کد خبر: 7742
تاریخ انتشار: جمعه, 28 بهمن 1390 - 12:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

لیزنا اولین کارگاه آموزشی را برای خبرنگاران خود برگزار کرد

کارگاه آموزشی اصول گزارش نویسی با عنوان «30 نکته در سه ساعت» با حضور تعدادی از اعضای فعال پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، توسط دکتر یزدان منصوریان روز 27 بهمن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار لیزنا، این کارگاه آموزشی با حضور تعدادی از اعضای فعال پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، در کتابخانه دانشکده علوم  دانشگاه تهران برگزار گردید. این جمع دوستانه بهانه ای شد برای آشنایی بیشتر گروه با یکدیگر و جستجوی راهکار های مناسب تر برای هرچه بهتر شدن ادامه کار در زمینه خبرنویسی و تهیه گزارش.

 

این در حالی است که لیزنا به دومین سال تولد خود نزدیک می شود.

حضور دکتر یزدان منصوریان، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم، به عنوان مدرس کارگاه باعث دلگرمی جمع خبرنگاران حاضر در کلاس بود. وی تهیه یک گزارش خوب و موثر را در قالب سی نکته گزارش نویسی به صورت جامع  ارایه نمود.

منصوریان در جمع مدیر مسئول، مسئول روابط عمومی و گروه خبرنگاران لیزنا تشکیل چنین پایگاهی در حوزه کتابداری را نقطه عطفی در میان جامعه کتابداران دانست که این مسأله خود باعث آشنایی بیشتر دانشجویان کتابدار با موضوعات و مقالات رشته تحصیلیشان شده و همچنین دیگر افراد علاقمند به حوزه کتاب را به خود جذب نموده است.

کارگاه آموزشی گزارش نویسی ساعت 9 صبح روز پنج شنبه 27 بهمن 1390 با صحبت های دکتر منصوریان آغاز شد.

یزدان منصوریان مطالبی را در زمینه چگونگی خبر نویسی و راهکارهای درست گزارش به صورت نکات طلایی برای خبرنگاران لیزنا ارائه کرد. وی برای آشنایی بیشتر با فنون خبر نویسی دو نکته کلیدی را موثر دانست و گفت:" با جستجو در منابع مختلف خبری ، در زمینه فنون خبر نویسی با دو نکته مواجه هستیم مورد اول مربوط به اخبار منتشر شده توسط روابط عمومی و دومین نکته کلیدی دیدگاههای رسانه ای غیر خبری را در بر دارد."

وی  الفبای خبر نویسی را سه محور اصلی صحت، ایجاز و وضوح خبر نویسی بیان کرد. به گفته وی، خبرنگار می بایست تفاوت بین واقعیت و حقیقت را بداند. در اصل واقعیت هر آن چیزی است که رخ داده و حقیقت دقیقترین و کاملترین توصیف از واقعیت است.

با این اوصاف یک خبرنگار با واقعیت هایی روبرو است که می بایست گزارشهای حقیقت مدار را تهیه کند ولی نباید این نکته را فراموش کرد که در تهیه یک خبر هرگز به کل حقیقت نمی رسیم بلکه فقط می توان شخص خواننده را به حقیقت نزدیکتر کرد .

دکتر منصوریان گفت:" این زمانی عملی خواهد شد که برداشتهای دقیق از سوی خبرنگار انجام شود به نحوی که خواننده با مطالعه متن خبر خود را در محل احساس کند. یک گزارش خبری اشتباه بدتر از خبر بی ارزش است. ارزش خبری یک رخ داد همیشه مبتنی بر صحت و درستی آن خبر است. یک خبرنگار ماهر با مطالعه قبلی در خصوص موضوعی که قرار است از آن خبر تهیه کند می تواند به این مهارت دست یابد."

کارگاه آموزشی با توصیف کامل از ارزشها و عناصر خبری و تعریف 30 نکته خبرنویسی، در ساعت 12  ضمن ارائه گواهی آموزشی به پایان رسید.

خبرنگار : سمیه مردمی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: