کد خبر: 4253
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 30 دی 1389 - 17:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

رؤسای شاخه های استانی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی فعالیت های خود را شرح دادند

اولین نشست هفت شاخه استانی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی با هیأت رئیسه شاخه مرکزی این انجمن و با هدف بررسی عملکردها، نقاط ضعف، پیشنهادها در کتابخانه ملی برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، اولین نشست شاخه های استانی انجمن های کتابداری و اطلاع رسانی روز 29 دی 1389 در ساعت 10:30 با حضور  علی اکبر اشعری ، دکتر براری رئیس کمسیون انجمن های علمی کشور و اعضای هیات امنای 7 استان اصفهان، اهواز، تهران، خراسان، قم، کرمانشاه و مازندران در کتابخانه ملی کشور برگزار گردید.

دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی، ضمن خیرمقدم به حاضران و تشکر از حضور علی­اکبر اشعری در جلسه بیان کرد: "هدف از تشکیل چنین جلسات مشترکی بررسی عملکردها، نقاط ضعف، پیشنهادها و فعالیت هایی است که از هیات مدیره های این شاخه ها انتظار انجام و تحقق آنها می رود. و بهتر است تا در این زمینه ریز فعالیت های کلی هر کمیته به اطلاع تمام شاخه های استانی برسد تا در جریان فعالیتهای همدیگر قرار بگیرند."

پیش نویس تشکیل اتحادیه انجمن ها در وزارت علوم صورت گرفته است که این امر خود سبب پر رنگ شدن نقش آن در بحث آموزش و بخش های غیر آموزشی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: "یکی از این انتظارات ایجاد ارتباط با مجلس شورای  اسلامی ایران است تا مصوبات مجلس برای ارایه نظرات علمی به انجمن ها ارجاع داده شود. در این راستا پیش نویس تشکیل اتحادیه انجمن ها در وزارت علوم صورت گرفته است که این امر خود سبب پر رنگ شدن نقش آن در بحث آموزش و بخش های غیر آموزشی خواهد شد."

شریف آبادی تأکید کرد: "با توجه به کار های صورت گرفته، زمینه های تشکیل همایش های بین المللی در سال آینده مهیا شده و با پیش بینی 20 جلسه  در آینده بیشتر در این زمینه از فعالیت ها حضور خواهیم داشت."

اشعری در ساعات آخر مدیریت خود در سمت ریاست کتابخانه ملی به شرح مختصری از فعالیت های خود در زمینه کتابداری پرداخت و اذعان کرد:" به عنوان کسی که 31 سال فعالیت علمی انجام داده ام آرزوها و نظراتی در زمینه حوزه کتابداری دارم. با توجه به اینکه در ابتدا آشنایی کمتری در این حوزه و فعالیت های آن داشتم و از طریق حضور در وزارت ارشاد اسلامی کار خود را از کتابخانه عمومی پارک شهر آغاز و به مرور شروع به فعالیت در زمینه کتابداری کردم. با وجود متخصصان این رشته متوجه محدود بودن جایگاه و منزلت حوزه کتابداری و توجه کم به تولید فکر در جامعه علمی کشور شدم  که نتیجه آن تشکیل انجمن مستقل کتابداری است تا راهنمای فعالیت های متخصصان این حوزه باشد."

پیشنهاد هایی به دولت برای اعزام اعضای هیات امنای کتابداری به شرکت در نشست های بین المللی صورت گرفته است تا این اعضا فعالیت های تخصصی خود را به اجرا در آورند.

وی در ادامه گفت:" پیشنهاد هایی به دولت برای اعزام اعضای هیات امنای کتابداری به شرکت در نشست های بین المللی صورت گرفته است تا این اعضا فعالیت­های تخصصی خود را به اجرا در آورند و دید جامعه را از رشته کتابداری به عنوان رشته خدماتی که فقط به ارائه دادن و امانت دهی کتاب به آن نگاه می شود، تغییر داده و به کتابدار به دید یک متخصص حوزه های مختلف علمی نگاه شود. در واقع آینده کتابداری به دست خود کتابداران و اساتید همین رشته رقم خواهد خورد."

ایشان به تصمیمات دولت اشاره کرد و افزود:" رسیدگی به نیازهای مردم همیشه از طرف دولتها به صورت تخصصی انجام می گیرد. بنابراین باید نظارت از طرف دولت باشد و فعالیت و اجرا از طرف گروه های تخصصی جامعه صورت بگیرد تا جامعه ای رو به رشد و علمی داشته باشیم. ادغام کار های اجرایی و علمی از نظر بنده کاری درست نیست و این کار در صورتی قابل توجیه است که کارها و فعالیت هایشان در یک راستا و موازی هم باشد یعنی چند بخش علمی که در یک جهت و هدف فعالیت دارند در هم ادغام شوند."

وی ابراز امیدواری کرد که  با گفتگوهای بخش های علمی با مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری افق های بهتری در این زمینه برای بخش ها و انجمن های علمی رقم بخورد.

در خاتمه صحبت های وی ، دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی، به پاس خدمات چند ساله آقای اشعری از طرف انجمن لوح یادبودی به ایشان اهدا کرد .

در ادامه جواد یغمایی در آغاز گزارش خود بیان کرد: "شاخه استانی خراسان در 4 اردیبهشت سال 1381 آغاز به کار کرد و در سال 1387 وارد دوره سوم فعالیت های خود شده است که متشکل از شش کمیته می شود که به صورت مختصر در ذیل به هر یک از این بخش ها اشاره می کنیم."

فعالیت های کمیته انتشارات شاخه خراسان عبارتند از:"انتشار نخستین شماره نشریه الکترنیکی انجمن- ویژه نامه دانشجویان جدید الورود بر روی سایت(پیوسته) و به صورت لوح فشرده(غیر پیوسته)،انتشار دومین شماره نشریه الکترنیکی انجمن- ویژه نامه دانشجویان دکتر اسدالله آزاد و مجمع عمومی بر روی وب سایت (پیوسته) و به صورت لوح فشرده(غیر پیوسته)،انتشار کتاب گوهر ماندگار: زندگینامه، شرح فعالیت ها و آثار دکتر رحمت الله فتاحی،همکاری در انتشار مجموعه مقالات همایش« کتابخانه های آموزشگاهی، پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرآیند یاددهی- یادگیری»،آماده سازی مجموعه آموزشی زبان تخصصی ازمون کارشناسی ارشد جهت انتشار،تهیه اطلاعات جامع سررسید کتابداری و اطلاع رسانی ایران جهت انتشار در سال آینده."

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های کمیته آموزش شاخه استان خراسان بیان کرد: "تشکیل 19 جلسه کارگاههای آموزشی در دوسال 88-89 به صورت رایگان برای دانشجویان کتابداری،برگزاری دوره آموزشی زبان تخصصی آمادگی کنکور کارشناسی ارشد در سال 1388،تهیه و تصویب آیین نامه کمیته آموزش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران( شاخه خراسان) از فعالیت های کمیته اموزش است."

یغمایی در ادامه به مهمترین فعالیت های کمیته همایش ها و گردهمایی ها که هر دو ماه یکبار تشکیل می شود، اشاره کرد: "برگزاری سخنرانی علمی با عنوان « ادغام واژگان عمومی در ساختار اصطلاحنامه های روی وب: رویکرد نو به استفاده از زبان طبیعی در جستجوی اصطلاحنامه ای» با سخنرانی آقای دکتر رحمت الله فتاحی، برگزاری دو سخنرانی علمی به مناسبت هفته پژوهش سال 1389 با همکاری گروه کتابداری دانشگاه فردوسی با عنوان«اینترنت مکمل ادبیات کودکان یا جایگزین آن» توسط دکتر مهری پریرخ و «رشد شناختی کودکان را در بستر اینترنت تسهیل کنیم: معرفی ابزارها و رهنمودهایی برای متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی، روان شناسی و علوم تربیتی»توسط محمد رامین نادری از فعالیت های کمیته همایش در سال جاری بوده است."

سپس وی به فعالیت های کمیته دانشجویی که با کمیته همایش ها،کمیته آموزش،انتشارات و کمیته تخصصی(وب سایت) همکاری می کنند اشاره داشت.

یغمایی در پایان تصریح کرد:" با توجه به تشکیل اولین جلسه مشترک در تهران امیدوارم  در نشست دوم این جلسه خراسان میزبان اعضای شاخه های استانی انجمن های کتابداری باشد. همچنین از شرکت نوسا و انتشارات چاپار و نشر کتابدار به خاطر همراهی هایی که در جهت رشد روز افزون فعالیت های انجمن شاخه خراسان تشکر کرد و آنها را از حامیان اصلی در رفع نیاز های مالی معرفی کرد."

در ادامه رئیس کمسیون انجمن های علمی کشور، دکتر براری در خصوص «فعالیت های اجرایی وزارت علوم در زمینه راهبردهای صحیح حوزه علم و تشکل های غیر دولتی» به سخنرانی پرداخت.

دکتر براری بیان داشت: «با توجه به حضور 250 انجمن علمی در کشور که تقریبا با 2000 نفر نخبگان علمی اجرایی صنعتی  سرو کار دارندکه این هیأت مدیره ها نمایندگانی از دانشگاهها، بخش صنعتگران و همینطور بخش اجرایی هستند."

انجمن های علمی کانون علمی بزرگی را تشکیل می دهند.

وی در ادامه افزود:"از دیگر جامعه های علمی، انجمن ها هستند که کانون علمی بزرگ را تشکیل می دهند و 150 مجله علمی پژوهشی یعنی 3/1 مجلات علمی کشور توسط انجمن های علمی چاپ می شود. 342 کنفرانس علمی در سال گذشته تشکیل شد و بیش از 600 سخنرانی علمی که با حضور افراد برجسته علمی در سطح دنیا صورت گرفت. در واقع بالای 60 درصد کارگاه ها توسط همین انجمن ها  صورت می گیرد."

از انجمن ها انتظار می رود تا با تلاش در جهت تاثیر گذاری مثبت در کشورمان باشد و با درآمد زایی در جهت درست در صدد حل مشکل جامعه برآیند.

براری گفت:" بهتر است فعالیت ها در جهت حل نیازهای جامعه باشد وبا حضور در جامعه علمی دیگر کشورها که تنها مرجع در حال حاضر همین انجمن های غیر دولتی هستند بتوان با فارسی سازی واژه های انگلیسی در جهت یکسان سازی گفتمان ها حرکت کرد."

وی در ادامه افزود: "موضوع اصلی که از طرف کمسیون انجام می شود کم کردن دغدغه های اصلی انجمن در جهت تولید علم با پرداخت هزینه توسط استفاده کننده علم است تا از سوی تولید کننده علم. تمام تلاش در جهت خودگردان سازی انجمن ها و ارتقاء آن به جایگاه عالی در سطح حوزه بین المللی است و دلیل آن این است که افراد علمی باید جایگاه جهانی داشته باشند. "

تشکیل اتحادیه نه تنها در طول فعالیت های انجمن نیست بلکه کمک کننده و تسریع کننده فعالیت های انجمن نیز خواهد بود.

رئیس کمسیون انجمن های علمی کشور، در خاتمه افزود:"تشکیل اتحادیه نه تنها در طول فعالیت های انجمن نیست بلکه کمک کننده و تسریع کننده فعالیت های انجمن نیز خواهد بود. در زمینه شاخه های دانشجویی نیز صحبتهایی شده تا بتوان 2700 انجمن دانشجویی را با ایجاد شاخه دانشجویی در جهت ارائه فعالیت­های تخصصی و سخنرانی در حوزه های تخصصی تحت پوشش قرار دهیم."

نشست مذکور در ساعت 13:30 با ارائه گزارش شاخه استانی قم توسط  عبدالحسین طالعی ادامه یافت.

اعضای شرکت کننده از سوی شاخه استانی قم متشکل از آقایان مهدی محمدی، مرتضی محمدی استانی، عیسی زارعی، محسن دیدارپور، بهروز همایی، سید محمد رضوی، و آرش محمد خانی بود.

عبدالحسین طالعی صحبتهای خود را با ارائه 4 پیشنهاد آغاز کرد: "تصویب قانونی برای انتصاب مسئول کتابخانه ها در صورت کتابدار بودن از سوی وزارت علوم، عضویت یا مسئولیت داشتن در انجمن های علمی در جدول امتیازات دانشگاهی صورت بگیرد و همگانی کردن علم ارجحتر از بنیادی کردن آن باشد،سوم آشنایی انجمن های علمی با یکدیگر با تشکیل جلسات مشترک و پیشنهاد چهارم با توجه به ارتباط حوزه و دانشگاه با یکدیگر و نیاز این قشر به آگاهی و شناخت در زمینه رشته کتابداری، از طرف شاخه استانی قم تصمیم به انتشار مجله ای با عنوان کتاب شیعه گرفته شد که پیشنهاد ما برای کتابداران این است تا نظرات راهبردی خود و طرح های خود را ارائه دهند. این مجله را اتشارات موسسه کتابشناسی شیعه در قم منتشر می کند."

"

وی در این رابطه تأکید کرد: " این مجله توسط موسسه کتاب شناسی شیعه و با مدیر مسئولی رضا مختاری هر دو فصل یکبار به انتشار در می آید که شامل شناخت بزرگان شیعه و کتابهای آنها، ویژه مترجمان، کتابشناسی، نسخه پژوهی و نقد کتاب است."

طالعی در ادامه اظهار کرد: " حوزه شاخه استانی انجمن کتابداری قم در فروردین 1385 تاسیس شد و در حال حاضر دومین دوره خود را طی می کند.این شاخه دارای شش کمیته دانشجویی، پژوهش، آموزش، نسخ خطی، تاریخ شفاهی و اطلاع رسانی و ارتباطات است.از نسشت های این شاخه می توان به نشست های مشترک با پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، گروه کتابداری دانشگاه قم و نسشت مشترک با نهاد کتابخانه های عمومی استان قم اشاره کرد."

سپس طالعی به   6 مورد از انتشارات  انجمن در شاخه استانی قم اینگونه اشاره کرد: "راهنمای کتابداران استان قم،میز مرجع مجازی، اخلاق حرفه ای کتابداران،اخلاق پژوهش،فهرستنویسی موضوعی(3 جلدی)، تدوین ویژه نامه کتابداری و اطلاع رسانی برای مجله پژوهش و حوزه، نتیجه ای از فعالیت کمیته انتشارات است."

عبدالحسین طالعی درباره فعالیت های آتی در شاخه استان قم بیان داشت: " استفاده از دانشجویان ارشد قم و فارغ التحصیلان و بومی های استان و ایجاد تیتری با عنوان موفقیت های کتابداران استان در بخش سایت انجمن قم  از فعالیت های آتی خواهد بود."

وی در ادامه چند پیشنهاد جدید به اعضاء شرکت کننده در نشست ارائه داد :"اعلام آمادگی اعضایی که حاضر به برگزاری همایش در استان خود می باشند،استفاده از رساله دکتر فتاحی با عنوان پیشنهادهای پژوهشی برای پایان نامه ها، تلاش در تسریع نهایی ساختن اخلاق کتابداری برای کتابداران کشور ایران برای شرکت در همایش های ایفلا ."

شایان ذکر است، کاظم حافظیان رضوی، تألیف کتابی با موضوع «تاریخچه آموزش کتابداری» جدید را برای شاخه استانی قم پیشنهاد دادند تا در برنامه های آتی فعالیت های انجمن قرار دهند.

دکتر عبدالحسین  فرج پهلو، مسئول انجمن کتابداری شاخه اهواز در آغاز از مشکلاتی که در زمینه تشکیل هیأت مدیره داشت صحبت کرد: "با توجه به این مشکلات و نیاز به نیروی متخصص از کمک های دانشجویان جوان و فارغ التحصیلان رشته کتابداری برای تشکیل نشستها و فعالیت ها بهره بردیم. "

وی در ادامه گزارش 2 سال گذشته شاخه استانی اهواز را اینگونه بیان کرد:"تشکیل نشستهای علمی- دانشجویی،عضو گیری از اعضاء،تهیه برنامه مدون برای آموزش کارگاه ها،اجرای طرح جمع آوری اطلاعات در استان خوزستان،عقد قرارداد با نهاد کتابخانه های عمومی در سال جاری،برنامه ریزی برای تشکیل اولین همایش ملی دانشجویی استان خوزستان،پیگیری تشکیل کارگاه های کیفیت و طرح جایزه کیفیت هز جمله فعالیت ها در 2 سال گذشته است."

جایزه  کیفیت برای کتابخانه ها معیار هایی را ایجاد می کند تا آنها بتوانند خود را بر اساس این شاخص ها خود را ارزیابی کرده و به سمت تعالی گام بردارند.

دکتر فرج پهلو، درباره طرح جایزه کیفیت بیان کرد: "در ایران این طرح بر 8 اصل پایه گذاری شده که بر اساس پاسخ گویی به نیاز ها و اعزامات کاربران تولید، عرضه، چرخه عمر محصول (کالا ها و خدمات اطلاعات)، محیط زیست موسسات زیربط طرح ریزی خواهد شد تا موفقیت پایدار سازمان کتابخانه ها را در فضای فرهنگی انجام دهد.بنابراین محیطی با وجود چنین جایزه ای خود بخود فضایی طعالی گرا در سازمان ایجاد می کند، و ما هم در حرکت به این سو هستیم  و باید خود را با شرایط مدیریت دانش انطباق دهیم و از مقتضیات آن اشتراک دانش به صورت کیفی است.این جایزه برای کتابخانه ها معیار هایی را ایجاد می کند تا آنها بتوانند خود را بر اساس این شاخص ها خود را ارزیابی کرده و به سمت تعالی گام بردارند."

وی  افزود:"برای تحقق این امر طی کردن به  چند مرحله تشکیل کمیته برای اجرای شاخص ها، تشکیل کمیته برای طراحی و نکات راهنما،انجام یک طرح مطالعاتی برای بررسی انطباق مدل معرفی شده از سوی جایزه ملی کیفیت ایران،انجام مطالعه برای بررسی انطباق فرایند ارزیابی کتابخانه ها بر مبنای الگوهای جایزه ملی کیفیت ایران،تدوین نظامنامه جایزه ملی و تصویب در دبیرخانه جایزه ملی کیفیت ایران نیاز است."

در ادامه ، دکتر ابراهیم افشار مسئول انجمن کتابداری شاخه استانی اصفهان به بیان گزارش استانی خود پرداخت و گفت:" فعالیت شاخه اصفهان در دوره سوم قرار گرفته و سال هفتم فعالیتهای خود را طی می کند. و در طی یکسال گذشته 12 جلسه با حضور اعضاء هیت مدیره برگزار گردید.از رویدادهای مهمی که برای انجمن اتفاق افتاد برگزاری گردهمایی با همکاری شهرداری استان اصفهان در زمینه معماری و ساختمان کتابخانه ها بود. بنابراین در راستای این همایش مقالات مختلفی ارایه شد و در آینده توسط نهاد کتابخانه ها منتشر خواهد شد."

وی افزود: "در طی امسال بخش آموزش، برنامه ای به صورت داوطلبانه به صورت ماهانه برگزار شد به این صورت که  هر ماه یک کارگاه و یک سخنرانی برگزار می شد و نتیجه 8 مورد از این کارگاه ها عملی گردید. از سخنرانی ها و کارگاه های برگزار شده می توان به ملاحضات اخلاق حرفه ای در مجموعه سازی، خرید از نمایشگاه و ضعف ها و قدرت های خرید نمایشگاهی برای کتابخانه های دانشگاهی، کارگاه گزارش نویسی و روش تدوین آیین نامه در کتابخانه، سخنرانی با موضوع سواد اطلاعاتی، معیارهای ارزیابی نرم افزار های کتابداری، آشنایی با مفاهیم کتابخانه های دیجیتالی و ....که در مجموع تعداد شرکت کنندگان در این کارگاه ها حدود 300 نفر بود."

دکتر افشار تصریح کرد: " از برنامه هایی که شروع آن از چند سال قبل آغاز به فعالیت کرده است، ارایه خدمات مشورتی در کتابخانه های تحت استان بود و این کار با کمک نهاد کتابخانه های عمومی عملی شد."

وی در ادامه  به کمیته پژوهش شاخه اصفهان اشاره کرد:" کمیته پژوهش با برنامه ریزی و طراحی وب سایت به اطلاع رسانی فعالیت های خود از طریق پایگاه اطلاعاتی برای اطلاع استفاده کنندگان از خدمات و فعالیت های علمی انجام شده در انجمن شاخه اصفهان پرداخت."

از مشکلات پیش رو در انجمن کتابداری شاخه اصفهان ضعف مالی و موضع گیری های کتابخانه ها در برابر فعالیت های انجمن است که امیدواریم هرچه سریعتر این دو چالش با رایزنی ها ی مفید حل شود.

وی در پایان گفت: "انجمن کتابداری در جامعه مدنی بیش از اینکه در امر آموزش و پژوهش گام بردارد، بهتر است بیشتر به جنبه نظارت و نقش دیدبانی و قضاوت متخصصان این رشته در حوزه کیفیت آموزش و رتبه بندی کتابخانه ها توجه کند. در واقع نقش مثبت انجمن ها به عنوان مراجع داوری در زمینه علوم مختلف و تحقیق پررنگ تر خواهد شد نه با محدود کردن خود به تشکیل کلاس های آموزشی."

دکتر رضایی در ادامه نشست از دکتر مظفر چشمه سهرابی دعوت کرد تا به ارائه گزارش خود در خصوص فعالیت های استانی انجمن کتابداری شاخه کرمانشاه بپردازد.

شهناز خزایی و آقایان مظفر چشمه سهرابی و علیرضا رستمی گومه اعضاء شرکت کننده از شاخه کرمانشاه در جلسه بودند.

دکتر چشمه سهرابی اظهار کرد:" در طی دوسال گذشته از فعالیت های انجمن شاخه کرمانشاه ، سال اول فعالیت این انجمن به عنوان سال معرفی انجمن و نیرو ها شناخته شد و سال دوم فعالیت ها در جهت کادر سازی در محیط انجمن پیش رفت."

وی با اشاره به همایش های برگزار شده اذعان کرد: "با توجه به بودجه ناچیز انجمن کتابداری که بعنوان یک تشکل غیر دولتی مطرح است، انجمن شاخه اصفهان 4 همایش مطالعه مفید با حضور 530 نفر شرکت کننده،همایش ISI  با حضور 460 نفر شرکت کنند و دو همایش در زمینه اخلاق حرفه برگزار کرد.

دو همایش پیش رو نیز با عنوان مشارکت مردمی در حوزه کارشناسی و گردهمایی مدیران کتابخانه های عمومی، و اخلاق حرفه ای در دانشگاه ها از برنامه های آتی انجمن کرمانشاه هستند."

وی در ادامه افزود:" فعالیت دیگر انجمن تشکیل کلاس ها و کارگاه های آموزشی بود که در سال اول به صورت هفتگی ولی از امسال در فاصله زمانی دو هفته یکبار برگزار می شود. با تشکیل نشست های انجمن با گروه های مختلف مدیران و انجمن ها بخشی از درآمد های انجمن از همین طریق تامین می شود که در این میان نباید از همکاری های نهاد کتابخانه استان و شهرداری استان کرمانشاه غافل شد که در مجموع 21 نشست تا کنون برای پیشبرد برنامه های انجمن صورت گرفته است."

دکتر چشمه سهرابی تأکید کرد: "تنها راهی که برای بسط انجمن و جلوگیری از بوجود آمد رکود در انجمن به نظر می رسید تشکیل کمیته هایی از بین افراد علاقه مند که نتوانسته بودند در هیت مدیره های انجمن حضور پیدا کنند. انجمن شاخه کرمانشاه متشکل از 24 کمیته که 17 حوزه آماده فعالیت شده است و باقی کمیته ها با جذب نیروهای توانمند برای آمادگی حضور این افراد در دوره های بعد انجمن . کمیته آموزش، کمیته انتشارات، کمیته دانشجویی، کمیته پژوهش و ... شرح آیین نامه ای فعالیت های آنها مشخص شده است و بر پایه همین فعالیت ها برنامه ریزی شده است."

وی  در پایان به کمیته جوایز اشاره کرد:" انجمن شاخه کرمانشاه در دهه اول تیر ماه سال 89 پیش بینی مجموعه جوایز را به عنوان داور برای بخش های مختلف کتابخانه ای در نظر گرفته شده است که به صورت سالانه اهدا می شود."

آخرین گزارش این نسشت مربوط به شاخه مازندران بود که توسط دکتر افشین موسوی ارائه شد.

دکتر موسوی در شرح فعالیت های شاخه استانی مازندران گفت:" انجمن شاخه مازندران انتخابات مربوط به اعضاء هیت مدیره را در 26 آذر ماه آغاز کرد و در طی سه سال گذشته فعالیت های انجمن 3 همایش ملی با حضور پزشکان و کتابداران برگزار شد. دو همایش دانشجویی در سطح استان برگزار گردید که در مازندران 8 گروه کتابداری به صورت غیر دولتی به فعالیت می پردازد.محل برگزاری کارگاه های انجمن در دانشگاه آزاد بابل است که مکان اصلی دبیرخانه انجمن نیز می باشد.قابل ذکر است که تمام مجموعه مقالات ارائه شده در همایش ها به صورت رایگان منتشر شد."

وی در ادامه به برخی از فعالیت های این شاخه اشاره کرد:"انتشار دو شماره ویژه نامه ،تشکیل20 مورد کارگاه آموزشی در مازندران و استان گلستان  ، برگزاری نشستی با عنوان اخلاق کتابداران ، تدوین کتاب اطلس عمومی مازندران با حضور مشاورین انجمن، عضور گیری بیش از 500 نفر در انجمن که بیشتر آنها کتابدار هستند از فعالیت های مذکور می باشند."

در پایان دکتر سعید رضایی شریف­آبادی تاکید کرد: بهتر است گزارش های این جلسات تجمیع و شرح کاملی از این فعالیت ها برای تمام شاخه های استانی دیگر انجمن های کتابداری منعکس شود و باعث ارتقاء سطح انجمن از رده ب به رده الف شود که این مسأله به نفع تمام کتابداران خواهد بود.

جلسه مشترک بین اعضاء انجمن کتابداری مرکز و شاخه های استانی در ساعت 16 به کار خود پایان داد.

خبرنگار: سمیه مردمی

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: