کد خبر: 5205
تاریخ انتشار: سه شنبه, 20 ارديبهشت 1390 - 20:55

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

فضاي كتابخانه‌هاي ايران فاصله زيادي با موقعيت مطلوب دارد

  بسياري از ساختمان ‌هاي كتابخانه ‌هاي فعلي براي كاربري كتابخانه ‌اي طراحي و ساخته نشده ‌اند. استانداردهايي براي احداث كتابخانه ‌ها موجود است كه در تمام جهان مورد توجه قرار مي‌ گيرند اما در ایران عمدتا به این استانداردها توجه نمی شود.

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست «دل انگیز سازی فضای کتابخانه ها» با حضور محمد علی بوربور، کتابدار کتابخانه پژوهشگاه صنعت نفت؛ دکتر حسن کیانی، عضو هیأت علمی گروه کتابداری دانشگاه الزهرا (س)، فرناز فتاحی، طراح داخلی فارغ التحصیل ار دانشگاه سیدنی و  سید کاظم حافظیان رضوی، کتابدار و عضو هیأت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در کارنامه نشر سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، سید کاظم حافظیان رضوی، دبیر نشست به تاریخچه مبحث «دل انگیز سازی فضای کتابخانه ها» اشاره کرد: در سال 1378 با افتتاح ساختمان کتابخانه مرکزی دانشگاه الزهرا (س) نشستی با این عنوان تشکیل شده بود و بعد ازآن نهاد کتابخانه های عمومی و بعد دانشگاه اصفهان جلسه با عنوان دل انگیز سازی کتابخانه ها داشته اند.

وی افزود: فضاي كتابخانه ‌ها صرفا محيطي براي امانت گرفتن كتاب نيست بلكه كتابخانه‌ بايد محيطي براي آرامش‌ بخشي به مراجعه‌كنندگان باشد. ما در كتابخانه‌ های خود ممکن است هزینه زیادی خرج كنيم، اما به طراحي اين كتابخانه‌ ها توجهی نمی شود و این مهم به دست متخصصين معماري كتابخانه‌ها انجام نمي‌شود.

در ادامه بحث دکتر حسن کیانی ضمن اشاره به ایراداتی چند در باب عدم مراجعه افراد به کتابخانه ها افزود: ما ایرانی ها به دلیل هویت شرقی بودنمان نیروی گریز از کتابخانه داریم و این مسأله مربوط به ابعاد روان شناختی مراجعان است.

وی یادآور شد: کتابخانه ها در حال حاضر تبدیل به قرائتخانه شده اند و این امر به انتخاب،مجموعه سازی و بازیابی منابع مربوط می شود.

سپس فرناز فتاحي با بيان اين كه معماری و فضای كتابخانه‌هاي ايران فاصله زيادي با موقعيت مطلوب دارد، گفت: در طراحي فضاي كتابخانه ‌ها نه تنها اصول علمي معماري بايد لحاظ شود بلكه مسائل فرهنگي، اقليمي و حتي شرايط سني مراجعه کنندگان به كتابخانه‌ ها نيز بايد در طراحي بنا و ابزار و وسايل كتابخانه‌ مورد توجه قرار گیرد. در طراحي كتابخانه‌ ها حتي استاندارد مشخصي براي نور و رنگ، رنگهای کاربردی و نور طبیبعی، ارتفاع سقف و نوع صندلي ‌ها وجود دارد.

وی در ادامه چندین اسلاید از معماری کتابخانه ها در کشورهای پیشرفته به نمایش گذاشته و توضیحاتی چند در باب معماری ارائه داد.

سپس دکتر کیانی اظهار داشت: بسياري از ساختمان‌هاي كتابخانه‌ هاي فعلي براي كاربري كتابخانه‌ اي طراحي و ساخته نشده ‌اند. استانداردهايي براي احداث كتابخانه‌ ها موجود است كه در تمام جهان مورد توجه قرار مي‌ گيرند اما در ایران عمدتا به این استانداردها توجه نمی شود. ضمن اينكه استانداردهاي مشخصي براي كتابخانه‌ معلولين، نابينايان تعريف شده است.

در ادامه اين نشست حافظيان رضوي با اشاره بر اينكه بخش زيادي از فرايند دل‌ انگيز سازي فضاي كتابخانه ‌ها به نحوه سازماندهي كتاب‌ ها مربوط می شود، گفت: بدون سازماندهي مناسب كتاب ‌ها و اسناد، كتابخانه چيزي بيشتر از يك انبار كتاب نيست. ما در کتابخانه دو عزیز داریم اول مراجعه کننده و بعد از آن کتابها آنچه که این دو را نگهداری می کند دل انگیز سازی فضاهاست.

سپس محمدعلی بوربور در خصوص سازماندهی مجموعه یک کتابخانه گفت: ما دو نوع منبع چاپی و غیرچاپی داریم که منابع چاپی بعد از ورود به کتابخانه بر اساس سیاست کتابخانه سازماندهی و در اختیار پژوهشگران قرار دهیم . مجلات در بعضی از کتابخانه ها امانت داده نمی شوند پس ما موظفیم در باب دل انگیزی سازی کتابخانه آنها را سازماندهی  کنیم و این پشت پرده انجام می گیرد و قابل رویت نیست.

در پايان کاظم حافظيان گفت: در كنار طراحي صحيح ساختمان و تجهيزات و سازماندهي صحیح و مناسب منابع، آداب برخورد كتابداران با مراجعه ‌كنندگان نیز اهميت دارد.

در پایان و در پاسخ به پرسش یکی از حاضران مبنی بر اینکه «آیا در بحث دل انگیزسازی کتابخانه ها، استانداردها باید رعایت شود؟» گفته شد: قطعا ما در معماری کتابخانه ها استاندارد داریم ولی در معماری کتابخانه از کتابدار نظر خواسته نمی شود و در اکثر موارد در ساختمان سازی محلی برای کتابخانه در نظر گرفته نمی شود.

نشست مذکور از ساعت 14 تا 16 روز دوشنبه مورخ 19 اردیبهشت 1390 در کارنامه نشر سراي اهل قلم بيست‌وچهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار شد.

خبرنگار: معصومه عبدالله وند

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: