کد خبر: 4426
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 05 اسفند 1389 - 15:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

تقدیر کودکان از نویسندگان کتابهای خود در چهل‌وهشتمین سالگرد شورای کتاب کودک

  نوش آفرین انصاری در مراسم چهل و هشتمین سالگرد تأسیس شورای کتاب کودک: "تا علم کتابداری باور نشود و مسأله کتابخانه ها حل نشود هیچیک از فعالیت های شورا به چشم نخواهد آمد."

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، روز چهارشنبه 4 اسفند ماه 1389 مراسم چهل و هشتمین سالگرد تأسیس شورای کتاب کودک با حضور ناشران، نویسندگان، تصویرگران و دوستداران حوزه کودک و نوجوان در تالار اصلی کتابخانه حسینیه ارشاد برگزار شد.

"با پیشکش سلامی گرم از سرزمین سرد و دور، فرا رسیدن سالروز برپایی شورای کتاب کودک را به حضور استادان فرزانه و همکلاسی های شورایی خود تبریک عرض می کنم. جدایی من از آن جمع پر مهر و محبت و سرشار از عشق خدمت به نسل رو به رشدجامعه ایرانی، نه از برای دل بود بلکه در جهت تقدیر الهی و انجام وظیفه مادری برای مراقبت از تنها فرزند بیمارم صورت گرفته است. همواره گفته ام که شورایی بودن و شورایی زیستن در دنیای بی ترحم کنونی مایه مباهات و سربلندیست. میلاد شورا، میلاد انسان هایی است عاشق که در تکاپوی معنای آن فراز و نشیب های بسیاری را درنوردیده و جاودانه در تبلور عشق به کودکان و نوجوانان ایران زمین گام های بلندی برداشته اند."

اینها سخنانی بود از نسرین عماد خراسانی که از 37 سال پیش همکاری خود را با شورای کتاب کودک آغاز کرده بود و به دلیل مشکلاتی نتوانسته بود در سالگرد شورا حضور داشته باشد. ایشان در نامه ای پر مهر و محبت، احساس و شور خود را به این موسسه  ابراز کرد که مهرناز خراسانچی آن را به گوش حاضران رساند.

ابتدای مراسم با قرائت قرآن کریم در ساعت 15:25 شروع شد. ژاله فروهر، مجری برنامه، از اهمیت و ضرورت تهیه فرهنگنامه کودک و نوجوان، از کسانی که برای تهیه فرهنگنامه متقبل هزینه های شخصی شدند و اینکه شورای کتاب تمام هم و غم خود را برای پیشبرد کیفیت کتاب از نظر تطابق تصویر گرفته تا پیام متن قرار داده است؛ سخن به میان آورد.

وی در خلال صحبت های خود گفت:" توصیه می کنم فرهنگنامه کودک و نوجوان را به عنوان یک ضرورت در خانه، کتابخانه مدارس و کتابخانه های عمومی تهیه کنید تا پاسخگوی نیاز کودکان امروز باشد تا کودکان و نوجوانان بتوانند با فرهنگ و تمدن گذشته خود بیش از پیش آشنا شوند."

در ادامه، از توران میرهادی، بنیانگزار و مسئول طرح فرهنگنامه ی كودكان و نوجوانان، دعوت شد تا در زمینه چکونگی تهیه جلد 13 فرهنگنامه و رونمایی از آن بر روی سن حاضر شوند.

توران میر هادی، به چگونگی تهیه و آماده شدن مجموعه 13 فرهنگنامه اشاره کرد و گفت:" جلد 13 فرهنگنامه را در سالی بسیار پرتلاش و با کیفیت مناسب برای استفاده کودکان و نوجوانان این سرزمین عرضه می کنیم. کار تهیه فرهنگنامه  به صورت گروهی و با عشق به نسل جوان کشور تهیه شده است."

لازم به ذکر است که در خرداد ماه جلسه 30 سالگی فرهنگنامه برگزار شد و تلاش بر این بود تا در سال 89 یک جلد جدید از فرهنگنامه تهیه شود.

ایشان در ادامه از خانمها ایران گرگین (سرویراستار فرهنگنامه)، طوبی اسدالله( دستیار جلد 13 فرهنگنامه)، مهسا صدیق ( دستیار تصویر و نسخه پرداز)، طهورا وحدتی (نسخه پرداز)، شراره امیراستوار ( تایپ متن فرهنگنامه با استفاده از تکنولوژی جدید) و آقایان نوید بلوچ ( صفحه پرداز و چاپ) و سید علیرضا میر فخرایی ( حامی مالی در تهیه فرهنگنامه) که در تهیه فرهنگنامه یاری رسان بودند و با تلاش های فراوان و بی دریغ خود سعی در هر چه بهتر تهیه شدن فرهنگنامه شدند قدردانی کرد.

وی افزود:" تهیه فرهنگنامه جز با حمایت مالی افراد به صورت داوطلبانه انجام پذیر نخواهد بود. در این زمینه حمایت و همکاری گروه های مختلف در طول زمان، باعث شکل گیری فرهنگنامه کنونی شده است. اگر در دوره های پیش هر 4 سال یک جلد فرهنگنامه را در اختیار عموم قرار می دادیم، با برگزاری کلاس ها و کارگاه ها و آموزش و مطالعه مداوم، این بار 4 جلد از فرهنگنامه با کمک حامیان دلسوز برای نسل جوان تهیه کرده ایم." کار تهیه و آماده سازی  جلدهای 14،15،16 و 17 به ترتیب با سرپرستی و نظارت دقیق خانمها فخاری،حسنی، اسدالله و رئیس دانا در حال انجام می باشد.

هیأت مدیره شورای کتاب کودک از 11 نفر تشکیل شده و هر دو سال یکبار با تشکیل انتخاب این اعضا متغییر هستند. این شورای متشکل از سه بخش ادبیات کودک و نوجوان، فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن فعالیت می کند.

نوش آفرین انصاری، رئیس شورای کتاب کودک، 50 سال پیش تحصیل علم کتابداری را تجربه کرده، و دلبسته رشته کتابداری شده است. وی شورا را یک کتابخانه بزرگ می داند و بر این موضوع تاکید دارد:"تاعلم کتابداری باور نشود و مسأله کتابخانه ها حل نشود هیچیک از فعالیت های شورا به چشم نخواهد آمد."

انصاری در سخنان خود ضمن تشکر از همکاری مسئولان کتابخانه حسینه ارشاد در برپایی مراسم به فعالیت های اصلی هیأت مدیره شورا اشاره کرد و گفت:" سال گذشته، سالی بسیار خوب به سبب تجربه های جدید و نوآوری بوده است. در جلسات راهبردی هیأت مدیره تصمیماتی در زمینه استفاده از حمایت های مالی مورد اتخاذ شده است و شورا آماده دریافت نظرات و پیشنهاد های راهبردی دیگران در این راستا می باشد."

 

وی توصیه ای نیز به دوستداران فعالیت در حوزه کودک داشت و از آنها خواست تا از تجربه های کتابدارانه شورا در فراهم کردن نیاز های کودکان و نوجوانان استفاده کنند تا سال 90، به عنوان سال بهبود کتابخانه ها در سراسر کشورمان باشد و بتوانیم با دستاوردهای ترویجی به پیشواز پنجاهمین سال تاسیس شورا برویم.

 

شورای کتاب کودک از گروه های کاری در زمینه های کتاب و کودکان با نیازهای ویژه، کتاب و کودک بیمار، پژوهش کتابخانه، بازی های سنتی، مروجان کتابخوانی، ترویج فرهنگنامه و شورای مشورتی فرهنگنامه و مشاوران نوجوان شورایی تشکیل شده است. این بخشها بخشی از خدماتی است که شورا کتاب کودک ارائه می کند. از فعالیت های عمده در شورا بررسی کتابهای کودک و فهرست کردن آنها در لیست کتابهای شورا است.

در ادامه این مراسم، شکوه حاجی نصرالله، تحلیل گر و منتقد ادبیات کودکان و نوجوانان، به ارائه گزارش خود از وضعیت ادبیات کودک در سال 1389 پرداخت.

وی در این باره گفت:" از 996 اثر بررسی شده، امسال 690 اثر به فهرست شورا راه یافت. در واقع یک سوم آثار به فهرست راه نیافته است که بیشترین کمبود در فهرست شورا روی ادبیات تالیفی به چشم می خورد. از سال 1358 تا 1387 با وجود افزایش کتابهای ارسالی برای بررسی در شورا بیشتر کتب بعد از بررسی به فهرست راه نیافتند. بنابراین بهتر است پدید آورندگان به این نکته‌ی خیلی مهم توجه داشته باشند."

از دلایلی که باعث راه نیافتن آثار در فهرست شورای کتاب است می توان به بحث مجموعه سازی در قالب کتاب سازی اشاره کرد. شکوه حاجی نصرالله تاکید داشت:"با هم اندیشی بین مولفان و مسئولان آموزش و پرورش در جهت دستیابی به راهکار هایی ارائه شده از سوی بخش های مختلف شورا، باعث رشد خلاقیت کودکان در آموزش و پرورش خواهیم شد و می توان امیدوار بود که با ایجاد بخشهای پژوهشی و تحقیق در آموزش و پرورش از سرایت ویروس کنکور جلوگیری گردد."

در ادامه صحبت های شکوه حاجی نصرالله، محمد حسن ساکی، مسئول کمیته جوایز، در کاری نمادین از کودکانی که در مراسم حضور داشتند دعوت کرد تا برای اهدای لوح تقدیر به نویسندگان و تصویرگران آثار خود بر روی سن حاضر شوند.

لوح تقدیر در 5 بخش فهرست کتابهای معرفی شده سال 88 به نویسندگان، مترجمان، تصویرگران هر اثر به شرح زیر اعطا شد:

در بخش تالیف کتاب «غول و دوچرخه»، نوشته احمد اکبرپور از انتشارات افق.

در بخش ادبیات کهن کتاب «حکایت های شیرین چهار مقاله نظامی عروضی»، روایتگر عباس جهانگیریان از انتشارات پیدایش.

در بخش تصویر کتاب های «به ملخ نگاه کن»، به تصویرگری میترا عبداللهی و نویسندگی مهدی معینی از انتشارات مدرسه؛ «نوروز» به تصویرگری مانلی منوچهری و نویسندگی فرمهر منجزی و اعظم محبوبی از انتشارات دفتر پزوهش های فرهنگی؛ «قصه های شیرین مغزدار» به تصویرگری علیرضا گلدوزیان و نویسندگی علی اصغر سید آبادی از انتشارات افق؛ «قصه های تصویری» نوشته شیرین شیخی و حمید رضا غلامرضایی و با تصویرگری شیرین شیخی از انتشارات نسل نو اندیش.

شایان ذکر است که کتاب «قصه های شیرین مغزدار» برنده سومین جایزه جعفر پایور به خاطر بازآفرینی و بازنویسی داستان ها کهن از جمله قصه خاله سوسکه می باشد. در این مراسم جایزه جعفر پایور، توسط فروغ جمالی به علی اصغر سیدآبادی اهدا گردید.

در بخش ترجمه کتاب های «کافکا و عروسک مسافر» ترجمه رامی مولایی از انتشارات قطره؛ «هملت شاهزاده کوچک دانمارک» ترجمه ناصر حسینی مهر از انتشارات نمایش؛ «یک داستان محشر» مترجمان نسرین وکیلی و پدرام مهین پور از انتشارات مبتکران؛ «سفر باور نکردنی ادوارد» ترجمه مهدی حجوانی، نشر قدیانی؛ «یک دقیقه صبر کن» ترجمه مینا پورشعبانی از انتشارات مبتکران.

در بخش غیر داستانی، به کتاب «هنر» ترجمه نیلوفر تیموریان از انتشارات ایران بان.

«خانه کتابدار» از موسسه های وابسته به شورای کتاب کودک با هدف ترویج و گسترش کتابخوانی و شیوه های درست خوانی منابع نوشتاری، دیداری و شنیداری تاسیس شده است.

در ادامه فرزانه اخوت، از اعضای شورا، درباره فعالیت های این مرکز صحبت کرد. وی فعالیت کتابداران، مروجان و آموزگاران و والدین را عامل بیداری شوق خواندن، پرورش پژوهش برای یافتن راه های نوین ترویج خواندن بیان کرد.

در این موسسه با آموزش درست خواندن و عادت درست خواندن در کودکان و نوجوانان و با ایجاد کارگاه ها و برنامه های ویژه خواندن در محیطهای مختلف تعامل دوسویه بین کتابداران و مروجان با مخاطبات ایجاد شده است تا با روش های عملی پلی بین نویسندگان، تصویرگران ، شاعران ، ناشران، منتقدان و پزوهشگران و مخاطبان کودک و نوجوان بوجود آید. اشاعه فرهنگ مطالعه و ترویج خواندن با راه اندازی سیستم نوین اطلاعاتی، امکان دسترسی مروجان را به مواد اطلاعاتی فراهم کرده است.

فرزانه اخوت گفت:" این مرکز آماده همکاری با گروه های مختلف در این زمینه است تا تجربه های خود را در راه ترویج خواندن در سرزمینی به پهنای ایران، در اختیار کودکان و نوجوانان شهرها و روستاها قرار دهد."

سپس شهره یوسفی، یکی دیگر از اعضای شورا، گزارشی از عملکردهای همایش های برگزار شده برای کودکان با نیاز های ویژه ارائه کرد و گفت:" اولین همایش از 28 آذر تا 2دی ماه در خانه هنرمندان و دومین در 28 دی ماه در انجمن کم توانان ذهنی برگزار شد. هدف هر دو برنامه شرکت در نمایشگاه در جهت ارج نهادن به تلاش های محققین، اولیا و آموزگاران و موسسات و شناخت جامعه از کارهای انجام شده و رفع کاستی ها و ضعف ها بود."

در نمایشگاه اول آثاری از عکس، نقاشی و ابزار های آموزشی و کتاب های حسی لمسی و سخنرانی و نتایج پزوهش بررسی شد. در بخش هنری کودکان از 16 موسسه شامل 270 نفر در زمینه خاطره نویسی، داستان و نقاشی در حوزه کودکان با نیازهای ویژه ارسال شد که به  29 نفر از آنها لوح تقدیر ارائه گردید. در حوزه هنری دوم متخصصان در حوزه تئاتر ، موسیقی، قصه و سرود فعالیت داشتند. از جمله این کارها؛ کار تکنیک نمایش مجسمه، قصه گویی خانم هما هماوندی قابل ذکر است.

وی در ادامه افزود:" کتابهای مناسب و آسان برای گروه خاص محدود است و کار پژوهشی در این رابطه کمتر صورت گرفته است. امیدواریم دانشجویان و پدیدآورندگان و محققان با توجه به نوشتن کتابهای ساده خوان، لذت مطالعه را برای اینگونه کودکان فراهم کنند."

هما هماوندی، روشن دل و اردوان گیتی، ناشنوا؛ هر دو دارای همین نیازهای خاص که توانستند با ورود به شورای کتاب کودک از دوران نوجوانی و به کمک همین سازمان، استعداد و خلاقیت های خود را شکوفا سازند. هر دو بر این عقیده بودند که فعالیت آنها با گروه های کم توان ذهنی و یا ناشنوا باعث بالا رفتن استعداد ها خود و افراد دیگر با نیازهای ویژه شده است.

اینان نمونه ای از اعضای شهر بزرگ شورا هستند که با وجود تمام تفاوت های ظاهری در جامعه فعالیت می کنند و هیچوقت این شرایط را نقص و ناتوانی ندانسته و با شرکت در فعالیت های جمعی شور و نشاط خود را در جامعه حفظ می کنند.

در ادامه دکتر ابراهیم افشار زنجانی، پیام تبریک انجمن کتابداری و اطلاع رسانی را برای حاضران قرائت کرد.

متن پیام به شرح زیر می باشد:

" نزدیک به نیم قرن حیات ثمر بخش و تاثیرگذار یکی از معدود نهادهای پایدار کشورمان را به همه دوستداران تبریک می گوییم و بر همت و پایداری کسانی درود می فرستیم که موفق شدند با تمام فراز و نشیب ها نهادی را در سرزمینی پاس دارند که انقطاع از پیوسته ترین رویدادهایی است که در آن تجربه می شود. شورای کتاب کودک اینک به میراث ملی و جدا نشدنی در عرصه ادبیات کودک تبدیل شده است و باید آن را به حق فرهنگستان ادبیات کودک و نوجوان در این کشور نامید که با گرد هم آوردن صاحبنظران به این امر توفیق یافته است.

این نهاد با اتکابه منابع مالی و انسانی داوطلبان و با صرفنظر از وابستگی به نهادهای قدرت، نمونه یک نهاد مدنی در جامعه ماست. بنیانگزاران این نهاد خود برخاسته از طبقه متوسط این سرزمین هستند، با این وجود کودکان متعلق به محروم ترین و به حاشیه رانده ترین طبقات در مرکز توجه آنها قرار داشته اند که تلاش برای برپایی کتابخانه ها در مناطق محروم شاهد بر این توجه می باشد. زمانی که از این خدمات صحبت می شود نمی توان تلاش های فراوان در زمینه تدوین فرهنگنامه کودکان و نوجوانان چشم پوشی کرد. به عنوان انجمن حرفه کتابداری و اطلاع رسانی ایران معتقدیم بهترین اثر فرهنگنامه با ویژگی های خیر کننده در جایگاه برجسته در سطح دنیا قرار گرفته است. این همه را مدیون شورای کتاب کودک هستیم و اطمینان داریم که در آینده در نقشی که به خود گرفته جایگاه والایی خواهد داشت و بر نقش آن هم افزوده خواهد شد. درود جامعه کتابدار و اطلاع رسانی ایران را به بنیانگزاران و کوشندگان راستین ادبیات کودک و نوجوان در شورای کتاب کودک تقدیم می داریم."

در پایان مراسم خانم انصاری به پاس زحمات بی دریغ اعضای شورای کتاب کودک لوح یادبودی به این ایشان اعطا کرد و از حاضران دعوت کردند تا از نمایشگاهی که بخش ترویج با همکاری نهادهای وابسته به شورا ترتیب داده شده بود بازدید به عمل آورند تا با قسمتی از محصولات و فعالیت های بخشهای مختلف شورا و جلد 13 فرهنگنامه از نزدیک آشنا شوند.

خبرنگار: سمیه مردمی

 

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: