کد خبر: 4353
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 بهمن 1389 - 21:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

DAISY استانداردی برای تولید کتابهای صوتی

همایش بهمن ماه انجمن کتابداری  و اطلاع رسانی ایران با موضوع «فناوریهای نوین ویژه نابینایان» برگزار شد.

 

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، همایش بهمن ماه انجمن کتابداری  و اطلاع رسانی ایران با موضوع  «فناوریهای نوین ویژه نابینایان» ، در روز سه شنبه مورخ 19 بهمن 1389 در کتابخانه ملی ایران در ساعت 16 برگزار شد.

امیر مقدمی، کارشناس ارشد مدیریت اجرایی در باب اهمیت موضوع نابینایان بیان داشت: " تعداد کاربران بالفعل نابینا در سطح جامعه مطرح نیست بلکه  نابینایی و کم بینایی بالقوه اهمیت زیادی دارد .ابزارهای ویژه نابینایان شامل سخت افزاری(ترمیمی و کمکی)و نرم افزاری (تحت وب و محلی) می باشند."

وی در ادامه افزود:" از ابزارهای سخت افزاری می توان به  عصای فرا صوتی، مچ بند صوتی، کارت اعتباری مخصوص نابینایان، نقشه دیجیتال(در کشورهای دارای  GPSفعال قادر به ارائه اطلاعات هستند)، دوربین عکاسی ویژه نابینایان،  سیستم پیام رسان بریل،  حسگر انگشتی،  جعبه هوشمند،  گوشی همراه متن خوان از شرکت نوکیا، حسگر راداری خودرو هوشمند، صفحات لمسی، کاست الکترونیکی و حسگر زبانی اشاره کرد. ابزارهای نرم افزاری شامل Robobralle و DAISY  می باشند."

DAISY استانداردی برای تولید کتابهای صوتی است که کنسرسیومی از کتابخانه های جهان DAISY را حمایت می کنند. کتابهای DAISY وسیله کمک آموزشی مناسبی هستند .

امیر مقدمی  در ادامه تصریح کرد: "ایده پردازی، طراحی و تولید ابزارهای جدید، همکاری در تولید محصولات خرید و استفاده از محصولات تولید شده کاری است که باید از سوی جامعه ما انجام شود."

اصلی ترین قسمت DAISY برچسب گذاری آن است.

سپس روحانی، یکی از حاضران در جلسه اظهار داشت: "برداشت از نابینایی چندان مطلوب جامعه نابینایان نیست بلکه عواملی که باعث نابینایی می شوند از جمله تصادفات را باید کنترل کرد . طراحان باید DAISY را طوری طراحی کنند تا نیاز نابینا برطرف شود و اصلی ترین قسمت DAISY برچسب گذاری آن است . یک برجسته نگار، نیاز به همراه برای کمک به کم بینا را در تولید DAISY از بین می برد . برخلاف تصور اکثریت بیشتر متقاضیان استفاده از DAISY پزشکان می باشند چون وقت کمی برای مطالعه مجلات تخصصی خودشان دارند ."

همایش «فناوریهای نوین ویژه نابینایان» ، در ساعت 19 به کار خود پایان داد.

خبرنگار: معصومه عبدالله وند

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: