کد خبر: 7075
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 03 آذر 1390 - 19:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

از نرم­ افزار مرجع مجازی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رونمایی شد

دکتر صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی حضور کتابدار مرجع در محیط مجازی را از الزامات کتابخانه ملی دانست.

به گزارش لیزنا، مراسم رونمایی از نرم­ افزار مرجع مجازی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با حضور نزدیک به 200 نفر از رؤسای کتابخانه­ های دعوت شده و همکاران کتابخانه ملی ساعت 10:40 دقیقه دوم آذر1390 با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم در کتابخانه ملی آغاز شد.

در ابتدا دکتر صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پس از سلام و خیرمقدم به حضار و گرامیداشت هفته بسیج، تفکر بسیجی را در انحصار شخص و گروه خاصی ندانسته و افزود هر فردی که در فرهنگ معنوی فعالیت می­کند بسیجی است. ایشان برنامه­ های هفته کتاب را مورد تقدیر قرار دادند و اظهار امیدواری نمودند تا در سال آینده برنامه­ های بهتر و جامع تری ارائه شود.

وی ضمن انتقاد از تفکر تحجرگرایانه و کتابداری سنتی، از رویکرد دیجیتالی کردن منابع استقبال نمود و از مدیران سازمان خواست در جهت تولید محتوای منابع دیجیتالی کتابخانه ملی بکوشند.

صلاحی در ادامه سخنان خود کتابدار مرجع را به ­عنوان تنها فردی که پاسخگوی پرسش­های تخصصی مراجعین و کاربران است واجد اطلاعات کلی و ارزشمند دانست و حضور کتابدار مرجع در محیط مجازی را از الزامات کتابخانه ملی ذکر نمود.

در انتها، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از دست­ اندکاران و بخش­های مختلف که در راه­ اندازی نرم­ افزار جامع مرجع مجازی زحمت کشیدند تشکر کرد.

پس از سخنرانی رئیس سازمان، پوری سلطانی به صحبت پرداخت. ایشان به ­عنوان مادر کتابخانه ملی ایران طرح راه­ اندازی مرجع مجازی را ستود و گفت: «از دو جهت این طرح را می­ ستایم:‌ یکی اینکه خدمات مرجع مجازی است که در واقع از انواع خدمات مرجع است که در ایران و کتابخانه ملی مرسوم است؛ دوم اینکه نیاز آن همیشه وجود داشته است و کتابداران کمبودها را بهبود بخشیده­ اند».

وی به این نکته نیز اشاره کرد که « اگر مسايل و مشکلات فهرستنویسی دستی،‌ مستندها، سرعنوان ها و ... به طور دستی حل نشده بود آیا امروز می­ توانستیم به این مرحله برسیم؟»

وی طرح­های خوبی مانند برنامه جامع کتابخانه ملی «رسا» را شایسته تقدیر دانست و این موفقیت را به یمن راهنمایی­ ها و تعامل گروهی از خبرگان در سطح کشور ذکر نمود. ایشان در انتهای سخنرانی خود رونمایی از نرم افزار جامع مرجع مجازی را بر همگان مبارک برشمرد.

پس از سخنرانی پوری سلطانی که با تشویق شایسته حضار همراه شد، فرناز محمدی که حدود 6 سال در حوزه مرجع مجازی فعالیت نموده است گزارشی از فعالیت­های بخش مرجع مجازی را بیان کرد.

ایشان سابقه خدمات مرجع مجازی را از مرداد1384 اعلام کرد که امکان پاسخگویی به کاربران از طریق پست الکترونیکی میسر بود. فعالیت­های ارائه شده عبارت بودند از:

  1. تهیه وب­ فرم استاندارد بر اساس تحلیل محتوای وب­ فرمهای 48 کتابخانه ملی و دانشگاهی در سال1385؛
  2. معرفی و ارائه خدمات مرجع مجازی برای اولین بار در کشور در نمایشگاه بین­ المللی کتاب تهران؛
  3. برگزاری کارگاههای آموزشی ارتقای سطح سواد اطلاعاتی؛
  4. معرفی فعالیتهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حوزه خدمات مرجع مجازی در سیزدهمین کنفرانس بین­ المللی آموزش در ایتالیا در سال2011؛
  5. برگزاری کارگاههای آموزشی خدمات مرجع مجازی؛
  6. همکاری با کنسرسیوم ارائه محتوای ملی؛
  7. طرح توسعه خدمات مرجع مجازی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سال1387؛
  8. ارزیابی خدمات مرجع مجازی کتابخانه ملی و رشد پرسش­های پژوهشی از 34درصد در سال1384 به 42درصد در سال1389.

وی در پایان گزارش خود، طرح­های در دست اجرای سازمان را در بخش مرجع مجازی برای افراد خاص مانند کودکان و افراد با آسیب بینایی، عضویت سازمان در خدمات مرجع مجازی مشارکتی بین­ المللی بویژه در حوزه ایران­شناسی و اسلام­شناسی، تهیه دستنامه مرجع مجازی، راه­ اندازی بخشی بر روی وب­سایت با عنوان «برای کتابداران مرجع» برای ارائه رهنمودها و استانداردهای راه­ اندازی و ارائه خدمات مرجع مجازی برای متخصصان کتابداری؛ و انتقال تجربه­ های خدمات مرجع مجازی سازمان با کتابخانه­ های داخلی و خارجی بیان نمود.

سپس ،سعیده اکبری­ داریان، معاون اطلاع ­رسانی کتابخانه، گزارشی از پژوهش­های صورت­ گرفته در کتابخانه ملی و بطور کلی در ایران را ارائه کرد.

ایشان کتابخانه ملی را به ­عنوان مادر کتابخانه­ های ایران، مسئول سیاست­گذاری و الگوسازی خدمات کتابخانه ­ای برای سایر کتابخانه­ ها عنوان کرد و ارائه نرم افزار جامع مرجع مجازی را از تحقق یافتن این هدف ذکر نمود.

سپس ویژگی­های نرم­ افزار جامع را بیان داشت: بهره­ گیری از ابزارهای ارتباطی جدید در کتابخانه (گفتگوی پیوسته، پیامک، پست الکترونیکی و ...)، گردش کار در نرم ­افزار، امکان ارائه پرسش از وب سایت کتابخانه ­های عضو شبکه، امکان تعامل همزمان بین کتابداران هنگام پاسخگویی و اشتراک دانش کتابداران با یکدیگر، ارزیابی پاسخ­ ها توسط مدیر سیستم، امکان تعریف مدیر سیستم برای هر کتابخانه عضو، ارائه اطلاعات به کاربر بدون محدودیت حجم، اطلاع رسانی از طریق پیامک در رابطه با زمان آماده­ شدن پاسخ، و گزارش­گیری.

در انتهای سخنرانی­ ها، مهندس وظیفه­ دوست، رئيس گروه معماري و طراحي این نرم افزار، به ارائه گزارش فنی نرم­ افزار پرداخت.

ایشان امکان اخذ گزارش­گیری­ های متنوع از کارکرد سیستم، امکان چت آنلاین با کارشناسان مربوط به یک حوزه پژوهش خاص، ‌و امکان دریافت محتوای چت بصورت پست الکترونیکی را از قابلیت­های کلی سیستم ذکر کرد.

وی از مزایای این سیستم به ارائه خدمات غیرحضوری در راستای دولت الکترونیک، قابلیت ایجاد همکاری با مراکز دیگر، و قابلیت توسعه سیستم از لحاظ دارا بودن دانش فنی درون سازمان اشاره کرد.

در انتهای مراسم، رونمایی و ارائه گفتگوی پیوسته بین رئیس سازمان به­ عنوان کاربر و کتابدار مرجع بصورت آنلاین انجام شد.

این مراسم پس از پرسش و پاسخ حاضرین از مسئولین و مجریان طرح، ساعت 12:45 دقیقه به پایان رسید.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: