کد خبر: 7130
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 10 آذر 1390 - 23:46

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

نشست «کتابداران فردا» برگزار شد

تالار شریعت زاده کتابخانه ملی‌ عصر روز چهارشنبه مورخ 90/9/9 میزبان «کتابداران فردا» بود.

به گزارش خبرنگار لیزنا، در ابتدای نشست زهرا شاملو، دبیر چهارمین دوره ادکا به سخنرانی‌ پرداخت و ارتقا سطح علمی‌ دانشجویان، ترغیب دانشجویان به این رشته، شناساندن اهمیت کتابداری، جذب و تشویق دانشجویان را از اهداف این انجمن بیان کرد.

پس از وی  دکتر محسن حاجی زین العابدینی و دکتر اسماعیل حبیبی به سخنرانی‌ پرداختند.

دکتر زین العابدینی متنی با عنوان «اگر ترم اول بودم» را خواند و در آن به مطالعه فراوان، پرسشگری، عشق و علاقه، ارزش وقت، تمرکز، مشارکت مدنی، ملاقات با اساتید خوب، و علم و عمل اشاره کرد.

سپس دکتر حبیبی گفت: "رشته کتابداری مظلوم واقع شده ولی‌ عاشق طلب است. عاشق کسی‌ است که هر کاری انجام دهد توقعی از نتیجه آن نداشته باشد؛

وی افزود: "تمدن هایی شکوفا شدند که در وهله اول به کتاب، کتابت و کتابداری اهمیت دادند."

سپس دکتر اسحاق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی‌ به ایراد سخنرانی پرداخت: "فخر اقوام به تمدن هاست و کتاب تنها پل مطمئن از گذشته به آینده است. اگر امروز بین تمدن ها جنگ است پیروزی از آن کسی است که میراث خود را صیانت و آن را به نسل آینده منتقل کند. ما میراث گرانبهایی از گذشته خود داریم و فرهنگ و تاریخ ما با فرهنگ دینی آمیخته است و باید بتوانیم این میراث را به نسل­های بعدی منتقل کنیم."

صلاحی اضافه کرد: "آن نگاهی که امروزنسبت به رشته کتابداری در جامعه وجود دارد نگاه خوبی نیست اما بخشی از نگاه معلولش از خود ماست."

وی در سخنان خود‌ اظهار داشت: "اگر چه ما برای کتابخانه‌ های خود از رده بندی کنگره و دیویی استفاده می‌کنیم اما بهتر است به دنبال جایگزین برای آنها باشیم رسالت بینش کتابداران اجازه نمی دهد که مقلد باشند."

صلاحی در ادامه گفت: "هیچ رده بندی اتفاق نمی‌افتد مگر آنکه با تئوری جهان بینی‌ باشد و ما در سال آینده می‌خواهیم تغییری در این دو رده بندی ایجاد کنیم معایب آن را کنار گذشته و از مزایای آن استفاده کنیم."

وی تاکید کرد: "تا نگاه تغییر نکرده اوضاع به همین شکل است که وزارت آموزش و پرورش پست کتابدار را از واحدهای خود حذف می کند چون معتقد است کتابدار تنها کتاب را در قفسه می گذارد."

سپس سید ابراهیم عمرانی در سخنانی گفت: "امروزه نقش کتابداران به کلی‌ عوض شده و مبتنی‌ بر فن‌آوری شده است. آمدن فن‌آوری تهدیدی برای کتابداران نیست بلکه کمک و فرصت است اما به شرط آنکه کتابداران خود را بالا کشند و به تکنولوژی برسانند."

در ادامه مراسم پیام  مدیر عامل شرکت پارس آذرخش به کتابداران فردا قرائت شد و از حامیان ادکا قدردانی به عمل آمد. در این نشست از دستنامه هیست سایت، اولین کتاب کمیته پژوهش ادکا، رونمایی شد. همچنین در ادامه مسابقه ای با عنوان از کتابدار بپرس برگزار گردید.

در پایان از اعضای هیأت مدیره ادکای چهارم تقدیر شد و اسامی دبیر و هیأت مدیره جدید و ناظران پنجمین دوره اتحاديه انجمن هاي علمي‌ـ دانشجويي كتابداري واطلاع‌رساني ايران (ادكا)، قرائت شد.

نشست «کتابداران فردا» به منظور معارفه دانشجویان جدیدالورود با رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی توسط اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران (ادکا) با همکاری انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران برگزار شد.

لازم به ذکر است، روابط عمومی اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی ایران (ادکا) اعلام کرده بود این نشست با حضور پوری سلطانی، استاد پیشکسوت کتابداری ایران برگزار خواهد شد.

خبرنگار: شیما کاکوئی

 

 

عکاس: طناز شیرازی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: