کد خبر: 5190
تاریخ انتشار: شنبه, 17 ارديبهشت 1390 - 23:26

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

روشهای «علم سنجی و رتبه بندی دانشگاهها» بررسی شد

نشست «علم سنجی و رتبه بندی دانشگاهها» با حضور متخصصان حوزه کتابداری و اطلاع رسانی در کارنامه نشر سرای اهل قلم برگزار گردید.

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست «علم سنجی و رتبه بندی دانشگاهها» روز پنج شنبه مورخ 15 اردیبهشت 1390 از ساعت 16  با حضور دکتر سعید اسدی، عضو هیأت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شاهد، دکتر عبدالرضا نوروزی چاکلی، عضو هیأت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شاهد، دکتر حمیدرضا جمالی، رئیس پژوهشکده علوم اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران  و عضو هیأت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز شد.

در ابتدای نشست «علم سنجی و رتبه بندی دانشگاهها»  دکتر جمالی، دبیر نشست گفت: معیارهایی برای رتبه بندی دانشگاهها در دنیا وجود دارد که پیشینه آن به بعد از جنگ جهانی و پیشرفت علم و دانشگاهها بر می گردد. تاثیری که این رتبه بندی دارد برای جذب دانشجو و جذب نیروی کار می باشد. در مقیاس بین المللی وبومتریکس از اسپانیا و تایمز و در مقیاس داخلی وزارت علوم و وزارت بهداشت دانشگاههای تحت پوشش خود را با عنوان تیپ یک یا دو رتبه بندی می کند.

جمالی در ادامه بحث اهمیت و کاربرد رتبه بندی و ضرورت آن را در کشور و همچنین تاثیری که در آموزش عالی دارد را مطرح کرد.

دکتر عبدالرضا نوروزی چاکلی اظهار داشت: برای رتبه بندی روشها مختلفی وجود دارد چرا که رتبه بندی با هدفهای متفاوتی صورت می گیرد. از جمله معیارهایی که برای رتبه بندی استفاده می شود می توان از متریکس نام برد که وب سایتهایی را که دارای پیدایی بالاتری هستند را مدنظر قرار می دهد. نظام رتبه بندی تایمز نیز شاخصهای خود را از اسکوپس می گیرد و سازمان جهانی اقتصاد کشورها را براساس جایگاه فناوری دیجیتال آنها طبقه بندی می کند.

در ادامه دکتر سعید اسدی بیان کرد: از دهه 90 رشد بسیار سریع در (International Student Ship) سبب شد که دانشجویان بدنبال ملاک بالاتر در دانشگاهها باشند لذا دانشگاهها نیز بدنبال رتبه بالاتر تلاش کرده اند.

وی افزود: عواملی که در رتبه بندی دانشگاهها دخیل هستند زبان آموزشی بین المللی و پذیرش فرهنگی دانشجو می باشند.

دکتر جمالی در ادامه گفت: در سالهای اخیر دولت بدلیل روابط بین الملل، دانشجویان بورسیه را به کشورهای خاص مانند چین، روسیه و ونزوئلا تشویق می کند . ما دو دیدگاه را نسبت به رتبه بندی بین المللی داریم : اول اهمیتی که مسئولان موسسات به آن می دهند و دوم دید کلان کشوری. که بدلیل مدیریت غیرمتمرکز دانشگاهها و جذب بودجه، رتبه بندی موثر نیست و رتبه بندی همیشه استاندارد نمی باشد.

دکتر نوروزی بیان کرد: حضور در رتبه های بالاتر نشان دهنده توسعه دانشگاه مورد نظر نیست بلکه علت می تواند توجه در سطح بین المللی و منافع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باشد.

دکتر اسدی درباره لزوم رتبه بندی گفت: سنجیدن و مقایسه، کنترل کیفی، رقابت برای بقا از دلایل الزام آور در رتبه بندی دانشگاههاست.

جمالی در ادامه تأکید کرد: تدوین یک پیش نویس برای طراحی مفیدتر وب سایتها توسط دانشگاهها باید انجام بگیرد مانند رتبه بندی که آقای قانع در مرکز علوم و تکنولوژی شیراز انجام می دهد.

وی افزود: در مورد تفسیر نتایج رتبه بندی دو زاویه وجود دارد ، اول ما به کارائی که در نسبتها مهم می باشند توجه کنیم . دوم اینکه نتایج نشان دهنده قدرت دانشگاهها و موسسات است.

اسدی در پایان بر  دو رویکرد که برای روند دانشگاهی در کشور وجود دارد تأکید و از رویکرد قدیمی تر آموزش محور و رویکرد جدیدتر پژوهش محور یاد کرد.

خبرنگار: معصومه عبدالله وند

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: