کد خبر: 19313
تاریخ انتشار: سه شنبه, 11 فروردين 1394 - 10:39

داخلی

»

مطالب فناوری

»

امنیت

نکات ایمنی در خرید اینترنتی/هنگام خرید از حراج های آنلاین مراقب باشید

 پلیس فتا: مهمترین نکته در جهت ناکام گذاشتن فیشرها (طراحان صفحات فیشینگ)، هنگام خرید اینترنتی، رعایت نکات ساده ایمنی همچون تایپ کردن آدرس سایت و توجه به داشتن نماد اعتماد الکترونیک است.
نکات ایمنی در خرید اینترنتی/هنگام خرید از حراج های آنلاین مراقب باشید

 

 به گزارش لیزنا، با توجه به افزایش خریدهای اینترنتی در کشور، پلیس فتا نسبت به الزام کاربران برای افزایش آگاهی در مورد این نوع معامله و نیز جلوگیری از کلاهبرداریهای احتمالی هشدار داد.

 


از فروشگاههایی با نماد اعتماد الکترونیک، خرید کنید

 

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا گفت: مهمترین اصل در خریدهای اینترنتی، خرید از فروشگاههای دارای نماد اعتماد الکترونیک است و برای صحت نماد این فروشگاهها با کلیک بر روی نماد اعتماد الکترونیک در صفحه فروشگاه اینترنتی صفحه ای برای شما باز می شود که مشخصات فروشگاه اینترنتی و تاریخ اعتبار آن درج شده است.

 

 

درگاه بانکی با HTTPS  شروع می شود


اگر بر روی نشان نماد اعتماد الکترونیک کلیک کنید، به سایتی با آدرس http://www.enamad.ir  وارد می شوید، همچنین با کلیک بر روی صفحه نیز می توان از عکس نبودن اطلاعات نمایش داده شده فروشگاه اینترنتیِ دارای مجوز مطمئن شد؛ در این خصوص آدرس سایت نمایش داده شده در پروفایل نماد با آدرس فروشگاه اینترنتی باید یکی بوده و هیچ تفاوتی نداشته باشد.

 


کاربران برای کسب اطلاعات بیشتر (لیست کسب و کارهای دارای نماد و...) می توانند به سایت www.enamad.ir مراجعه کنند.

 

کاربران در هنگام عملیات بانکی در این درگاهها مطمئن شوند که درگاه بانکی واقعی است و صفحه جعلی نیست و برای اطمینان از این موضوع باید درگاه بانکی با HTTPS  شروع شده باشد.

 


حتماً از صفحه کلیدهای مجازی استفاده کنید


وی اعلام کرد: به تازگی مشاهده شده برخی از سودجویان سایبری با جعل نماد اعتماد الکترونیک (enamad) به دنبال سرقت اطلاعات بانکی قربانیان هستند اما کاربران باید بدانند که مهمترین نکته در جهت ناکام گذاشتن فیشرها (طراحان صفحات فیشینگ) رعایت نکات ساده ایمنی همچون تایپ کردن آدرس سایت و توجه به داشتن نماد اعتماد الکترونیک است؛ پس از کپی کردن یا رفتن به لینک هایی که در سایت های مختلف ارائه شده باید خودداری کنید و همواره به یاد داشته باشید که تمامی سایت های مهم در فرم های ورود اطلاعات خود از پروتکل https استفاده می کنند.

 

ترفند حراج که در فضای سایبر به تقلید از فضای حقیقی روی داده است بسیار متفاوت با فضای حقیقی می باشد، چرا که شما در اینگونه خریدها فقط عکس و مشخصات کالا را می بینید و اصل کالا به رویت شما نمی رسد لذا برخی از گردانندگان اینگونه سایتها و فروشگاههای الکترونیک در هنگام تحویل کالا به مشتری کالای دیگری را برای خریدار ارسال می کنند.


 در کنار این موضوع موارد فیشینگ فیشرها برای سرقت اطلاعات بانکی کاربران را نباید نادیده گرفت. که با ترفند حراج در فضای سایبر به دنبال طمعه و شکار رمز های عبور و اطلاعات مهم بانکی خریداران نوروزی هستند.

 

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا گفت: در صفحات فیشینگِ بانکی، کدهای امنیتی موجود در صفحه محدود و تکراری است، در صورتی که در صفحات بانکی با بارگزاری مجدد این کدها تغییر کرده و کد جدید می آید.

 

تایپ کردن آدرس در آدرس بار دست مجرمان اینترنتی را کوتاه می کند


 این مقام آگاه یادآور شد: تایپ کردن آدرس در آدرس بار و داشتن نماد اعتماد الکترونیک توسط سایت مورد بازدید دست مجرمان اینترنتی را از دسترسی به اطلاعات قربانیان و برداشت پول غیر مجاز کوتاه خواهد کرد.
وی با اشاره به عدم ارسال کالا به مشتری گفت: برخی از مدیران سایت ها بعد از اتمام حراجی و دریافت وجه کالا هیچ کالایی برای مشتری ارسال نمی کنند.


سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا از عدم تحویل کالا به عنوان روشی رایج یاد کرد و گفت: در بسیاری از مواقع مشتری بعد از پسندیدن کالایی که تصویرش را دیده، منتظر دریافت کالای دلخواه می باشد اما با مشاهده کالای ارسالی متوجه می شود با کالای خریداری شده کاملاً مغایرت دارد.
وی در انتها و در توصیه به کاربران عزیز گفت: در هنگام خرید از حراجی های آنلاین باید همیشه قیمتی پایین تر از قیمت واقعی ارائه می شود که این امر نباید باعث نادیده گرفتن سایر موارد ایمنی گردد.

 

 

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا،  سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا از کلیه کاربران خواست در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس http://Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی اعلام کنند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: