کد خبر: 7045
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 آبان 1390 - 09:15

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

پورتال کنسرسیوم محتوای ملی رونمایی شد

نخستین پورتال کنسرسیوم محتوای ملی روز شنبه مورخ 28 آبان 1390 با هدف با هدف تامین دسترسی یکپارچه به محتوای موجود کشور در فضای مجازی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار لیزنا، مراسم رونمایی از کنسرسیوم محتوای ملی در سالن همایشهای حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در ساعت 15:35 روز شنبه 28 آبان سال 1390 با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی آغاز شد.

در این مراسم یازده عضو موسس متشکل از بنیاد دایره المعارف اسلامی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، دائره المعارف بزرگ اسلامی، مرکز نشر دانشگاهی و موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، علی اکبر اشعری، رئیس پیشین سازمان اسناد و کتابخانه ملی، و دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی، در مراسم رونمایی حضور داشتند.

قبل از شروع مراسم رونمایی همایشی در قالب 4 کارگاه به صورت همزمان برای اعضای ارگان های مختلف کشوری از ساعت 13:30 الی 15:30 در همین سازمان تشکیل شد. موضوعات هر یک از کارگاه ها به شرح زیر می باشد:

  • کارگاه معرفی کنسرسیوم های محتوای اطلاعاتی، تعاریف و مصادیق توسط دکتر فاطمه فهیم نیا
  • کارگاه کنسرسیوم محتوای ضرورت ها و چالش ها به همراه معرفی پورتال، توسط  مهندس مرتضوی
  • کارگاه معرفی استانداردهای تبادل اطلاعات، توسط ملیحه درخوش
  • کارگاه همگرایی استانداردهای حوزه مدیریت اطلاعات: حرکت از کثرت به وحدت، توسط  سید مهدی طاهری

این کارگاه ها در راستای اهداف کنسرسیوم، برای نخستین بار با رویکردی علمی – آموزشی، برنامه ریزی و تشکیل شد که شرکت کنندکان پس از حضور در کارگاه ها، گواهی شرکت در دوره را دریافت کردند.

بیابانکی، مجری مراسم ضمن خیر مقدم به اعضای کنسرسیوم و نهادهای مختلف کشوری از دبیرخانه فرهنگی تبیان که در برگزاری این مراسم همکاری داشت، تشکر و قدردانی کرد و گفت: "همیشه افراد برای دستیابی به یک مطلب و مقاله، فیلم ، چکیده و یا پایان نامه به سایتهای مختلف مراجعه کنند که همیشه زمان بر و هزینه بر بوده. طبیعتا یکپارچه سازی این منابع در مدت 3 سال برای دسترسی کاربران به محتوای منابع مورد نیاز در فرصت و زمان کوتاه کار بسیار ارزنده خواهد بود."

با توجه به این مقدمه مجری برنامه از کینوش عمادی، دبیر کنسرسیوم محتوای ملی، دعوت کرد تا درباره  موضوعات فنی این پورتال توضیحاتی را به حاضران در مراسم ارایه دهد.

عمادی ضمن اشاره به 11 عضو موسس کنسرسیوم بیان کرد:"  یازده نهاد کشور تصمیم گرفتند تا محتوای فنی، علمی و دانشی خود را در اختیار کاربران ایرانی قرار دهند. این اتفاق از کارهای بی نظیر و کم سابقه در کشورمان است که با همراهی و همکاری اعضا، دسترسی کاربران به اطلاعات را ساده و تسهیل می کند. امیدواریم این اتفاق، شروع کار عظیم اطلاع رسانی و تولید محتوا باشد و اعضای بیشتری به این کنسرسیوم بپیوندند. "

وی در ادامه گفت: "درواقع یکی از معیارهای سنجش توسعه پذیری هر کشور در جهان امروز ضبط محتوای اطلاعاتش در فضای اینترنت است."

در ادامه دکتر سعید رضا عاملی، معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران در ارتباط با فضای مجازی و ضرورت ایجاد پورتال کنسرسیوم محتوای ملی گفت:" در دنیای ریاضیات با وجود اینکه چهار عمل اصلی برای محاسبه وجود دارد ولی با این حال دو عمل ضرب و تقسیم دو شکل دیگر از جمع و منها هستند. فضای مجازی یک نوع جمع کردن و یک نوع عمل تفریق عظیم را محقق ساخته است. در منها کردن مجازی کوچک سازی عظیمی را انجام داده است. نانو مجازیت قدرت کوچک سازی را از لحاظ ظرفیت دارد که عدد را به توان منها بی نهایت و متمایل بی نهایت می رساند.

در محیط مجازی با حذف فاصله و با لحاظ اعداد صفر و یک محیط کوچک سازی می شود و می توان با یک کلیک از جهانی به جهان دیگر سفر کرد بدون طی مسافت! همچنین محیط مجازی قدرت فزاینده نیز دارد. در محیط های مجازی صحبت از توان جدیدی است با عنوان تصاعد مجازی. قدرت فزاینده این محیط به گونه ای است که پدیده ها را به لحاظ افزایش، متمایل به بی نهایت می کند. مثال بارز این پدیده، کتاب است که در محیط تولیدی مفهومی به نام تیراژ را دارد ولی در محیط مجازی به مجرد این که کتابی آپلود می شود متمایل به بی نهایت مطلب (تولید، توزیع و مصرف) می تواند باشد. فضای مجازی تابع قانون کار مجازی است که در گذشته تاریخ سابقه نداشته است. "

وی افزود:" رونمایی از پورتال کنسرسیوم محتوای ملی به معنای کنار هم گذاشتن منابع نیست بلکه در مجازی سازی پایه هرم اطلاعات است. که هر چه بالاتر می رویم لایه ها ی بعدی هرم به مباحث تعاملات، خدمات، شبیه سازی و تراکنش ها اشاره می کند. امیدواریم با پایه گذاری پورتال که با همت دکتر خاموشی و دکتر طالب زاده و همکاری نهاد های مختلف کشوری در یک محیط واحد که با گذشت و همفکری اعضای آن صورت گرفته است؛ گسترش یابد و بتواند از همکاری کشورهای دیگر در تامین محتوا بهره بگیرد. خوشبختانه اکو تفاهم نامه ای همکاری با کنسرسیوم محتوای ملی امضا کرده است و اتحادیه ناشران جهان اسلام که 42 کشور عضو این اتحادیه هستند، آمادگی خود را برای عقد تفاهم نامه همکاری اعلام کردند."

مهدی اخوان،  قائم مقام وزیر ارتباطات در فناوری و امور بین‌الملل، در سخنان خود به چند نکته اساسی در حوزه تولید محتوا پرداخت:" در دنیای کنونی دو دیدگاه در بحث فناوری اطلاعات(ICT) مطرح است. دیدگاه اول که دیدگاهی کاملا سنتی است و تعاریف مخابراتی را شامل می شود که در کشور ما این دیدگاه قویتر است. "

وی افزود: "دیدگاه دوم که نیم نگاهی نیز به آینده جهان دارد این موضوع را مطرح می کند که دنیا در حال تغییر است و مخابرات با مفهوم کنونی معنایی نخواهد داشت. در دنیا سرمایه گذاری سنگینی برای توسعه عرضه منابع در حال انجام است. طبق آمار جهانی در حوزه ICT به ازای هر ده درصد افزایش ضریب نفوذ باند پهن داخل کشور در کشورهای توسعه یافته 1.2 درصد GDP  و در کشورهای در حال توسعه 1.4 درصد GDP رشد صورت گرفته است. این آمار نشان دهنده آن است که فقط 10 درصد افرادی که دسترسی به اینترنت دارند باعث افزایش 1.4 درصد GDP در کشور یعنی حدود 6 درصد افزایش تولید ناخالص ملی کشور از طریق این حوزه قابل تامین خواهد بود."

اخوان در پایان بیان داشت: "امیدواریم دست اندرکاران حوزه IT کشورمان خودشان را به تولیدکنندگان محتوا نزدیک کند. شبکه بدون محتوا همان جسم انسان خواهد بود بدون روح. این محتوا است که به شبکه روح و هویت می دهد و این امر فقط با حضور و همکاری متولیان اطلاعات و فناوری کشور و تولیدکنندگان محتوا قابل حل خواهد بود."

دکتر اسحاق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سخنانی اظهار داشت:" شرایط کنونی کشور ما نسبت به سالهای گذشته کمی متفاوت است. در حال حاضر شرایط کشور، شرایط ریسک، ابهام و عدم قطعیت است که تصمیم گیری در چنین شرایطی بسیار سخت خواهد بود."

وی افزود: "کنسرسیوم محتوای ملی یک اقدام استراتژیک است و هر اقدام استراتژیک مبتنی بر تصمیمات استراتژیکی است که مفروضاتی را شامل می شود. در تدوین هر تصمیم استراتژیکی شاخص هایی همچون فرصتها و گلوگاههاست. اگر ما شاخص ها را خوب بشناسیم می توانیم تصمیم درست را اتخاذ کنیم. امروزه در عصر انفجار اطلاعات مدیران باید بکوشند تا با تصمیم گیری درست تمام منابع را به صورت یکپارچه در اختیار کاربران قرار دهد.  حضرت امام (ره) در سخنان خود می فرمودند: غرب تشنه اسلام ناب محمدی است.

بین کشور ما و غرب ارتباط شفاف و روشنی نیست و نوع شناخت غرب هم در مورد کشورمان مبهم است. برای این که تمدن و فرهنگ خود را به کشورهای دیگر معرفی کنیم مستلزم تصمیماتی است که با شناخت پارادایم حاکم محقق می شود تا بتوانیم با این پارادایم ها خود را برای آینده آماده کنیم و اساس دانش و علم خود را بر پایه آن پی ریزی کنیم. در غیر این صورت آینده بر ما تحمیل خواهد شد. تا نگرش ها تغییر نکند و راهبردهای درست اتخاذ نشود مشکل دسترسی به محتوای تشکیلات مختلف کشور امکان پذیر نخواهد شد. "

صلاحی گفت: "امروزه که دسترسی به محتوا از طریق شبکه صورت می گیرد اگر بتوانیم خدمات را به خانه انتقال دهیم و همینطور به خارج از کشور و در دسترس محققان ایرانی خارج از کشور قرار دهیم توانسته ایم وظیفه اصلی خود را انجام دهیم. سازمانها و ناظران فرهنگی در این میان نتکلیفی بزرگ برعهده دارند و قبل از اینکه خدمات را ارائه دهند باید خود و وظایف سازمانی خود را در قرن بیست و یکم درک کنند."

در بخش میانی مراسم، کلیپی از پورتال کنسرسیوم محتوای ملی برای معرفی سایت مزبور و اعضای موسس آن به نمایش گذاشته شد.

دکتر محمد مهدی نژاد نوری معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناور،ی درخصوص پورتال و بحث ICT گفت:" ایده و طرح اولیه این پورتال که در سیستم های مختلف نرم افزاری ارایه شد به صورت امانت بین کتابخانه ای و بسیار ساده تر از پورتال امروزی طرح ریزی گردید. "

وی افزود: "دو شرط مهم در کار های تحقیقاتی اثربخش عبارت است از تهیه ابزار روزآمد و فضای مناسب. محتوا روح ابزار است. انتظار می رفت رشته علوم انسانی که قدمتی بسیار در کشورمان داشت در بین حوزه های دیگر از لحاظ محتوایی سرآمد می بود. چون محتوا نیاز به استخراج داشت و این امر با ابزارهای روزآمد قابل حل خواهد بود. متاسفانه آنچه را که در کشورمان داریم و آنچه را که تولید می کنیم درست مصرف نمی کنیم. محتوایی که در کتابخانه ها انباشت می شود کمتر توسط کاربر مورد استفاده قرار می گیرد. ابزارهای جدید با ارایه خدمات جدید این مشکل را حل می کند."

دکتر محمد مهدی نژاد نوری در پایان صحبتهای خود به انحصار طلبی غرب در زمینه محتوای علمی بیان کرد:" ما از کنار هم بودن باید به واقعیتی برسیم که از جدا بودن امکان رسیدن به آن هدف محال خواهد بود. وزارت علوم و مراکز تحقیقات و دانشگاه ها این وظیفه سنگین را برعهده دارند. برای استفاده درست از این فرصت ها با توجه به انحصار طلبی قدرتها به علم باید بتوانیم در عرصه سیاسی با حرکتهای استقلال طلبانه و انحصارشکنانه را تقویت کنیم تا به رقیبی سرسخت در دنیای کنونی محسوب شویم."

حجت الاسلام دکتر سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، آخرین سخنران این مراسم در باب رونمایی از پورتال کنسرسیوم محتوای ملی گفت:" هر محتوا ارایه شده توسط یک سازمان یا نهاد کشوری به کنسرسیوم به عنوان هویت آن سازمان و نهاد در پورتال محفوظ خواهد بود. علاوه بر یازده عضو موسس کنسرسیوم محتوای ملی همکاری های فراملی  نیز صورت پذیرفته است. همچنین چندین نهاد و بخش های خصوصی (پارس آذرخش، گنجینه و ..) برای همکاری نظر مثبت خود را اعلام کرده اند که امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک  از محتوای این بخشها بهره مند شویم. کارهای مشابهی نیز در زمینه عرضه محتواهای هنری و سینمایی با همکاری صدا و سیما و همچنین مخابرات در حال انجام است."

مراسم رونمایی با حضور اعضای موسس کنسرسیوم محتوای ملی بر روی سن با ورود به سایت www.icnc.ir در ساعت 17:30 به کار خود پایان داد و گامی دیگری برای حضور در عرصه علم و فناوری جهانی آغاز گردید.

گفتنی است، کنسرسیوم محتوای ملی، مجموعه ای از تولید کنندگان محتوا یا ارائه دهندگان خدمات اطلاعاتی نظیر کتابخانه ها و ناشران است که در پایان سال 1387، با هدف تامین دسترسی یکپارچه به محتوای موجود در کشور تشکیل شده است. با تشکیل این کنسرسیوم کاربران ایرانی می توانند بدون دغدغه از دست دادن زمان برای جستجو های متعدد و همچنین موجود نبودن و یا عدم صحت اطلاعات و استاندارد نبودن داده ها، محتوای مورد نظرش را پیدا کرده و به آن دسترسی یابند.

خبرنگار: سمیه مردمی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: