کد خبر: 5203
تاریخ انتشار: سه شنبه, 20 ارديبهشت 1390 - 23:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

نقش و جایگاه متخصصان اطلاعات در مدیریت دانش بررسی شد

  نشست « مدیریت دانش: نقش و جایگاه متخصصان اطلاعات» در سرای اهل قلم کارنامه نشر در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست « مدیریت دانش: نقش و جایگاه متخصصان اطلاعات» روز یکشنبه مورخ 18 اردیبهشت 1390 از ساعت 18 و با حضور  دکتر رافائیل آزادیان، ریس مرکز تربیت معلم شمال، دکتر یعقوب نوروزی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد همدان، دکتر محمد حسن زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر حسن زاده به مقاله ای که در فصلنامه دانش منتشر شده اشاره کرد و به جایگاهی که مدیریت دانش در رشته های مختلف می تواند داشته باشد پرداخت و بیان کرد: چه ویژگیهایی در مدیریت دانش داریم که در متخصصان اطلاع رسانی وجود دارد؟

وی افزود: ضرورت مدیریت دانش در کشورهای دانشی که مدیریت دانش را به عنوان ثروت در نظر می گیرند بیشتر است. در این کشورها دیگر اطلاعات عرضه نمی شود بلکه این مدیریت دانش است که جایگاه بالایی یافته است. وی خاطر نشان شد در کشور ما نیز گامهایی به سوی مدیریت دانشی برداشته شده که امیدواریم روزی ساختار آن در سازمانها و وزارتخانه ها پیاده شود .

دکتر  حسن زاده گفت: بحث متولی گری در مدیریت دانش بحث مفصلی است و تصدی گری آن بسیار رایج تر از بقیه حوزه در جریان است.

وی ادامه داد: متخصصین مدیریت، مدیریت دانش را در حوزه خود جای می دهند و در حوزه تعلیم و تربیت نیز به همین گونه است این بحث میان رشته ای در هاله ای از ابهامات قرار گرفته است .

حسن زاده گفت: صلاحیتهایی که برای مدیریت دانش لازم است عبارتند از: تحلیل محتوا که برای استخراج محتوا از کالبد می باشد، سازماندهی، منبع شناسی و مخاطب شناسی .

مدیریت دانش  در دیگر حوزه های علمی نیز مطالعه می شود ولی در کتابداری و اطلاع رسانی است که مخاطبان را از نظر نیاز دانشی و اطلاعات  نیاز سنجی می کنند.

در ادامه نشست دکتر رافائیل آزادیان گفت:  knowledge با science فرق می کند بعضی افراد که دانشی هستند زودتر از جاهای دیگر شروع به مدیریت می کنند.

و ی افزود: هر سازمانی به صورت عام باید به فکر مدیریت دانش باشد و در آن سوی بعضی از سازمانها به طور ذاتی دانشی را دارند. مانند کتابداری؛ جریان اطلاعات و رشد در فناوریها بحث رشته مداری است که با استفاده از مدیریت دانش  نوع نیاز را شناخته و به کاربر عرضه می دارند.

دکتر یعقوب نوروزی در ادامه گفت: سوالی که در اینجا مطرح می باشد این است که برخی سازمانها خدمات شان اطلاعات است یعنی خدمتی که ارائه می دهند دانش نهان و عیان است که به صورت مکتوب و مضبوط می باشد و سوال این است که در اینصورت جایگاه خود را از دست می دهند؟

وی بیان داشت: ما در برخورد با این سازمانها و افراد نباید به نحوی عمل کنیم که فکر کنند تخلیه اطلاعاتی شده اند بلکه از طریق مصاحبه یا از طریق تشویق ها از آنها خواسته شود تا اطلاعاتشان را ارائه دهند. از آنها بخواهیم با تولید علم تولیدات دانشی خود را عرضه کنند و یا از این افراد به عنوان مشاور استفاده ببریم .

دکتر حسن زاده در این خصوص گفت: برای استفاده از دانش این افراد از روش خود انگیخته آنها را به انگیزش وا داریم یا از خود انگیخته غیر مستقیم استفاده کنیم. برای آنها نظام را تعریف و از محافظت اطلاعات سخن بگوییم .

وی خاطرنشان شد: صاحب اعتبار صاحب ایده است اگر ما ایده ها را به نام خودشان ثبت کنیم آنها را مطمئن کرده ایم. وی افزود: باید مجامع غیر رسمی را فعال کنیم و در سازمانها تقویت کنیم.

دکتر آزادیان گفت: ماهیت knowledge management  بین رشته ای است این وظیفه ای عام سازمانی می باشد و در همه رشته مطرح است. کاری که در یک فضا انجام می گیرد تابع سازمان است. در کشورهای دانشی  مدیریت دانش را راهبری و هدایت می کنند شما می توانید همان knowledge management   را و دانش نهان و عیان را داشته باشید.

دکتر حسن زاده بحث را ادامه داد و گفت: در فضای میان رشته ای، کتابداران با شناخت یک سری محتواها و فنون می توانند کمک کننده باشند مثلا در سازمانی قراردادی بسته می شود ولی در این قرارداد مشکلی وجود دارد که ممکن است هزینه زیادی در بر داشته باشد و اگر بعد از سالها قرارداد مشابهی منعقد گردد این مدیریت دانش و محتواست که باعث میگردد این تجربه به نسل بعدی منتقل شود.

کتابداران میتوانند محتوا را استخراج، سازماندهی و همخوانی کنند و این تمایز بین اطلاع رسانی و دیگر رشته هاست.

دکتر نوروزی گفت: ما  در رشته کتابداری و اطلاع رسانی به لحاظ مهارتی از اصطلاحنامه استفاده می بریم و به لحاظ دانشی در ساخت اصطلاحنامه شرکت می کنیم . خدمات مرجع، مدیریت مشتری و سازماندهی را مدیریت می کنیم و این چرخه ادامه واری در رشته است. این همان بحث مدیریت دانش است.

وی افزود:  ما به عنوان مشاور می توانیم در یک تیم کاری شرکت جوییم شاید به لحاظ مهارتی در چارچوب ما تعریف نشده باشد ولی به لحاظ خارج حوزه مهارتی وظیفه شغلی مان را متولی می باشیم. ما از لحاظ مهارتی یک سری وظایف و از لحاظ متولی گری وظایف دیگری را عهده داریم .

محمد حسن زاده گفت:  فرایند دانش در سازمان از تعریف اهداف دانش آغاز و به ترسیم نقشه دانش سازمان و گردآوری، ذخیره سازی دانش ، استخراج و اشاعه آن می پردازد.

وی افزود: کسانی که در حوزه اطلاع رسانی کار می کنند با تاکید بر توانمندیهای تحلیل محتوا و سازماندهی نقش خوبی را دارا می باشند و در ذخیره سازی نقش کمک کننده دارند به همین علت وقتی در سیستم «رایانه» را جستجو می کنید واژه های «کامپیوتر» و «ترمینال» نیز بازیابی می گردد. پس این مختص رشته ماست.

 

خبرنگار: معصومه عبدالله وند

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: