کد خبر: 39570
تاریخ انتشار: جمعه, 13 ارديبهشت 1398 - 23:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

در نمایشگاه کتاب بررسی شد:

نقش اینترنت اشیا در کتابخانه‌های سبز

منبع : لیزنا
در غرفه خانه کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب عصر روز جمعه 13 اردیبهشت نشستی با حضور محسن حاجی زین العابدینی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی؛ محبوبه قربانی، عضو هیئت علمی کتابخانه ملی؛ محمدحسین واقف‌زاده، عضو هیئت علمی کتابخانه ملی و محمدعلی واحد، مدیر پروژه شرکت پارس آذرخش برگزار شد.
نقش اینترنت اشیا در کتابخانه‌های سبز

به گزارش خبرنگار لیزنا، در این نشست محسن حاجی زین العابدینی در ابتدا گفت: یکی از مهمترین چالش‌ها و مسائل موجود، مسائل زیست محیطی است. هشدارهای زیست محیطی فراوانی داده می‌شود اما تا اتفاقی نیفتد، کسی آن را جدی نمی‌گیرد. این گونه مسائل ریشه‌ای پایه‌ای و فرهنگی دارند و همکاری دولت و مردم را می‌طلبد.

کتابخانه می‌تواند منشأ فرهنگ سبز باشد

وی افزود: تلفیق IOT و کتابخانه‌های سبز موضوع جدیدی است که باید به آن پرداخته شود. وقتی از مسائل زیست محیطی و سبزاندیشی صحبت می‌کنیم باید به فرهنگ‌سازی آن توجه داشته باشیم. کتابخانه‌ها دو نقش فعال و انفعالی در این زمینه دارند؛ نقش فعال در اقداماتی است که برای مسائل زیست محیطی  و رسیدن به توسعه پایدارانجام می‌دهند، در نقش انفعالی، کتابخانه محلی است که هدف مسائل سبز قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه درباره نقش فعال و انفعالی بیان کرد: در این نقش باید به فرهنگ سبز توجه کنیم. کتابخانه نقش آموزش و سازندگی دارد و باید در این زمینه فرهنگسازی کند. از جمله اقداماتی که در این زمینه می‌شود انجام داد باید به مجموعه سازی سبز، نگهداری منابع در حوزه توسعه پایدار، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف، سمبل سازی اشاره کنیم. در نقش انفعالی نیز کتابخانه به عنوان نهادی است که خود راهبردهای زیست محیطی را مورد توجه قرار می‌دهد. در این زمینه باید به چند فاکتور توجه کنیم؛ معماری کتابخانه‌ها به گونه‌ای باشد که از اتلاف انرژی جلوگیری کنیم، تجهیزات مورد استفاده بازگشت پذیرباشند و آلودگی ایجاد نکنند. سبزاندیشی سخت است اما باید به آن توجه کنیم.

او ادامه داد: کتابخانه از نظر زیست محیطی فاجعه است بنابراین مصرف بهینه کاغذ و استفاده درست از کتاب‌ها نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود. نکته دیگر مسئله پسماندها است، مدیریت پسماند و بازیافت در کتابخانه یکی دیگر از فاکتورهای مهم است. همچنین توجه به خدمات مبتنی بر فضای الکترونیک می‌تواند موجب کاهش آلودگی هوا شود. در زمینه تعمیرات و نگهداری از تجهیزات باید توجه کرد امکان تعمیر بسیاری از تجهیزات وجود دارد و زباله‌های الکترونیکی نیز باید تفکیک شوند. البته فرهنگ استفاده و نگهداری از این تجهیزات نیز مهم است و کتابخانه می‌تواند منشأ فرهنگ سبز باشد.

اولین معیار  در کتابخانه‎های سبز ساختمان مناسب است

در بخش دیگر نشست قربانی درباره مفهوم کتابخانه سبز اظهار داشت: بعد از انقلاب صنعتی به مرور نگرانی‌هایی نسبت به محیط زیست به وجود آمد، نگرانی‌های زیست محیطی بحث‌های توسعه پایدار را مطرح کرد و طبق طرح توسعه پایدار کشورها متعهد شده‌اند که توسعه خود را در مسیری پیش ببرند که مسائل زیست محیطی هم لحاظ شود.

وی درباره نقش کتابخانه‌ها در این زمینه گفت: باید کتابخانه‌ها را به گونه‌ای طراحی کنیم که کمترین اثر منفی روی محیط زیست داشته باشد. بر همین اساس معیارهایی برای کتابخانه سبز تعیین شد. اولین شاخص بحث‌های ساختمانی و مدیریت سبز در کتابخانه‌ها است. یکی از مهمترین معیارها بحث کاغذ است، باید فرایند و تمهیداتی برای کاهش مصرف کاغذ و نگهداری مطلوب کتابها اندیشیده شود. کتابخانه سبز مأموریت سبز دارد و به خدماتی برای مسائل زیست محیطی توجه می‌کند. کتابخانه‌هایی که سعی داشته‌اند خود را به عنوان کتابخانه سبز معرفی کنند اول از همه به مسائل ساختمانی و فضاسازی پرداخته‌اند.

IOT یعنی ایجاد هوشمندسازی

محمدحسین واقف‌زاده به عنوان سخنران دیگر این نشست درباره IOT یا همان اینترنت اشیاء گفت: به طور خلاصه IOT یعنی ایجاد هوشمندسازی و ارائه سرویسها و ابزارهایی برپایه آن. IOT ابزاری در اختیار ما می‌گذارد تا کارها هوشمندانه‌تر صورت بگیرد و در وقت و زمان نیز صرفه جویی شود. به‌وسیله IOT می‌توان سرویس‌هایی برای بهبود وضعیت محیط زیست ارائه کرد.

وی افزود: دنیا با شتاب به سمت هوشمندسازی سرویس‌های کتابخانه‌ای پیش می‌رود. یکی از مصادیق آن هم وجود ابزارهای هوشمندی است که تولید محتوا و فهرست نویسی را انجام می‌دهند. با استفاده از IOT می‌توانیم خدمات امانت را بدون حضور مراجعه کنندگان به آنها عرضه کنیم.  همچنین محل نگهداری محتواها و کتاب‌ها با ابزارهای هوشمند  قابل کنترل و مدیریت هستند. سرویس‌های IOT در زمینه کتابخانه باعث می‌شود که با حفظ محیط زیست، استفاده از کتابخانه راحت‌تر و سریع‌تر شود.

شرکت پارس آذرخش پیشگام در بخش IOT

محمدعلی واحد نیز به عنوان سخنران پایانی این نشست درباره خدمات شرکت پارس آذرخش گفت: پارامترهایی برای استاندارد بودن کتابخانه‌ها و نزدیک شدن آنها به کتابخانه‌های سبز وجود دارد که مکان کتابخانه، حفاظت از آب، بهره‌وری انرژی و کیفیت هوا از جمله این استانداردها محسوب می‌شود. شرکت پارس آذرخش در بخش IOT پیشگام بوده و سعی کرده است دستگاه‌هایی به صورت بومی تولید کند و در اختیار کتابخانه‌ها قرار دهد.

وی خدمات شرکت پارس آذرخش را بیان کرد و گفت: در مصرف و تولید انرژی پنل‌های خورشیدی بسیار اهمیت دارند، در شرکت پارس آذرخش دستگاههایی هماهنگ با این پنل‌ها تولید کرده‌ایم. دستگاهی برای کنترل و مدیریت مصرف انرژی در کتابخانه‌ها طراحی کرده‌ایم که به صورت اینترنتی و با استفاده از سرویس‌های پیامک مجازی مدیریبت می‌شوند. ما به این دستگاهها سناریوهایی می‌دهیم تا به صورت اتوماتیک کار خود را انجام دهند، در این صورت نیازی به نیروی انسانی برای مدیریت این دستگاهها نداریم. همچنین از این دستگاهها می‌توان گزارش تهیه کرد.

واحد افزود: برای استفاده از دستگاهها نیاز به سیستم عامل نداریم و کاملا از طریق وب کنترل می‌شوند. علاوه بر اینها دستگاههای دیگر نیز طراحی کرده‌ایم، کنترل خطوط برق و انرژی، سیستم اعلام خطر، وجود سه راهی‌ها و چند راهی‌ها برای کنترل دستگاههای مختلف در ساعت‌هایی که از آنها استفاده نمی‌شود، سیستم‌هایی برای کاهش مصرف انرژی و سیستم آبیاری فضای سبز مهمترین دستگاههای شرکت هستند.

وی در پایان بیان کرد: بومی بودن این دستگاهها باعث کاهش هزینه‌های آنها می‌شود. دستگاهها به دلیل ارتباط بی سیم به مسائل زیرساختی برای نصب نیاز ندارند و همچنین امنیت آنها در بالاترین سطح ممکن است.

حسینی
|
Iran
|
1398/03/27 - 10:10
0
1
شرکت پارس آذرخش یه فکری برای نرم افزارش بکنه که کتابدارها همه اسیر شدند نقش های جدید رو به دهه های آینده بسپارند
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: