کد خبر: 5529
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 02 تیر 1390 - 21:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

جشن یکسالگی پایگاه کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران برگزار شد

  کودکان و نوجوانان ایرانی اولین سالروز تأسیس پایگاه مجازی کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان را در اولین روز از فصل تابستان سال 90 جشن گرفتند.

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، جشن یکسالگی پایگاه کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران، روز چهارشنبه مورخ اول تیر 1390 از ساعت 16:45 با سرود جمهوری اسلامی ایران با حضور کودکان و نوجوانان عضو این پایگاه و جمعی از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان  آغاز گردید.

در ابتدا مصطفی رحماندوست شاعر و مسئول کتابخانه دیجیتال ملی کودکان و نوجوانان با خوشامدگویی و تشکر از نویسندگان، شاعران و تصویرگرانی که در جشن یکسالگی کتابخانه ملی حضور به هم رساندند بیان کرد: "حسن بزرگ پایگاه کتابخانه ملی این است که همه از شهرها و کشورهای مختلف می توانند از این پایگاه استفاده کنند و کسانی که امروز اینجا حضور دارند در اصل نمایندگان آنها می باشند."

بیوک ملکی، شاعر و تصویرگر کودک و نوجوانان با خواندن شعری زیبا جشن را ادامه داد.

سپس سودابه نوذری یکی از دست اندرکاران پایگاه کتابخانه ملی اطلاعاتی در مورد راه اندازی پایگاه گفت: "پایگاه مجازی کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان، حدود 2 سال است که با برنامه ریزی، نگارش طرح، طراحی، استفاده از تجربیات دیگران از جمله شاعران و نویسندگان و افراد بزرگ، و بهره گیری از 20 نفر نیروی انسانی  راه اندازی شد. این پایگاه جذابیت هایی نیز دارد از جمله گرافیک بالا، محتوا، همکاری مولفان و دیگر موارد که سبب شده است در مدت کوتاهی مخاطب زیادی جذب کند."

وی افزود: "طبق تحقیقات یک پایان نامه که در سال گذشته انجام شد این نتیجه حاصل گردید که 70 تا 80 درصد این وب سایت معنا را می رساند. لازم به ذکر است که بخش بچه خوانی این پایگاه دارد بازدیدکنندگان بسیاری نیز دارد. وظیفه اصلی این وب سایت جمع آوری هر گونه کتاب که برای کودکان ایرانی و به زبان ایرانی نوشته شده است را دارد. بخش آمار در این پایگاه به صورت بسیار شفاف نشان داده شده است که می توان گفت هم اکنون 2475 نفر عضو سایت شده اند. دو مشکل عمده وجود دارد از جمله حق مولف که با کمی دقت می توان فهمید کتب جدید خیلی کمتر در سایت یافت می شود و بدین دلیل است که مولفان فکر می کنند اگر کتاب به صورت الکترونیکی باشد دیگر خریداری نمی شود و مشکل بعدی سرعت اینترنت در ایران است که به مرور زمان این مشکلات در حال رفع شدن است."

نوذری در ادامه افزایش شمار کتابها و بهبود کیفیت محتوای آنها، ایجاد راه های متنوع تر برای تعاملی پویا با مخاطبین ، ایجاد شبکه اجتماعی، مجله الکترونیکی. همکاری با وب سایت ها، نهادها و مراکز فرهنگی فعال کودک و نوجوانان. حرکت به سوی وب سایتی برای کودکان و نوجوانان و درباره منابع مربوط به آنها. و حرکت به سوی تربیت نسل پژوهشگر آینده را از جمله برنامه های این کتابخانه در آینده توصیف کرد.

در ادامه زهرا موسوی، شاعر کودک و نوجوان مصادف شدن جشن یکسالگی کتابخانه ملی را با جشن تولد آقای مصطفی رحماندوست تبریک گفتند و شعری کوتاه خواندند.

سپس خانم بهلولی رئیس گروه آسیب شناسی آزمایشگاه مرکز آرشیو و اسناد کتابخانه ملی  با طرح سوالاتی درباره حفاظت از کتاب سخنان خود را آغاز کرد: "مهمترین دشمنان کتاب چه چیزهایی هستند؟ خوانندگان کتاب – آلودگی هوا – نور – گرما – رطوبت – قارچ ها – حشرات – عوامل پیش بینی نشده (سیل، زلزله، آتش سوزی و...). مراقبت از کتابها چگونه است؟."

وی در ادامه افزود: "هنگام حمل و نقل و جا به جایی مراقب کتابها باشیم – چیدمان کتابها به صورت درست انجام گیرد – از خوردن غذا و نوشیدنی در کنار کتابها جلوگیری کنیم – قبل از دست زدن به کتابها دستها را بشویم."

در ادامه سوسن طاقدیس نویسنده کودک،  داستان کوتاهی را برای کودکان و نوجوانان خواند. سپس ابراهیم حسن بیگی و هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده کودک و نوجوان به منظور اعطای جایزه به کودکانی که داستان، شعر، نقاشی برای پایگاه فرستاده بودند بر روی سن حاضر شدند.در این بخش يسنا نيكروان، زهرا شادنيا و ايليا بيات جایزه بهترین آثار ارسالی را دریافت کردند.

همچنین از 3 نویسنده که بیشترین بازدید کننده را از کتابهایشان داشتند قدردانی صورت گرفت.  «هوشنگ مرادی کرمانی» با کتاب «قصه های مجید» و 778 بازدید کننده. سپس «مصطفی رحماندوست» با کتاب «صد دانه یاقوت» 696 بازدید کننده. کتاب «آهنگ لالایی، مرغ قشنگ توپولی» با 389 بازدید کننده. و «سوسن طاقدیس» با کتاب «نمکی و دیو» و تعداد 369 بازدید کننده مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین در این مراسم از محمدرضا مقدم، مدیر انتشارات عروج اندیشه که بیشتر از همه کتابهایشان را در اختیار سایت قرار داده بود، تشکر و قدردانی صورت گرفت.

جشن یکسالگی پایگاه کتابخانه ملی در ساعت 18 به پایان رسید و پس از آن سه کارگاه با عنوان های:

  • چگونه دفترچه درست کنیم؟ برای گروه سنی 4 تا 6 سال و مدرسین آقای حدادی و خانم محمدیان.
  • آشنایی با مرمت. برای گروه سنی 7 تا 11 سال و مدرسین خانم ها تقوی و تاجران.
  • آشنایی با صحافی کتاب. برای گروه سنی 12 تا 14 سال و مدرسین آقای فولادی و خانم جبرائیلی،

به صورت همزمان برگزار گردید.

خبرنگار: خدیجه عروجی

'

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: