کد خبر: 6909
تاریخ انتشار: شنبه, 07 آبان 1390 - 22:01

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

دفتر پنجمین جشنواره بین المللی فارابی بسته شد

پنجمین جشنواره بین المللی فارابی در روز شنبه مورخ 7 آبان 1390 در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد و طی آن از برگزیدگان گروههای علمی مختلف تقدیر به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار لیزنا، ابتدا دکتر غلامرضاخواجه سروری، دبیر جشنواره، ضمن خوش آمد گویی به میهمانان بیان کرد: تعداد آثار دریافت شده در این دوره  2033 اثر بود که بیشترین فراوانی متعلق به گروه «فلسفه، کلام، ادیان و ع رفان» با تعداد 265 اثر و کمترین فراوانی مربوط به گروه «مطالعات انقلاب و امام خمینی (ره)» با تعداد 26 اثر بود.

وی افزود: تعداد 1131 نفر از صاحبان آثار در رده سنی بزرگسالان و 902 نفر از صاحبان آثار در رده سنی جوان قرار داشتند.

خواجه سروری بیان داشت: تعداد 138 عضو شوراها که متشکل از استادان برجسته کشور می باشند، و همچنین 896 نفر خارج از گروه ها، که از متخصصان برجسته در حوزه های تخصصی بوده اند، به بررسی و داوری آثار پرداختند. نکته قابل تأمل در پنجمین جشنواره فارابی شیوه سنجش «معیار مطلق» می باشد که کسب حدنصاب نمره مطرح می باشد. به همین علت، برخی از گروه ها ممکن است دارای برگزیده نباشند و یا در یک رتبه چند برگزیده معرفی نمایند.

در ادامه جشنواره مدیر کل سازمان یونسکو عنوان کرد: چالشهای جدید نیازمند ارائه الگوی توسعه جدید هستند که این الگوها توان جوامع بشری را بالا می برد به طوری که می توانیم راهکاری به سوی توسعه ارائه دهیم، در نتیجه باید پیرامون خود هماهنگی و تناسب ایجاد کنیم.

سپس دکتر صدری، مدیر کل سازمان آیسسکو ISESCO، بیان کرد: اگر جامعه بشری و امت اسلامی مفاهیم مهمی چون دین، تمدن و فرهنگ را ارج ننهند از میراث غنی ملت ها برای ساختن آینده ای بهتر استفاده نکنند دچار  خسران خواهند شد. هدف آیسسکو سازمان بخشیدن به توسعه علوم انسانی می باشد و حمایت این سازمان را از جشنواره بین المللی فارابی اعلام می دارم.

دکتر سهراب پور،  قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: جشنواره فارابی یکی از 4 جشنواره مورد تأیید بنیاد ملی نجبگان می باشد. از جمله وظایف بنیاد ملی نجبگان؛ شناسایی/ حمایت مادی و معنوی/هدایت/ و جذب نیروها می باشد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: بنیاد ملی نخبگان دو برنامه مهم دارد که شامل 1- تهیه سند راهبردی نجبگان کشور و 2- تهیه بانک کامل اطلاعات از نجبگان کشور را در دستور کار دارد.

در ادامه جشنواره دکتر دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس جشنواره اظهار خوشحالی کرد و از حضار تشکر و قدردانی کرد. سپس حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی به عنوان سخنران ویژه به ایراد سخنرانی پرداختند.

در پایان  دکتر احمدی نژاد ریاست محترم جمهور به ایراد سخنرانی پرداخت و علوم انسانی را به دلیل اهمیت موضوع انسان دارای اهمیت دانست و با بیان اینکه بالاتر و مهمتر از انسان مخلوق و موجودی در عالم هستی وجود ندارد، گفت: همه بحث‌ها، علم‌ها و تلاش‌های جامعه بشری در نهایت به موضوع انسان برمی‌گردد و اگر انسان نبود جایی برای علم، معرفت، ‌حکمت، ‌کمال و ارزش‌های انسانی و الهی باقی نمی‌ماند.

در نهایت جشنواره با اهداء جوایز توسط رئیس جمهور به برگزیدگان به کار خود خاتمه داد.

در گروه فناوری اطلاعات، اطلاع رسانی و کتابداری ،به 5 نفر برگزیده به شرح ذیل جوایز مذکور اعطا گردید:

  • ساناز باغستانی،(کارشناسی ارشد)، برگزیده برگزیده ها /عنوان اثر: بررسی وضعیت تنظیم و توصیف اسناد بر گنجینه اسناد ملی ایران
  • دکتر شعله ارسطو پور، برگزیده اول بخش جوان/ عنوان اثر: بررسی میزان انطباق ساختار مارک ایران بر الگوی ملزومات کارکردی پیشینه های کتابشناختی و نگاه کاربران فهرستهای رایانه ای به موجودیت های مطرح در این الگو
  • دکتر سعیده ممتازی، برگزیده سوم بخش جوان/ عنوان اثر: استفاده از مدل سازی پیشرفته برای بازیابی و دسته بندی جملات در سیستم های پرسش و پاسخ
  • دکتر محمد حسن زاده، برگزیده سوم بخش جوان/ عنوان اثر: مبانی علم در آموزه های اسلامی و ظرفیت های تولید و نشر علم در ایران
  • وجیهه حسینی،(کارشناسی ارشد)، برگزیده بخش سوم جوان/ عنوان اثر: پژوهشی پیرامون نوع شناسی سوال های پژوهشی کتابهای درسی دوره راهنمایی و شناسایی منابع اطلاعاتی پاسخگو

لازم به ذکر است در  گروه علمی فناوری اطلاعات، اطلاع رسانی و کتابداری؛ تعداد 79 اثر به جشنواره رسید که از نظر نوع پژوهش تعداد 6 اثر بنیادی، 4 اثر توسعه ای، 61 اثر کاربردی، 8 اثر ترکیبی بود. همچنین براساس قالب اثر؛ 9 اثر کتاب، 17 اثر گزارش پژوهش، 14 اثر رساله دکتری و 39 اثر پایان نامه ارشد را شامل می شدند.

گفتنی است از برگزیدگان گروه های علمی، شخصیت های پیشرو، از جمله «دکتر صادق آیینه وند» به عنوان پیشکوست علوم انسانی، «دکتر ایرج افشار» به عنوان پیشکسوت مرحوم در گروه علمی زبان و ادبیات، «آیت الله شاهرودی، آیت الله حسینی حائری، دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی، دکتر علی رضائیان» به خاطر مجموعه آثار و خدمات علمی ، «استاد محسن بیدارفر» به عنوان مصحح برجسته ،«دکتر توفیق هاشم پور سبحانی» به عنوان مفاخر پروژه برجسته ، «دکتر عزت الله فولادوند» به عنوان مترجم برجسته لاتین ، «دکتر حامد صدقی» به عنوان مترجم برجسته عربی ،«دکتر سالار منافی اناری»، به عنوان  نظریه پرداز برجسته،   «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» به عنوان موسسه پژوهشی، «انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران»،به عنوان انجمن علمی، «پژوهشنامه بازرگانی، پژوهشهای اقتصادی» به عنوان نشریه علمی – پژوهشی تجلیل و قدردانی شد.

شایان ذکر است از «دکتر ایرج افشار»  در گروه علمی زبان و ادبیات به عنوان برگزیده برگزدیدگان با عنوان اثر « کاغذ در زندگی و فرهنگ ایرانی» تقدیر شد و نماهنگی از زندگی وی نمایش داده شد.

 

خبرنگار: خدیجه عروجی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: