کد خبر: 4520
تاریخ انتشار: یکشنبه, 08 اسفند 1389 - 23:15

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

تاسیس شاخه ایران در "انجمن کتابخانه های تخصصی (بین المللی) SLA"

  در آخرین جلسه هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران گزارش جلسه هیئت موسس کمیته کتابخانه های تخصصی انجمن ارائه  و پیگیری عضویت انجمن در "انجمن کتابخانه های تخصصی (بین المللی) SLA" و تاسیس شاخه ایران این انجمن مورد تصویب قرار گرفت.

سید ابراهیم عمرانی در گفتگو با لیزنا با اعلام این خبر افزود: در ایران کتابخانه های تخصصی بسیاری مشغول فعالیت هستند که جز موارد محدودی ارتباط و همکاری فعالی با یکدیگر ندارند . انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران نیز طی سه دوره اول خود (1380 – 1388) با توجه به محدودیتهای خود و تمرکز بر شکل گیری انجمن  و رسیدن به اهداف کوتاه مدت از تشکیل کمیته های جدید پرهیز کردهبود. هیئت مدیره حاضر انجمن در بدو کار توسعه کمیته های تخصصی انجمن را در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: کمیته کتابخانه های تخصصی که پیشنهاد فعالیت آن را سر کار خانم دکترخوانساری ، رئیس محترم کتابخانه شرکت توزیع و انتقال نیروی برق ایران (توانیر) به هیات مدیره انجمن دادند، اولین کمیته از این نوع است که در جلسه مرداد ماه هیات مدیره به تصویب رسید.

وی گفت: از سویی "انجمن کتابخانه های تخصصی" SLA در بیست سال گذشته دست به توسعه زده و شاخه هایی در گوشه وکنار دنیا تاسیس نموده است که نزدیکترین شاخه به ایران شاخه ایست با نام مسروقه “Arabian Gulf Chapter”  . این شاخه که مرکز آن قطر است نزدیک بیست سال است که فعال شده و همه ساله کنفرانسهای سالانه خود  را در یکی از شیخ نشینهای جنوبی خلیج فارس برگزار می کند.

عمرانی گفت: پیشنهاد تاسیس شاخه ایران "انجمن کتابخانه های تخصصی" توسط دکتر سید سینا مرعشی تنها عضو ایرانی مقیم ایران  این انجمن که در حوزه تامین منابع الکترونیکی فعالیت می کنند در جلسه شهریور ماه در هیات مدیره انجمن طرح و از ایشان تقاضا شده بود که شرایط تاسیس را برای انجمن تحقیق و در صورت امکان همکاریهای لازم با کمیته کتابخانه های تخصصی انجمن تا تحقق کامل این مهم را داشته باشند.

وی ادامه داد: پس از آن انجمن از همه پژوهشگران حوزه تقاضا کرده بود که تا حد امکان در یکی از نزدیکترین نشستهای انجمن کتابداران تخصصی (بین المللی ) که ماه گذشته در ژاپن برگزار می شد مقاله های خود را ارسال نمایند که نام و فعالیتهای تحقیقاتی مستقل ایران بیشتر در این انجمن مطرح شود که سه مقاله و یک پوستر از ایران در این نشست ارائه شد.

وی خاطر نشان کرد: چنانکه در اخبار خواندید، مقاله برگزیده این کنفرانس مقاله مشترک دکتر شعله ارسطوپور، دکتر رحمت الله فتاحی و دکتر مهری پریرخ بود که جایزه نقدی هم گرفت. لازم به ذکر است که شرکت این بزرگواران و ارائه مقاله در ژاپن لزوما با توصیه انجمن نبوده است.

سید ابراهیم عمرانی افزود: در همزمانی این رویدادها اولین نشست کمیته کتابخانه های تخصصی که جلسه هیئت موسس نام گرفت با حضور 29 کتابخانه تخصصی و با شرکت اعضا و مشاوران هیدت مدیره , و تنها عضو ایرانی SLA  برگزار گردید، که بنا بر ضرورت، علاوه بر مساله پیش نویس اساسنامه یا آئین نامه برای  کمیته، به عضویت فعال در انجمن کتابخانه های تخصصی به عنوان پیش شرط انجمن SLA برای راه اندازی شاخه ایران، نیز پرداخته شد.

در این جلسه پیشنهاد گردید که افرادی از جمع حاضر به عنوان هیئت موسس کمیته کتابخانه های تخصصی انجمن به تدوین پیش نویس اساسنامه کمیته بپردازند.

وی ادامه داد: تهیه پیش نویس اساسنامه را سرکار خانم دکتر خوانساری از شرکت توانیر و سرکار خانم پاکدامن از پژوهشکده زلزله شناسی و مهندسی زلزله بر عهده گرفتند و مقرر گردید پیش نویس برای همه اعضای حاضر در جلسه ارسال تا در جلسه بعدی که در نیمه اسفند ماه برکزار خواهد گردید قرائت گردد و در صورت تصویب در هیئت موسس و به دنبال آن در هیئت مدیره انجمن فراخوان عضویت داده شود و کتابخانه های تخصصی ایران را در جمعی مستقل گرد هم آورد.

عمرانی در ادامه گفت: از سوی دیگر و بنا بر شرایطی که "انجمن کتابخانه های تخصصی" SLA برای تاسیس شاخه ایران  دارد ، حد اقل 30 شخص حقیقی یا حقوقی از ایران باید به عضویت این انجمن درآمده باشند، پیشنهاد گردید هر یک از کتابداران این قبیل کتابخانه ها که مایل به عضویت در این انجمن بین المللی هستند ، معادل مبلغ 40 دلار به حسابی که انجمن اعلام خواهد کرد واریز نمایند تا هم از مزایای عضویت در یک انجمن تخصصی و فعال بین المللی برخوردار باشند و هم به تاسیس شاخه ایران انجمن یاری رسانند. جناب آقای دکتر مرعشی متقبل تبدیل و انتقال ارز به حساب بین المللی انجمن مذکور گردیدند  و نیز پیشنهاد شد انجمن در سایت خود فراخوانی بدین منظور برای همه کسانی که می خواهند عضو انجمن کتابخانه های تخصصی شوند، قرار دهد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: