارات سورۀ مهر درخصوص یکی دیگر از ویژگی‌های نمایشگاه امسال گفت: به لحاظ کتب نشر شده کتب شاخص فراوانی که برخی فراموش شده‌اند دوباره مورد بازخوانی، ویراستاری و کتاب‌سازی قرار گرفته و مجدداً باز نشر می‌شوند. حدود 25 عنوان کتاب باز نشر عرضه خواهد شد که از جملۀ کتاب‌های شاخص آن می‌توان به آثار اکبر ایرانی قمی، کتابی تحت عنوان «دست‌خط» در رابطه با کتاب‌هایی که سال های دوره مقام معظم رهبری بر آنها تفریظ نوشته‌اند و کتاب‌هایی با موضوع خاطرات دفاع مقدس مانند «درخت بلوط» اشاره کرد.

وی در پایان نکاتی دربارۀ غرفه‌های این انتشارات در نمایشگاه کتاب بیان کرد و گفت: امسال در حوزۀ کتاب و نوجوان انتشارات دارای غرفۀ مستقلی با نشان «مهرک» خواهد بود که حدود 500 عنوان کتاب با موضوعات شعر، داستان و رمان در آن عرضه می‌شود، که 49 عنوان از آن به تازگی چاپ شده‌اند. بخش سورۀ مهر الکترونیک نیز امسال با هزار و 500 عنوان کتاب الکترونیک و 130 عنوان در بسترهای مختلف فلش بوک، فضای مجازی و سی دی گسترش یافته است.

در ادامۀ این نشست مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت نکاتی پیرامون فعالیت‌های این حوزه و تازه‌های نشر آن در نمایشگاه ارائه کرد. وی در ابتدا گفت: امسال حضور سورۀ مهر در نمایشگاه به خاطر حضور جدی بانوان در حوزۀ ادبیات مقاومت رنگ دیگری دارد. قرار است مخاطبان امسال با نویسندگان جدیدی آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف سورۀ مهر باز کردن راه برای کسانی است که این جنگ را اداره کرده‌اند، افزود: دفاع مردمی ذات جنگ‌ها است و این ادبیات نیز ذات مردمی دارد، به این دلیل نویسندگان خود را پیدا می‌کند.  حفظ ادبیات انقلاب و جنگ به مثابۀ حفظ مرزهای سرزمین بوده و شگفتی این ادبیات در این است که صدای جنگ با خاطرات بانوان بلندتر شنیده می‌شود. دفاع اصلی توسط زنان سرزمین صورت گرفته و مانند  تمام کشورها این دارایی ملی برای کشور محسوب می‌شود.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت دربارۀ دلیل اصلی پرداختن به این خاطرات اظهار داشت: این خاطرات نزدیک‌ترین روایت جنگ بوده و به همین دلیل به آنها پرداخته می‌شود. خاطرات درب‌های جنگ را به روی نسل‌های جدید باز کرده و مردم با واقعیات جنگ روبه رو می‌شوند. ادبیات جنگ به‌خاطر انسان‌ها به‌وجود می‌آید، همه می‌خواهند از شرایط جنگ، قحطی‌ها و بمباران‌ها و نحوۀ برخورد انسان‌ها با این شرایط آگاهی پیدا کنند.

وی ادامه داد: ورود بانوان به این حوزۀ ادبیات اتفاق مهمی بوده و حوزۀ هنری نیز از این اتفاق استقبال می‌کند، زیرا بیان خاطرات بانوان به اندازۀ سی سال فعالیت در حوزۀ ادبیات مقاومت ارزش دارد. خاطرات جنگ از روایت‌های کوچک شکل می‌گیرد، یعنی واحدهای کوچک روایی که پیکرۀ واحدی از یک حادثه را به صورت دقیق و صحیح پیش‌روی مخاطب می‌گذارد. هنوز هم هرکدام از ساکنین شهرهای مرزی درگیر در جنگ به اندازۀ یک کتاب خاطره دارند و کارهای زیادی باید برای انتشار روایات در این زمینه صورت بگیرد.

وی در پایان سخنان خود دربارۀ کتاب «درکمین گل سرخ» گفت: این کتاب با محوریت شخصیت شهید صیاد شیرازی در یک بستر تاریخی روایت می‌شود و وقایع سیاسی و نظامی دهۀ 60 را نشان می‌دهد. این کتاب مخاطبان را با ویژگی‌های فرماندهان بزرگ آشنا می‌کند؛ فرماندهانی که هم با دانش و تدبیر نظامی و هم با توکل به خدا جنگ را مدیریت کردند.

در پایان این نشست جلسۀ پرسش و پاسخ برگزار شد و قره داغی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. وی به کتاب‌های تازه منتشر شدۀ انتشارات اشاره  و عناوین کتاب‌های پرفروش سورۀ مهر در نمایشگاه پارسال را ذکر کرد؛ «خاطرات سفیر»، «مجموعه آثار فاضل نظری» و «آبنبات دارچینی» پرفروش‌ترین کتاب‌های این انتشارات بوده‌اند. همچنین افزود: سه و چهار جلد از مجموعۀ 9 جلدی تحت عنوان «قصۀ پهلوانان» به عنوان اولین کتاب‌ کمیک استریپ سورۀ مهر امسال در نمایشگاه عرضه می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: