کد خبر: 5193
تاریخ انتشار: جمعه, 23 ارديبهشت 1390 - 18:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

حضور کتابدار متخصص در كتابخانه آموزشگاهي ضروری است

  تمامی دست اندرکاران آموزش از جمله مسئولین آموزش و پرورش، مديران مدارس و اولياي دانش ‌آموزان برای تامين بودجه كتابخانه مسئولیت دارند و نکته مهم در کتابخانه های آموزشگاهی حضور کتابدار متخصص در امر هدایت و آموزش دانش آموزان است.

 

به گزارش لیزنا، نشست «چالش‌هاي پيش روي كتابخانه‌هاي آموزشگاهي در ايران» روز پنج شنبه مورخ 22 اردیبهشت 1390 از ساعت 16 در کارنامه نشر سرای اهل قلم بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران و با حضور دكتر زهره ميرحسيني، عضو هیأت علمی گروه کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، توران ميرهادي،  نویسنده، متخصص آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان و بنیادگزار شورای کتاب کودک، و سيد كاظم حافظيان رضوي، مدرس رشته کتابداری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار لیزنا، دكتر زهره ميرحسيني گفت: كتابخانه آموزشگاهي مجموعه ‌اي سازماندهی شده از منابع چاپي و غير چاپي است كه در مدرسه و در يك محل مشخص براي دانش ‌آموزان و معلمان ايجاد مي ‌شود. کتابخانه آموزشگاهی که هدف آن مشاركت در دستيابي به اهدافي است كه آموزش و پرورش تعيين كرده است، پاسخگوي نيازهاي آموزشي، تحقيقاتي ، اطلاعاتي و فردي دانش ‌آموزان و معلمان است. به همین دلیل وجود کتابخانه در هر مدرسه امری ضروری است و باعث ترویج سواد و بالارفتن فرهنگ کتابخوانی می شود.

وی افزود: برهمین اساس، كتابخانه از جمله نيازهاي اساسي در آموزش و پرورش محسوب می شود و در صورت حذف يا عملكرد ضعيف آن آموخته ‌هاي دانش ‌آموزان گسترش نمي‌ يابد و فقط به يادگيري‌ کتابهای درسی خلاصه می شود. كتابخانه آموزشگاهي اگر به طور صحیح به ايفاي نقش خود در راهنمایی دانش آموزان به سوی کتاب داشته باشد مانند اهرمی عمل می کند که سبب تسهیل و پیشرفت امر آموزش و پرورش می شود.

دکتر ميرحسيني در ادامه بیان کرد: درحال حاضر نقش كتابخانه‌ ها به عنوان يكي از زيرساخت‌هاي جامعه اطلاعاتي و سيستم خودآموزي سواد اطلاعاتي پررنگ تر شده است به طوری که دستيابي به جامعه اطلاعاتي بدون توجه به كتابخانه‌ ها امكان ندارد.

وی افزود: اگر كشوري بخواهد افراد تحصيلكرده آن همواره به خودآموزی بپردازند بايد با يك برنامه‌ريزي صحيح و بر مبنای استانداردهاي سواد اطلاعاتي اقدام به طراحي و ایجاد نظام آموزشي ویژه خود كند تا دانش‌آموزان از ابتدا در كنار آموزش خواندن و نوشتن، روش ‌هاي دستیابی به اطلاعات مفید را فرا بگیرند. توجه به مقوله سواد اطلاعاتی در کتابخانه آموزشگاهی امری ضروری است و نشان دهنده نقش پررنگ و تعیین کننده کتابدار است.

میرحسینی تأکید کرد: تمامی دست اندرکاران آموزش از جمله مسئولین آموزش و پرورش، مديران مدارس و اولياي دانش ‌آموزان برای تامين بودجه كتابخانه مسئولیت دارند و نکته مهم در کتابخانه های آموزشگاهی حضور کتابدار متخصص در امر هدایت و آموزش دانش آموزان است.

توران ميرهادي نیز در این نشست تصریح کرد: لازم است مدارس بدون توجه و معطل شدن برای کسب اجازه از طریق بخشنامه ها، برای راه اندازی و بهره برداری از کتابخانه های آموزشگاهی اقدامات اساسی انجام دهند. در این میان بودجه مسأله مهمی است که باید بدان توجه شود.

سيد كاظم حافظيان رضوي نیز در سخنانی نقش حیاتی معلمان را در ايجاد انگيزه برای راه‌اندازي كتابخانه آموزشگاهي یادآور شد و از آنان به عنوان عناصر مهم در ترغیب دانش اآوزان به امر کتاب و کتابخوانی یاد کرد.

نشست مذکور در ساعت 17:30 به کار خود پایان داد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: