کد خبر: 5191
تاریخ انتشار: شنبه, 17 ارديبهشت 1390 - 14:09

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

داشتن نگاه انتقادی لازمه روزنامه‌نگاری در شبکه‌های اجتماعی است

  یک نیاز اجتماعی پاسخ داده نشده از طریق حرفه ای ها و بحث اعتماد باعث بوجود آمدن روزنامه نگاری شهروندی شده است.

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، عصر جمعه 16 اردیبهشت ماه در سومین روز برپایی بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نشست «روزنامه نگاری در شبکه های اجتماعی»  با حضور دکتر امیرمسعود مظاهری و صدیقه ببران، مدرسین رشته علوم ارتباطات و علوم اجتماعی و به دبیری مهران بهروزفغانی، کارشناسی ارشد علوم ارتباطات در سرای اهل قلم کارنامه نشر برگزار شد.

در ابتدای نشست صدیقه ببران در تعریف روزنامه نگاری شهروندی گفت: روزنامه نگاری شهروندی، یعنی دخیل کردن افراد و مردم در روزنامه نگاری که در دهه 90وقتی در دوره انتخابات آمریکا مردم اعتماد خود را به روزنامه ها از دست دادند، رواج پیدا کرد. به همین جهت مردم به روزنامه نگاری روی آوردند و ورود کامپیوترهای شخصی به خانه ها مرسو شد.

ببران در ادامه درباره انواع و سطوح روزنامه نگاری شهروندی بیان کرد: روزنامه نگاری شهروندی سطوحی دارد که اولین سطح آن مشارکت مخاطب از طریق حاشیه نگاری یا گذاشتن comment و نظر است همینطور از طریق عکسها و ویدئو های شخصی، صداهایی که افراد مبتدی ضبط می کردند.

وی افزود: «روزنامه نگاری مشارکتی مبتنی بر منابع نا محدود»، «روزنامه نگاری فراسازگارانه»، «ویلاگها و محتوای تولید شده توسط شهروندان در کنار سایت خبر»، «سایتهای مستقل روزنامه نگاری شهروندی(ویرایش شده)»، «سایتهای مستقل روزنامه نگاری شهروندی(ویرایش نشده)»، «ترکیب روزنامه نگاری شهروندی و حرفه ای»، «نسخه چاپی آثار نویسندگان شهروند در کنار نسخه اینترنتی» و «ویکی ژورنالیسم(ویکی نیوز، ویکی پدیا) از دیگر سطوح روزنامه نگاری شهروندی هستند.

ببران، سرعت، دروازه بانی خبر، نزدیکی به دید مردم و آزادی بیان را مزایای روزنامه نگاری شهروندی دانست و بر صحت، اعتبار و اخلاق رسانه ای به عنوان چالش های روزنامه نگاری شهروندی تأکید کرد.

دکتر مظاهری در ادامه این نشست گفت: هر نظام اجتماعی روابط ارزشها، هنجارها، عادتها و تکنولوژی های خاص خود را به بوجود می آورد و نهادینه می کند.

وی افزود: هرچقدر از مدرنیته فاصله می گیریم جایگاه و منزلت فرستندگان پیام گم شده و به منزلت مخاطبان افزوده می شود. در دهه نود مردم به تولید کنندگی خبر گرایش پیدا کردند این نشان دهنده رشد زمینه اجتماعی می باشد که عمدتا توسط نظامهای آموزشی در جامعه تزریق شده اند.

فغانی در ادامه تصریح کرد: یک نیاز اجتماعی پاسخ داده نشده از طریق حرفه ای ها و بحث اعتماد باعث بوجود آمدن روزنامه نگاری شهروندی شده است.

وی افزود: تکنولوژیها الزام آور و تحمیل کننده هستند و کشورهایی که خودشان را از دریافت اطلاعات محروم می کنند، بازنده بوده و در مبادلات جهانی جایی را ندارند.سواد رسانه ای است که به ما می گوید چه کاری کنیم و به چه معرفتی برسیم.

سپس مظاهری افزود: ما در همه جوامع، سیر حرکتی جامعه «سنتی- مدرنیته - پسا مدرنیته» را داریم و این فرایند فراینده است که زمان و تاریخ را دارا می باشد. روزنامه نگاری در غرب پانصد سال قدمت دارد ولی در حالی وارد کشور ما می شود که اکثریت مردم بی سواد هستند درچنین شرایطی گرایش به روزنامه نگاری و منابع مکتوب مشکل می باشد.

ببران در پایان این نشست گفت: برای روزنامه نگاری در شبکه اجتماعی باید مهارتهایی را دارا بود وگرنه روی آوردن به روزنامه نگاری زرد است داشتن نگاه تحلیلی و انتقادی لازمه آن می باشد. شبکه های اجتماعی روزنامه نگاری عافیت اندیشه زایی به چالش طلبیده اند و درعین حال باعث آسانتر کردن راه ارتباطی تحمیل گر هم شده اند.

خبرنگار: معصومه عبدالله وند

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: