کد خبر: 4521
تاریخ انتشار: جمعه, 20 اسفند 1389 - 21:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

نخستین همایش ملی «نظام‌های اطلاعات سلامت و اقتصاد دانش» برگزار شد

  دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، روزهای 17 تا 19 اسفند 1389 میزبان نخستین «همایش ملی نظام های اطلاعات سلامت و اقتصاد دانش» بود.

 

به گزارش لیزنا، دکتر حسن اشرفی ریزی، دبیر علمی نخستین همایش ملی نظام های اطلاعات سلامت و اقتصاد دانش، در مراسم افتتاحیه آن، با اشاره به این مطلب که تنها 1درصد علم جهانی درکشور ما تولید می­شود بیان داشت: چشم انداز آینده­ی کشور ما بر اساس اقتصاد دانایی محور بنیان گذاشته شده است و تنها مسیر مناسب و آزمون شده برای پیوستن کشور به کشورهای پیشرفته، اقتصاد دانایی محور است.

وی افزود: اطلاعات دارای ویژگیهای خاص اقتصادی است که این ویژگیها اطلاعات را از سایر کالاهای تجاری متمایز می‌کند و نگاه ویژه اقتصادی به اطلاعات، یکی از عوامل اصلی جهش به جلو و دگرگونی واقعی جامعه هوشمند می‌باشد.

اشرفی درخصوص مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش اظهار داشت:  از 255 مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش، 25 مقاله به صورت سخنرانی جامع و 118 مقاله بصورت پوستر مورد پذیرش قرار گرفتند که از این تعداد 29 درصد مقالات تحقیقی و 71 درصد مروریمی باشند.

دکتر پیمان ادیبی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در ادامه مراسم گفت: برای توسعه هر چه بیشتر کشور بایستی تنها در مسیر شناخته شده، آزمون شده و مطمئن که همان اقتصاد دانایی محور است قدم برداریم.

دکتر ادیبی بیان کرد: تولید دانایی در اقتصاد جهانی بسیار حائز اهمیت است و لذا بایستی در راهکارهایی که بتوان به اقتصاد مبتنی بر دانایی که همان ایجاد، تولید، نشر و ارائه دوباره علم جهانی است دقت و توجه فراوانی مبذول داشت.

سپس، دکتر سعید کریمی، رئیس دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، گفت: نقش اطلاعات در نظام سلامت بسیار حائز اهمیت است. بطوری که جریان اطلاعات و مدیریت اطلاعات می‌تواند بر کارائی و اثربخشی نظام سلامت تأثیر بسزایی داشته باشد.

وی افزود: در کشور هزینه­های بیهوده برای سلامت داریم در حالی که میزان سلامت در حد مطلوب نیست. ایجاد پرونده‌های اطلاعات سلامت بیمار بصورت الکترونیکی سبب کاهش هزینه‌های اضافی، حذف انجام آزمایشات مکرر توسط بیمار و آگاهی کافی پزشک و تیم درمان از وضعیت بیمار می‌شود و همچنین در جهت گسترش و ترویج مدیریت اطلاعات بخصوص اطلاعات سلامت در جوامع امروز می تواند چشمگیر باشد.

پس از آن دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی، در سخنرانی ویژه­ی خود با عنوان «نقش اطلاعات در تصمیم­گیری، سیاست­گذاری و توسعه­ی ملی»؛ به ارائه مطلب پیرامون اجتماع جمع­آوری اطلاعات و جلوگیری از تکرار اطلاعات، شبکه­های اجتماعی و فرهنگ تعامل در این محیط­ها، اتوماسیون اداری و نرم­افزارهای مختلفی که برای این کار طراحی می­شوند، پرداخت

وی اظهار داشت: بسیاری از این فعالیت­ها بدون هیچ استاندارد و نظارتی صورت می­گیرند.

دکتر رضایی در ادامه به بحث پیرامون نرم افزار جامع کتابخانه­ای و کنسرسیوم تأمین منابع کتابخانه­ای پرداخته و بر اهمیت آن تأکید کرد.

پس از آن چند مقاله در قالب سخنرانی ارائه شد. سپس دکتر شاهین شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در سخنانی عنوان نمود که ارتقای نظام سلامت با سیستم یکپارچه ی مدیریت اطلاعات سلامت ممکن می گردد.

وی ادامه داد: سیستم نظام سلامت بایستی از جنبه سنتی خارج و در راستای به روز رسانی اطلاعات خود تلاش بیشتری را بکار گیرد، زیرا استفاده از اطلاعات مربوط به سلامت به صورت جامع و کامل، بدون داشتن سیستم اطلاع رسانی به روز و کارآمد امکانپذیرنخواهد بود.

مراسم بعداز ظهر روز اول همایش با ارائه چند مقاله و نیز بحث پیرامون مسائل و مشکلات کتابخانه­ی دیجیتال پزشکی با حضور دکتر جواد قاضی میر سعید، دکتر مظفر چشمه سهرابی، مهندس ابوالفضل رضایی و محمدجواد آل مختار انجام شد.

دکتر قاضی میرسعید، با اشاره به کتابخانه­ی دیجیتال پزشکی و پایگاه­های در دسترس، به آمار پائین دانلود از این منابع و لزوم آموزش به کاربران، ارزیابی کیفی منابع و تأمین اعتبار مالی برای منابع تأکید کرد.

دیگر سخنرانی ویژه­ی این همایش توسط دکتر غلامرضا فدایی عراقی ایراد شد.

وی مدیریت و اقتصاد را دو روی یک سکه دانست و بیان کرد: لغت اقتصاد از واژه­ی قصد به معنای میانه روی گرفته شده است. در حالی که در گذشته منابع کمیاب و وقت بسیار بوده، اکنون منابع بسیار، و وقت برای انتخاب منابع کم است.

همچنین دکتر فدائی عراقی، به نگرش­های مطرح در اقتصاد از جمله جامعه نگر، قدرت گرا و سوسیالیستی اشاره، و در نهایت نیز بر لزوم توجه به الگوی مصرف علمی  تأکید کرد.

دکتر فرامرز هندسی از شرکت پیام مشرق و مهندس آباقری از شرکت پارس آذرخش، به ترتیب در روزهای اول و دوم به ایراد سخنرانی پیرامون نرم­ا فزارهای خود و امکانات جدید آنها چون چندکتابخانه­ای و چند پورتالی پرداختند.

روز سوم این همایش با سخنرانی ویژه دکتر سعید کریمی و چهار سخنرانی ادامه یافت. مراسم اختتامیه این سومین روز همایش با سخنرانی دکتر مهری پریرخ برگزار و به این ترتیب همایش در ظهر روز پنج شنبه به کار خود پایان داد.

در این همایش چندین سخنرانی مهم ایراد شد. «ارزیابی قابلیت­های نرم افزار کتابخانه دیجیتال گرین استون و ارائه الگوی پیشنهادی برای طراحی کتابخانه دیجیتال پزشکی در ایران» یکی از این سخنرانی­ها بود که توسط دکتر مهری پریرخ ایراد شد.

وی فقدان یک نرم افزار مناسب و کارآمد را مانع مهمی در ایجاد یک کتابخانه­ی دیجیتال پزشکی دانست. و با اشاره به خصوصیت نرم­افزارهای منبع باز، از نرم افزار گرین استون را یکی از این نرم افزارها یاد کرد.

همچنین دکتر پریرخ به بیان قابلیت ها و کارایی های کتابخانه رقومی گرین استون و امکان بهره گیری از آن برای کتابخانه های دیجیتال پزشکی پرداخت.

نقش پورتالها بر اقتصاد دانش محور از دیگر مقالات ارائه شده در این همایش بود که توسط مهندس آباقری، از شرکت پارس آذرخش ایراد شد. وی تجارت الکترونیک را یکی از محصولات فناوری اطلاعات دانست که به سرعت در حال رشد می باشد و پیش بینی می شود که تا چند سال آینده شکل سنتی تجارت را به کلی تغییر دهد. از طرف دیگر نیز به اهمیت اقتصاد دانش محور که شکل جدیدی از اقتصاد نوین است اشاره داشت. بسترهای پیاده سازی در حوزه فناوری اطلاعات در این محیط­ها، از نکات مورد توجه در این سخنرانی بود.

دکتر مهدی علیپور حافظی، نیز سخنرانی با عنوان «یکپارچه سازی محتوا و خدمات در نرم افزارهای کتابخانه­های دانشگاه های علوم پزشکی ایران» ارائه کرد و آن را گامی مهمی در استفاده اقتصادی از دانش موجود دانست. بر اساس یافته های این پژوهش، کتابخانه­های علوم پزشکی و نرم­افزارهای آن توجهی به مبادله­ی اطلاعات و یکپارچه­سازی اطلاعات و خدمات خود با سایر کتابخانه­ها ندارند.

وی اجرای راهکارهای عملی که امروزه به طور معمول در نرم­افزارهای کتابخانه­ای برای مبادله اطلاعات انجام می­گیرد را راهکار حل این معضل عنوان کرد.

لازم به ذکر است کتاب چکیده مقالات اولین همایش ملی نظام­های اطلاعات سلامت و اقتصاد دانش توسط نشر چاپار به چاپ رسیده است. علاقه مندان برای آگاهی بیشتر از مقالات ارائه شده در این همایش، می­توانند به چکیده مقالات این همایش مراجعه نمایند.

نخستین «همایش ملی نظام های اطلاعات سلامت و اقتصاد دانش» روزهای 17 تا 19 اسفند 1389 توسط دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با همکاری معاونت تحقیقات و فناوری و مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت این دانشگاه، در تالار ابن سینای مرکز همایش های علمی آن برگزار شد.

گزارش: راضیه زاهدی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: