کد خبر: 4019
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 09 دی 1389 - 01:45

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

طرح شعف، سنم و پروژه آمال دستاوردهای مرکز نشر دانشگاهی

مرکز نشر دانشگاهی با معرفی دستاوردهای جدید طرح شعف و سنم و پروژه آمال در یازدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری کشور چون سه سال پیش خوش درخشید.

به گزارش خبرنگار لیزنا، مرکز نشر دانشگاهی وابسته به وزارت علوم و تحیقیقات و فناوری با سه سال سابقه درخشان در حوزه پژوهش، نشر کتاب و نشریات دانشگاهی، امسال نیز همچون سال های پیش نمایشگاهی با عنوان «دستاوردهای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در حوزه نشر کتاب » برگزار کرد.

طی صحبت با مسئول روابط عمومی مرکز، طاهریان از طرح ها و فعالیت های چند سال اخیر مرکز در حوزه پژوهش و نشر کتاب بیان کرد:" این مرکز از ابتدای فعالیت خود تا کنون بیش از 1500 عنوان کتاب و 11 عنوان نشریه منتشر کرده است و از زمان انقلاب اسلامی در جهت ترویج، نشر و حرکت به سوی ارتقاء صنعت نشر کشور حرکت می کند. از فعالیت های مهم مرکز می توان به امور اجرایی کنسرسیوم منابع علمی،همکاری مشترک جهت چاپ کتاب با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ،مذاکره و امضای تفاهم نامه همکاری مشترک با نهاد کتابخانه های عمومی و همکاری با موسسه خانه کتاب اشاره کرد."

با استفاده از طرح شعف علاوه بر جستجوی عناوین و فهرست و نمایه کتاب ها از بخش فروش اینترنتی، کتاب مورد نیاز را به راحتی تهیه کرد.

طاهریان درباره طرح شعف یا شبکه عرضه فراگیر کتابهای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشی کشورتصریح کرد:" این شبکه از نیمه اول خرداد ماه 1388 پاسخگوی نیاز های علمی کشور می باشد و در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب اولین مرحله طرح قرارداد عضویت ناشران مختلف و انجمن های علمی با حضور رئیس مرکز نشر دانشگاهی و معاون پژوهشی دانشگاه الزهرا، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و تربیت مدرس به امضا رسید. تا کنون بیش از 30 دانشگاه و مرکز علمی با 3000 عنوان کتاب علمی و پژوهشی از طرح شعف استقبال کرده و با مرکز همکاری می کنند."

وی در ادامه افزود:" علاقمندان می توانند با مراجعه به سایت www.bookiup.ir علاوه بر جستجوی عناوین و فهرست و نمایه کتاب ها از بخش فروش اینترنتی، کتاب مورد نیاز خود را به راحتی تهیه کنند.همچنین این شبکه به کاربران این امکان را می دهد تا کتاب ها و محصولات دانشگاهی خود را معرفی و اقدام به فروش این محصولات کنند.شایان ذکر است اعضای هیأت علمی عضو شعف می توانند با مراجعه به سایت شبکه عرضه فراگیر نشر دانشگاهی ایران به منابع علمی داخلی و خارجی دسترسی داشته باشند."

طرح سنم به مؤلفین و ناشران این امکان را می دهد تا از طریق شبکه و به صورت مجازی با یکدیگر در ارتباط باشند و مجلات خود را با عضویت در شبکه از طریق مرکز نشر دانشگاهی به چاپ برسانند و در اختیار کاربران سامانه نشر مجلات علمی قرار دهند.

وی در ادامه افزود: "از طرح های مهم دیگر این مرکز طرح سامانه نشر مجلات علمی پژوهشی کشور (سنم) است که برای تامین نیاز های پژوهشگران در سطح ملی و بین المللی برای دسترسی به منابع اطلاعاتی ملی موجود در مجلات در سال 1388به اجرا در آمده است. این طرح 9 آبان ماه 1388 با حضور معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ریاست، معاونان مرکز نشر دانشگاهی در نمایشگاه مطبوعات افتتاح شد."

طاهریان به با اشاره به اهداف مهم این طرح بیان کرد:" طرح سنم به مؤلفین و ناشران این امکان را می دهد تا از طریق شبکه و به صورت مجازی با یکدیگر در ارتباط باشند و مجلات خود را با عضویت در شبکه از طریق مرکز نشر دانشگاهی به چاپ برسانند و در اختیار کاربران سامانه نشر مجلات علمی قرار دهند."

وی افزود: "ناشران علاقمند به عضویت در این سامانه می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی http://isj.iup.ir و ثبت اطلاعات، فرم درخواست خود را به دبیرخانه سامانه ارسال کنند. بعد از ثبت نام از طرف مرکز نشر دانشگاهی به ناشر نام کاربری و گذرواژه ارائه می شود تا بتواند با استفاده از آن ها  و عقد تفاهم نامه، اطلاعات مجلات و نشریات خود را برای فروش و اطلاع رسانی به گروه های علمی در سایت قرار داده و حتی نسبت به چاپ نشریات خود از طریق مرکز اقدام کنند."

مرکز نشر دانشگاهی با توجه به نیاز دانشجویان برای آموزش نحوه رساله نویسی، راه اندازی پروژه آمال( سامانه آموزش الکترونیکی رساله نویسی) است.

طاهریان درباره پروژه آمال اظهار کرد:" پروژه آمال یا همان سامانه آموزش الکترونیکی رساله نویسی با هدف تسهیل و بهبود فرایند تولید علم و کمک به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید راهنما در تهیه، تدوین و ارائه رساله، پایان نامه و مقالات راه اندازی شده است. از امکانات لازم برای استفاده از دوره های آموزشی می توان به امکان دسترسی به اینترنت با حداقل سرعت به صورت dialup و آشنایی اولیه با کامپیوتر جهت دسترسی به سایت نام برد."

وی با اشاره به دروس ارائه شده در پروژه آمال تصریح کرد:" هم اکنون این سامانه قادر به ارائه  دروس؛ فن ترجمه، جستجوی اطلاعات در اینترنت، تدوین رساله و گزارش رساله نویسی، پروپوزال نویسی، شیوه های استناد، روش استناد، درست بنویسیم، شیوه ارائه مطالب علمی برای دانشجویان و اساتید راهنما می باشد. علاقمندان می توانند برای اطلاعات بیشتر از طریق آدرس اینترنتی www.Theses.ir مراجعه و در دوره های آموزشی مورد نظر که اولین دوره این پروژه از اسفند ماه 1389 شروع خواهد شد، ثبت نام کنند."

در ادامه خبرنگار لیزنا با همراهی طاهریان بازدیدی از غرفه کتابهای مرکز نشر دانشگاهی کرد که و وی در باره نحوه فروش و ارایه کتاب ها به مراجعان گفت:" کتاب هایی که در این غرفه به نمایش گذاشته شده است در 8 گروه تخصصی مختلف علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، معماری و هنر، کشاورزی، علوم اجتماعی، علوم زیستی و پزشکی و دین تقسیم بندی شده است و بازدیدکنندگان می توانند با ارایه کارتکس هایی که در کنار هر کدام از کتاب ها قرار داده شده است اقدام به سفارش کتاب مورد نظر خود کنند و سفارش خود را از طریق پست دریافت کنند. همچنین خرید کتاب ها با 10 درصد تخفیف و به صورت عمده با تخفیف 25 درصدی به خریداران ارائه می شود."

 

خبرنگار: سمیه مردمی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: