کد خبر: 7053
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 آبان 1390 - 17:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

نوزدهمين جشن كتاب نهاد كتابخانه‌هاي عمومي برگزار شد

نوزدهمین جشن کتاب  نهاد کتابخانه‌های عمومی و مطالعه مفید به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی ، روز یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ با حضور دکتر سید محمد حسینی‌، وزیر فرهنگ و ارشاد کشور بهمن دري معاون فرهنگي وزير ارشاد و پروفسور مولانا در سالن همایش های صدا و سیما برگزار گردید.

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، نوزدهمین جشن هفته کتاب کتابخانه‌های عمومی و مطالعه مفید از ساعت ۹ روز یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ با اجرای سرود ملی‌ جمهوری اسلامی و قرائت قرآن مجید در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما آغاز شد.

ابراهيم شمشيري مدير كل امور كتابخانه هاي نهاد، بر روی سن حاضر شد و گفت:" امیدوارم این جشنواره باعث ارتباط بین مردم و کتاب و کتابخوانی شود."

وی در ادامه به دیدار کتابداران با مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود:"سخنان حکیمانه ایشان در دیدار تیر ماه با کتابداران می تواند به منظور منشور راهبرد برنامه و اقدامات تمامی‌ دستگاه‌ها به ویژه همکاران تلاشگر در نهاد کتابخانه ها قرار گیرد."

شمشیری گفت:"تاکنون توانستیم مطابق افق چشم انداز در سال ۱۴۰۴ در شاخص‌های تعداد کتاب و کتابخانه‌ها و میزان امانت رتبه اول منطقه و رتبه ۱۵ جهان را کسب نمائیم"

وی در پایان از تمامی مدیران کل به ویژه مهندس منصور واعظی، دبیر كل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مجدالدين معلمي معاون توسعه كتابخانه ها و كتابخواني نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، تشکر کرد.

در ادامه این مراسم، سرود ملی‌ کتاب به اجرا درآمد. سپس به تقدیر از برگزیده‌ها پرداخته شد و جوایز این افراد توسط منصور واعظی و پروفسور مولانا اهدا گردید. در این جشنواره از ۶۲ نفر برگزیده بدون توجه به استانها و بر اساس خلاقیت در مدیریت کتابخانه تقدیر شد.

برگزیدگان در بخش های  کتابخانه‌های برتر نهادی، کتابخانه‌های مشارکتی، مسئولین نمونه، کتابدارهای نمونه مشارکتی، خدمت گزاران، پیشکسوتان، برگزیدگان کنکور، رئیس‌های نمونه ی  اداری و مالی، کارشناسان ستاد مرکزی، مدیران نمونه استان و ‌ستاد، مسئولین کتابخانه‌های نهادی، کتابدارن نمونه نهادی ، کتابدار نمونه بخش نابینایان و اعضای نمونه کشوری معرفی شدند.

پس از آن مهندس واعظی سخنان خود را با جمله‌ای از رهبر انقلاب در دیدار با کتابداران آغاز کرد.

وی در ادامه به صحبت پیرامون امر کتابخوانی و رشد کتابخوانی پرداخت و گفت:" از سال ۱۳۸۷ تلاش‌های بسیاری انجام شده تا از طریق آن میزان مطالعه به طور علمی‌ در کشور مورد سنجش قرار گیرد ولی‌ در ساله ۸۷ به علت پایین بودن تعداد مجموعه ضریب خطا بالایی وجود دارد ".

واعظی به مقایسه دو سال ۸۸ و ۸۹ پرداخت که  حداکثر خطا در آن دو سال ۴%  است .بر طبق آمار‌ها مطالعه کتاب‌های غیر درسی‌ ۳% درصد افزایش داشته همچنین تعداد کتابهای مطالعه شده و مدت زمان مطالعه کتاب نیز  به تربیت 11درصد و ۳.۲ درصد افزایش داشته است.

مطالعه روزنامه ۶.۴ درصد کاهش اما تعداد روزنامه‌ها ۱.۹  درصد افزایش داشته است ، مدت مطالعه روزنامهٔ با درصد چشمگیر ۳۸ درصد کاهش داشته است به طور کلی میزان گرایش به رئوس اخبار  رشد منفی‌ داشته است و مدت مطالعه روزنامه و سایتهای خبری نیز ۱۹  درصد کاهش داشته است. مطالعه نشریه غیر روزانه و تعداد نشریات افزایش داشته اما مدت مطالعه نشریه ۹.۲ درصد کاهش داشته است . استفاده از اینترنت ۲۰.۳  درصد افزایش داشته و مدت استفاده روزانه از  آن نیز ۴۳ درصد  افزایش داشته است. به طور کلی‌ میزان مطالعه در سال ۱۳۸۹، ۳.۹ درصد رشد داشته است.

در ادامه دکتر محمد حسینی‌، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به بیان سخنان خود پرداخت و گفت  :" بیشترین سخنان در مورد کتاب و کتابخوانی را رهبر انقلاب بیان کرده اند ایشان می فرمایند" این مساله باید مساله‌ای از جامعه باشد و از اولویت‌های جامعه باشد  مساله کتابخانه تنها یک وظیفه ملی‌ نیست بلکه یک واجب دینی است"

وی در ادامه افزود: "کتابدار یک شخص اداری و اجرایی نیست که یک کتاب را بردارد و بگذارد و کاری انجام شود بلکه کار کتابداری کاریست که باید با عشق و علاقه انجام شود."

حسینی همچنين با تشكر و قدرداني از كتابداران كشور نسبت به برآورده كردن آنچه رئيس جمهوري سال گذشته بر آن تاكيد داشت، از اين جامعه ادبي خواست در جهت ترويج و افزايش سرانه مطالعه در كشور تلاش كنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: "ديدار كتابداران و اهالي فرهنگي كشور با رهبر معظم انقلاب، فصل جديدي را در اين حوزه گشود و رسالت و مسئوليت ما را مضاعف كرد."

وي ابراز اميدواري كرد: "با تلاش كتابداران بتوان در انجام اين وظيفه خطير و رسالت سنگين در جهت توسعه سرانه مطالعه در كشور گام برداشت."

علاوه بر سخنراني ها، اركستر سمفونيك تهران به رهبري محسن كوهستاني آهنگساز و رهبر اركستر سمفونيك سرود كتابدار را اجرا كردند.

در پایان مراسم جشن كتاب نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور  به شكل نمادين از ايستگاه مطالعه رونمایی شد.

منصور واعظي درباره راه اندازي ايستگاه مطالعه گفت: "در اين ايستگاه در پي آنيم كه مردم به كتابخانه مراجعه نكنند و اين ايستگاه پلي ميان مردم كتاب‌ نخوان و كتابخانه‌ هاست تا مردمي كه علاقه مند به كتاب نيستند به مطالعه و كتاب علاقه­ مند شوند."

وي افزود: "قرار است تعداد ايستگاه‌هاي مطالعه در آينده به هزار قفسه به منظور مطالعه افراد و در دسترس بودن كتاب در مكان‌هاي پر رفت و آمد برسد."

مراسم نوزدهمين جشن كتاب نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در ساعت 12 پایان یافت.

خبرنگار: شیما کاکوئی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: