کد خبر: 7523
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 29 دی 1390 - 15:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

نخستین نشست مشترک اعضای هیأت رئیسه انجمن‌های کتابداری و ICT برگزار شد

نخستین نشست مشترک اعضای هیأت رئیسه انجمن های کتابداری و ICT با حضور نماینده سازمان اسناد و کتابخانه ملی، عصر روز گذشته مورخ  28 دی 1390 در سالن کنفرانس این سازمان برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار لیزنا، در این جلسه که از ساعت 17 آغاز گردید،  دکتر سعید رضایی شریف آبادی ضمن خوش آمدگویی به حضار از دکتر مرتضی براری، دبیر کمیسیون انجمن های علمی دعوت کرد به ایراد سخنرانی بپردازد.

دکتر براری ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های کمیسیون گفت: "همکاری بین انجمن ها از اهداف مورد نظر ما در کمیسیون انجمن های علمی است. در حال حاضر برای تحقق اهدافی نظیر «ارتقای جایگاه ها انجمن های کشور (تثبیت و توسعه)»، «تعیین نقش انجمن ها در نقشه جامع علمی کشور» و «اختصاص بودجه های بسیار در این خصوص» در حال فعالیت هستیم."

  • دکتر براری: حضور پررنگ انجمن ها در کمیسیون باعث تصمیم سازی در کشور می شود

دبیر کمیسیون انجمن های علمی کشور افزود: "انجمن ها باید دارای مدیریت علمی شوند و ابزارهای این مدیریت در اختیار انجمن ها قرار گیرد. در نقشه جامع علمی کشور مشاهده شد که انجمن ها به ایفای نقش مدیریت علمی می پردازند. همچنین بین انجمن ها همکاری برقرار گردد تا به مرجعیت علمی دست یابند. حضور پررنگ انجمن ها در کمیسیون باعث تصمیم سازی در کشور می شود."

در ادامه دکتر مرتضی براری درخصوص چهار محور اساسی مورد فعالیت در کمیسیون انجمن های علمی کشور گفت: "بالا بردن جایگاه انجمن و حضور آن به عنوان یک مشاور امین در تمام دستگاه های کشور اولین مطلبی است که به دنبال تحقق آن هستیم."

وی افزود: "بحث توانمندسازی انجمن ها بسیار اهمیت دارد. اگر انجمن ها به مرجع علمی دست نیابند هیچ جاذبه ای برای دیگران ندارند. انجمن ها باید قادر باشند به کشف سرمایه های خود که مهمترین سرمایه شان اعضای حقیقی و حقوقی انجمن ها محسوب می شوند، بپردازند و برای تبدیل این سرمایه را تبدیل به ارزش تلاش کنند. متأسفانه در دانشگاه ها هنوز به این اندیشه نرسیده اند که مهمترین سرمایه آنها دانشجویان می باشند."

براری در ادامه گفت: "توسعه مقالات علمی موضوع دیگری است که باید برای انجمن ها مهم تلقی شود. همچنین انجمن ها باید بازار کار خود را شفاف کنند و جوابگویی به دغدغه های نظام را مدنظر داشته باشند."

وی افزود: "محور توسعه همکاری های بین المللی می باشند. در این راستا تفاهم نامه هایی در حال امضا می باشد و البته برخی از آنها نیز جهت ارتقا و توسعه در زمینه های بین المللی امضا و تصویب شده اند."

دبیر کمیسیون انجمن های علمی کشور درخصوص برنامه هایی در حال انجام این کمیسیون بیان کرد: "لازم است، انجمن ها در چند حوزه مانند کرسی های نظریه پردازی، حوزه علم و فناوری، در برنامه نقد برنامه پنجم و توسعه آن و همچنین برنامه ریزی و نقش جدی در توسعه برنامه ششم حضور یابند. علاوه بر اینها در پی این مسأله هستیم که تولیدات انجمن ها را خریداری کرده و مجلات علمی – ترویجی آنها توسط ما چاپ شود."

  • دکتر رضایی شریف آبادی: لزوم انجام کارهای مشترک میان انجمن های کتابداری و اطلاع رسانی و ICT

در ادامه این نشست دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی کشور با اشاره به حوزه فعالیت های دو انجمن کتابداری و اطلاع رسانی و ICT بیان کرد: "اگر مروری بر پایان نامه هایی که در دو حوزه حوزه کتابداری و اطلاع رسانی و ICT انجام شده داشته باشیم، می توانیم به این نقطه اشتراک پی ببریم که این دو انجمن کارهای مشترکی را باید با یکدیگر انجام دهند. "

دکتر شریف آبادی در ادامه پیشنهاد کرد: "برگزاری نشست ها، کارگاه ها و همایش ها باید استمرار پیدا کنند و همایش های مشترک برگزار گردد تا انجمن ها بتوانند جایگاه خود را ارتقا دهند. "

  • دکتر شفیعی: هم افزایی بین انجمن ها بسیار مفید و قابل اهمیت می باشد

دکتر مسعود شفیعی، رئیس انجمن ICT در ادامه بحث گفت: "حوزه فعالیت برخی از انجمن ها از جمله انجمن کتابداری به ما نزدیک تر است و برخی دیگر دورتر، ولی نهادی وجود ندارد که با انجمن ICT همکاری نداشته باشد زیرا در هر صورت با این انجمن مرتبط می شوند. "

وی در ادامه بیان کرد: "اگر انجمن ها جایگاه خوبی پیدا کنند افرادی که در آن انجمن هستند نیز دارای جایگاه می شوند و این رابطه ای دو طرفه می باشد. در حال حاضر در سراسر دنیا انجمن های علمی از جایگاه والایی برخوردارند. ولی متأسفانه در کشور ما انجمن ها را با شرکت های خصوصی اشتباه می گیرند و به طور مفید و شایسته در همایش ها و نشست ها حضور نمی یابند. هم افزایی باید از جایی شروع گردد."

در ادامه نشست دکتر شفیعی پیشنهاد کرد: "فرم تفاهم نامه همکاری میان انجمن ها تهیه گردد و به انجمن ها تحویل داده شود. در این تفاهم نامه ها امکان ایجاد همکاری بین انجمن ها و موارد مورد نظر برای ارائه سرویس های فی مابین در نظر گرفته شود. همچنین اعضای هیأت مدیره انجمن کتابداری به عضویت افتخاری انجمن ICT و همینطور اعضای هیأت مدیره انجمن ICT به عضویت افتخاری انجمن کتابداری درآیند. در نظر گرفتن تخفیف ویژه برای اعضای انجمن ها، برگزاری کنفرانس ها و شرکت اعضا در این مراسم ها از دیگر مواردی است که در مفاد تفاهم نامه می تواند لحاظ گردد."

  • دکتر صفی پور: وظیفه سازمان این است که اهداف و عملکرد های انجمن ها را مورد حمایت قرار دهد

دکتر علی اکبر صفی پور، معاون پژوهش، فناوري و برنامه ريزي سازمان اسناد و مدارک و کتابخانه ملی که به نمایندگی از سوی رئیس این سازمان در این نشست شرکت داشت، ضمن عذرخواهی از عدم حضور دکتر صلاحی رئیس کتابخانه ملی بیان کرد: " حضور انجمن ها در سازمان ها امری بینابینی است. در حال حاضر برای هر دو نهاد یعنی انجمن ها و سازمان ها، در امور معرفی و دسترسی کمی با مشکل و سختی مواجه هستیم."

صفی پور افزود: "وظیفه سازمان این است که اهداف و عملکرد های انجمن ها را مورد حمایت قرار دهد و بخش مهمی از نیازهای سازمان ها می تواند با وجود انجمن ها حل و فصل گردد. بهتر است راهنمایی ها به صورت مکتوب دریافت گردد. "

نماینده کتابخانه ملی گفت: "اعتقاد بر آن است که بیشترین و بهترین طرح های مرتبط با حوزه های مورد فعالیت سازمان از طرف انجمن ها ارائه گردد."

وی در پایان گفت: "دانشگاه ها با ایجاد شرکت های دانش بنیان و یا پارک علم و فناوری درصدی به سازمان های مذکور کمک می کنند که می تواند این روند در انجمن ها نیز صورت گیرد."

نخستین نشست مشترک هیات رئیسه انجمن های کتابداری و اطلاع رسانی و ICT و با حضور نماینده اسناد و کتابخانه ملی ایران، با انجام پرسش و پاسخ حاضران در کتابخانه ملی پایان یافت.

خبرنگار: خدیجه عروجی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: