کد خبر: 4903
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 07 ارديبهشت 1390 - 01:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

مراسم نکوداشت ایرج افشار در اصفهان برگزار شد

مراسم نکوداشت زنده یاد استاد ایرج افشار به مناسبت چهلمین روز درگذشت وی، به همت انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران برگزار شد.

 

به گزارش لیزنا، مراسم نکوداشت زنده‌یاد ایرج افشار از ساعت 16 تا 18 روز دوشنبه 5 اردیبهشت در سالن آمفی تئاتر دانشگاه هنر اصفهان به همت انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران شاخه اصفهان برگزار شد

در ابتدا دكتر محمد سياسي، شاعر و پزشكي كه سالها دوست ايرج افشار بوده است، سخنان خود را با عنوان «ایرج افشار دانشمندی بی‌جانشین» بیان داشت و از خاطراتشان با ايرج افشار سخن گفت.

وی از آثار زنده ياد ايرج افشار و اخلاق و خصوصيات فردي وي ياد كرد و افزود:"کنگره تحقيقات ايران و ايران‌شناسي به کوشش ايرج افشار برپا شد و او تا مدت‌ها دبير اين کنگره بود".

محمد سياسي از محمود افشار، پدر ايرج افشار، نيز به بزرگي ياد كرد و خاطر نشان شد اين پدر و فرزند ميراث مالي خانوادگي خويش را در راه فرهنگ ايران خرج كردند.

وي افزود:" انجمن ادبي اصفهان که بعد از آرامگاه صائب در منزل "دکتر سیاسی" برپا مي‌شد، مکاني براي بزرگان و دوستداران شعر و ادب ايران بود."

پس از وی سخنراني ضبط شده‌ي خانم ژاله آموزگار پخش شد. ايشان پيش از اين در مراسمي كه توسط مركز دايره المعارف اسلامي براي بزرگداشت ايرج افشار برگزار شده بود سخنراني كرده بودند. آموزگار از ايرج افشار به عنوان يكي از آخرين مردان نسلي بزرگ ياد كرد كه سالهاي سال طول خواهد كشيد تا دوباره نسلي همانند آنها ساخته شود. و آرزو كرد كه زمينه براي پرورش نسلي شبيه آن نسل فراهم شود.

بعد از آن دكتر ابراهيم افشار، رئيس انجمن كتابداري و اطلاع رساني شاخه اصفهان، به ایراد سخنراني پرداخت. وي گفت:" ايرج افشار به عنوان کتابدار، کتاب‌شناس، ايران‌شناس، پژوهشگر، استاد، آموزگار و روشنفکر ايراني ميراثي را براي ما بر جاي گذاشت که بايد از آن درس گرفت. "

او با اشاره به اين‌که ايرج افشار به عنوان يک انسان، تعارف، تملق و طمع را از زندگي خود حذف کرد و آزاد زندگي مي‌کرد، افزود:" ايشان به عنوان يک ايراني به فرهنگ و تاريخ ايران عشق مي‌ورزيد. وي افزود بزرگترين درسي كه ايرج افشار مي تواند به روشنفكران ما بدهد، شيوه برخورد او با غرب بود."

وي گفت:"ايرج افشار از نسل مرداني بود كه نه از غرب مي هراسيد نه از آن نفرت داشت و نه شيفته آن بود. اين برخورد منطقي از آنجا نشئت مي گرفت كه غرب را ساده و به عنوان يك كليت نمي ديد بنابراين مي توانست بين جنبه هاي مختلف غرب تمايز قائل شود. "

ابراهيم افشار افزود: "من گمان نمي كنم در ادبيات مردان بزرگي چون ايرج افشار كلمه ي «نفرت» جايي داشت".   وي همچنين از بخشندگي ايرج افشار در انتقال دانش خود به دانشجويان سخن گفت.

ابراهيم افشار با بيان اين‌که ايرج افشار به عنوان يک روزنامه‌نگار با مجله سخن، راهنماي کتاب، آينده و بخارا همكاري داشت و به عنوان کتابدار با شناخت حيرت‌انگيز ميراث مکتوب ايراني، کتاب فهرست مقالات ايران‌شناسي فارسي را براي ايرانيان و دوستداران زبان فارسي به يادگار گذاشت، خاطرنشان کرد:" مجموعه کتاب‌هاي منتشرشده استاد 209 کتاب است و تعداد مقالات ايشان به بيش از 3000 مقاله مي‌رسد. "

او همچنين متذكر شد: "بزرگداشت بزرگان، مجالي براي بازنمايي و نوعي جمع‌بندي کارنامه آن‌ها براي نسل جوان است. "

در پایان، آقاي تيموري، از دوستان ايرج افشار نيز سخنانی كوتاه بیان داشت. وی در زماني كه ايرج افشار رياست كتابخانه مركزي دانشگاه تهران را به عهده داشت، رئيس كتابخانه مركزي دانشگاه اصفهان بود و اين مايه آشنايي آنها بود ه است. تيموري از اخلاق و جديت ايرج افشار در كار و فرهنگ دوستي ايشان سخن گفت.

این مراسم در ساعت 18 پایان یافت.

 

گزارش : فاطمه زارع

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: