کد خبر: 5200
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 21 ارديبهشت 1390 - 22:01

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

نشست «آینده نگاری و اطلاع رسانی در ایران» برگزار شد

  کارنامه نشر سرای اهل قلم بیست و چهارمین نمایشگاه تهران روز گذشته میزبان متخصصین رشته کتابداری و آینده پژوهی بود.

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست «آینده نگاری و اطلاع رسانی در ایران» با حضور دکتر سعید خزائی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین، دکتر حمزه علی نورمحمدی، عضو هیأت علمی گروه کتابداری دانشگاه شاهد و عضو گروه آینده پژوهی مرکز تحقیقات و سیاست علمی کشور، امیر هوشنگ حیدری، دانشجوی دکتری رشته آینده پژوهی روز سه شنبه مورخ 20 اردیبهشت 1390 از ساعت 18:30 آغاز شد.

دکتر سعید خزائی با بیان اینکه آینده پژوهی همپای انسان از قدیم بوده است عنوان کرد: در عصر صنعتی، رقابت، مواد اولیه، بازار، خط تولید و دیگر عوامل برنامه ریزی را دشوار می کرد. از سال 1901 که اچ جی ولز مقاله «تأثیر زندگی فناوری بر حیات انسان» را نوشت دوران آینده نگری آغاز شد. سپس با عصر حیرت یعنی عصر رشد شتابناک علم و فناوری روبرو می شویم.

وی افزود: امروزه ماهیت علم به طور کلی تغییر کرده است و باید گفت آینده را نمی توان پیش بینی کرد. علم در آینده حد و اندازه ندارد. کتابداران و اطلاع رسانان باید بسیاری از آموزه های منسوخ قدیمی را کنار گذاشته و ایده ها و رویکردهای جدید را درک کنند.

سپس مهندس حیدری در تعریفی از آینده پژوهی گفت: آینده پژوهی، دانش، مهارت و علم تعیین آینده های ممکن و مطلوب می باشد. آینده پژوهی از یک جعبه ابزار برخوردار می باشد که اکثراً از رشته ها و حوزه های دیگر گرفته شده و متناسب با نیازهای خود هماهنگ کرده است. آینده پژوهی از دو جهت می توان یک علم دانست: اینکه مکاتب مختلف آن را شاخص و متمایز از شاخه های دیگر می کنند و همچنین اطلاعات خاصی را به انسان می دهد که بقیه رشته ها این توانایی را ندارند. متأسفانه در بعضی جاها از آن به عنوان آینده پژوهشی نام برده می شود که نادرست است.

وی افزود: شاخص جهانی در آخرین گزارش عنوان کرده است که جهان به سمتی می رود تا کدشدگی رشته ها از بین برود. پایه رشته کتابداری براساس روند تغییرات می باشد. نکته مهم ایجاد یک پل ارتباطی بین آینده پژوهی و کتابداری می باشد.

حیدری مراحل مختلف فرآیند آینده نگاری را تعریف هدف/ روش شناسی تحقیقی/ تعیین متغیرها که در آن فعالیت انجام می شود/ کسب اطلاعات/ پیادهسازی و تحلیل/ اشاعه آن دانست.

وی در در ادامه به دو دسته روش کمی و کیفی در آینده پژوهی اشاره کرد و افزود: برخی از روشها به صورت اکتشافی هستند و بخش دیگری هنجاری یا تجویزی می باشند که در ساخت آینده از آنها می توان استفاده کرد.

از دیدگاه دکتر نورمحمدی، آینده پژوهی به مصداق یک نور است که ما را به مسیر درست راهنمایی می کند و ضرورت آینده پژوهی در زمینه کتابداری و اطلاع رسانی ارزیابی های علمی می باشد. امروزه بحث های زیادی در دانشگاه ها در این موضوع مطرح می شود.

وی افزود: از معضلات مهم بومی نشدن رشته کتابداری و نگرش عوام گرایانه به آن، کمبود و ضعف منابع و عدم وجود مرجعی به عنوان متولی این امر است و باید این معضلات را در این رشته برطرف کرد.

نورمحمدی در پایان گفت: رشته آینده پژوهی در دانشگاه تهران، دانشکده علوم و فنون نوین و همچنین دانشگاه دفاع ملی در حال تدریس می باشد و همچنین در دانشگاه آزاد نیز در حال تأسیس می باشد. از آنجا که آینده پژوهشی مانند کتابداری فرارشته است همه می توانند این تخصص را کسب کنند تا در حوزه خود موقعیت های مناسبتری را به وجود آورند.

پس از پرسش و پاسخ جلسه در ساعت 19:30 به پایان رسید.

نشست مذکور در زیر زمین شبستان، سالن فعالیت های جنبی، سرای اهل قلم، سالن کارنامه نشر بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

خبرنگار: خدیجه عروجی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: