کد خبر: 7109
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 09 آذر 1390 - 09:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

شهر كتاب: سوپر ماركت فرهنگي تهران

افراد اين امكان را دارند كه در محيط فضاي شهر كتاب براي ساعتها حضور داشته باشند چراکه خسته و دلزده نمي شوند و فضاي شهر كتاب اين جذابيت را براي آنها بيشتر مي كند.

امیرحسین عقیقی، مدیر روابط عمومی فروشگاه مرکزی شهر کتاب در گفتگو با خبرنگار لیزنا گفت: "فروشگاه مركزي شهر كتاب فعلی 4 آذر ماه 1389 به صورت آزمايشي افتتاح شد. قبلا فروشگاه شهر كتاب در خيابان زرتشت بود. سه سال قبل از افتتاح اين فروشگاه، آماده سازي اين ساختمان آغاز گرديد، از مقاوم سازي ساختمان تا طراحي آن انجام شد. افتتاح رسمي فروشگاه در دوم اسفند ماه 1389 با حضور جناب آقاي قاليباف، شهردار تهران و تعداد بسياري از هنرمندان و ديگر عزيزان انجام شد."

وی درباره آغاز فعالیت موسسه شهر کتاب گفت: "از اوایل سال ۱۳۷۴ مطالعات و بررسی‌های لازم برای تدوین اهداف و ساختار تشکیلاتی شروع و از نیمه دوم این سال عملیات اجرایی برای ایجاد ستاد مرکزی آغاز شد."

عقیقی در ادامه گفت: "موسسه‌ی شهرکتاب فعالیت خود را عملاً در اسفند ماه همان سال با افتتاح نمایشگاه و فروشگاه تخصصی با حضور جناب آقای دکتر حبیبی معاون اول رئیس جمهور وقت جناب آقای خاتمی و استادان و شخصیت‌های فرهنگی آغاز کرد و در بیست و چهارم اردیبهشت ماه سال هفتاد و پنج به ثبت رسید."

مدير روابط عمومي شهر كتاب بیان کرد: "در نخستین نمایشگاه، شهرکتاب با عرضه‌ی ۶۰۰۰ عنوان کتاب داخلی و خارجی با استقبال بسیار گروه‌های مختلف مردم روبه‌رو شد که خود خبر از نیاز شدید می‌داد و درک نیاز مذکور و شیوه پاسخگویی شهرکتاب به آن بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خبری داشت."

وی درباره فعالیت های این موسسه گفت: "موسسه‌ی شهرکتاب در آغاز، فعالیت خویش را بر چند محور عمده متمرکز کرد: فعالیت‌های قرآنی در مناطق مختلف کشور، ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای عرضه کتاب و دیگر محصولات فرهنگی و آموزشی»، «برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کتاب»، برگزاری «کارگاه‌ها، سخنرانی‌ها و گردهمایی‌های فرهنگی و علمی» و «ترجمه و انتشار کتب ارزنده در زمینه‌ی فلسفه، ادبیات و علوم انسانی»".

عقیقی اظهار داشت: "شهرکتاب موسسه‌ی عام المنفعه و غیر انتفاعی است که زیر نظر هیات امناء اداره می شود. هیات امنا با انتخاب هیات مدیره و مدیر عامل اهداف مندرج در اساسنامه را تحقق می‌بخشد. "

وی در مورد مساحت فروشگاه مرکزی افزود: "مساحت اين فروشگاه 2500 متر در سه طبقه است كه مي توان گفت بزرگترين كتابفروشي در خاورميانه است. در مورد تأثير اين فضا بر روي افراد جامعه، شهر كتاب مجموعه اي از استانداردها را مد نظر دارد و سعي شده است با فرهنگ ما مطابقت داشته باشد، استفاده از كف پوش هاي خاكي، رنگ هاي فيروزه اي و كاربرد روشهايي كه ما را به فرهنگ و تمدن ايراني نزديك مي كند. "

عقيقي در ادامه بیان کرد: "هنرمندان زيادي از شهر كتاب ديدن كردند  و بسياري از آنها مي گويند كه فضاي صميمي و جذابيت خاصي در اينجا حكم فرماست."

وی اظهار داشت: "ايده فضايي كه بتواند تمام نيازهاي فرهنگي مردم را دربر بگيرد از سالهاي پيش يعني از وقتي كه فروشگاه هاي زنجيره اي شهر كتاب افتتاح شد شكل گرفت و تأكيد فروشگاه اين است كه تمامي نيازهاي مردم را جوابگو باشد، در واقع نام آن را يك «سوپر ماركت فرهنگي» ناميدند. جايي كه كودك و خردسال، جوانان، والدين و افراد مسن، پدر بزرگ و مادربزرگ ها، بتوانند از آن استفاده كنند. با مطالعه دقيق بر روي فروشگاه هاي شهر كتاب خارج از كشور، بسياري از استانداردهاي آنها را در اين فروشگاه پياده كرديم."

مدير روابط عمومي فروشگاه مرکزی شهر كتاب در مورد قرار گيري فروشگاه در محله و مكان فعلی گفت: "پرسشنامه اي بین اهالي منطقه توزیع شد و نزديك به 800 نفر ‎جزء جامعه آماري قرار گرفتند، مهمترين شاخص اين بود كه اوقات فراغت خود را در كجا و چگونه مي گذرانيد و تنها تعداد خيلي كمي پاسخ دادند كه به سراغ كتابفروشي ها مي روند و اقشار جامعه به صورت جداگانه به تفريح مي پردازند. جوانان بدون پدر و مادرها و والدين بدون فرزندانشان. در واقع محلي نبود كه خانواده ها بتوانند با يكديگر در يك محيط فرهنگي اوقات فراغت خود را بگذرانند و نيازهاي فرهنگي خود را برآورده كنند. "

عقيقي افزود: "فروشگاه مركزي شهر كتاب مجموعه اي از كتابهاي فارسی‏، لاتين، موسيقي آثار مجوز دار بازار، نشريات داخلي و خارجي، قسمتي به نام هنرهاي سنتي كه هنرهاي دستي و سنتي ايراني را شامل مي شود، بخش كودك و نوجوان كه خود دربر گيرنده بخش نوشت افزار، هداياي هنري و زمين بازي براي آنها مي شود. "

وي ادامه داد: "به سه زبان انگليسي، فرانسوي و آلماني کتاب لاتین داریم و به تازگی عرضه 70000 EBook   آغاز شده است و رشد فزاينده اي  نیز دارد، در طبقه همکف کافه ای وجود دارد که افراد کتابهایی را که انتخاب کرده اند می توانند در آنجا مطالعه کنند. شرکت شهر کتاب ارتباط خوبی با ناشران بین المللی دارد و با توجه به گسترش کتب لاتین بیشتر براساس سفارش پيش مي رود و نيازهايي كه در جامعه احساس مي شود را مدنظر دارد، از جمله كتابهاي درسي كه دانشجويان درخواست مي كنند. نحوه ارتباط با ناشران بين المللي بسيار به روز است و نكته جالب اين است كه ما كتابهايي را كه از كشورهاي خارجي خريداري مي كنيم نسبت به  قيمت پشت جلد كتاب كمتر عرضه مي كنيم و اين به دليل تخفيفي است كه اين فروشگاه را شامل مي شود. همچنين افراد امكان سفارش كتاب دارند و تنها بايد عنوان كتاب و شابک: شماره استاندارد بین المللی کتاب (ISBN) آن را مشخص نمايند."

عقيقي در مورد برنامه های فرهنگي بيان كرد: "بخش اعظم كار ما برگزاری برنامه هاي فرهنگي متعدد مي باشد و به چند قسمت در رده هاي سني متفاوت تقسيم مي شود: در رده سني بزرگسال؛ ديدار با اهل قلم، قهوه و موسيقي (بررسي موسيقي كلاسيك و غيره...)، گفتگوي هنري و سلسله نشست هاي خانواده مثبت (برنامه مشاوره) است و تمامي برنامه‏ها در كافه برگزار مي‏شود. رويكرد كلي اين است كه برنامه ها براي عموم مردم برگزار گردد و فضايي باشد تا مردم بتوانند با مهمانان صحبت رو در رو داشته باشند و رابطه بي واسطه اي به وجود آيد. علاوه بر برنامه هاي ذكر شده برنامه هاي مناسبتي نيز برگزار مي گردد. براي رده سني كودك و نوجوان كارگاه كتاب خواني، مسابقه نقاشي، مسابقه عكاسي و... برپا می شود."

وی در ادامه گفت: "افراد اين امكان را دارند كه در محيط فضاي شهر كتاب براي ساعتها حضور داشته باشند چراکه خسته و دلزده نمي شوند و فضاي شهر كتاب اين جذابيت را براي آنها بيشتر مي كند. "

در پايان مدير روابط عمومي شهر كتاب بيان كرد: "افراد براي حضور در برنامه هاي فرهنگي و همچنين استفاده از خدمات شهر كتاب هيچگونه هزينه اي پرداخت نمي كنند و مي توانند براي اطلاع از برنامه هاي شهر کتاب به سايت www.bookcity.org مراجعه نمايند. همچنين در فروشگاه فرمي وجود دارد به نام فرم خدمات به مشتريان كه براساس گروه سني و علاقه مخاطبان تمامي فعاليت ها براي آنها پيامك مي شود."

گفتنی است، فروشگاه مرکزی شهر کتاب در تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از خیابان استاد مطهری، نبش کوچه کلاته، پلاک ۷۴۳ واقع شده است. همچنین موسسه شهر کتاب شعب متعدد در شهرهای مختلف کشور دایر کرده است.

خبرنگار: خديجه عروجي

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: