به گزارش لیزنا، شوراي كتاب كودك با همكاري برخي ديگر از نهادها و مراكز مرتبط با ادبيات كودك، همايشي علمي با نام «ادبيات؛ كودكِ ديروز، كودكِ امروز» با محوريت «جايگاه و اهميت مخاطب در ادبيات كودك» در پاييز سال 1393 برگزار می کند كند.
اين همايش، علاوه بر اجراي كارگاهها، ميزگردها و فعاليتهايي ترويجي براي گروههاي گوناگوني كه با ادبيات كودك مرتبطند، دربردارنده سخنرانيهاي پژوهشي نيز خواهد بود.
شورای کتاب کودک از عموم استادان، دانشجويان، پژوهشگران، پديدآورندگان، ناشران، ترويجگران و علاقمندان به ادبيات كودك دعوت به عمل آوره است تا چكيده پژوهش خود را با در نظر داشتن محورهاي پيشنهادي زير و بر اساس آنچه در ادامه اين فراخوان آمده، به دبيرخانه همايش ارسال كنند.
محورهاي پيشنهادي
- تصوير «كودك ايدهآل» در ادبيات كودك (تأليف و ترجمه/ متن و تصوير/ ادبيات كهن و جديد)
- كودك «امروز»، كودك «ديروز»: پيوست يا گسست؟
- شناخت مخاطب بر اساس نظريههاي روانشناسي و جامعهشناسي
- مخاطب «جهانی»
- ادبيات كودك براي چه «مخاطبي» نوشته ميشود/ بايد نوشته شود؟
- آيا پديدآورندگان ادبيات كودك تصوير روشني از مخاطبان خود دارند/ بايد داشته باشند؟
- ادبيات كودك و گسترة مخاطبان (ادبيات براي كودكان با نيازهاي ويژه، كودكان در بحران، اقليتها، معلولان، بيماران، مهاجران و ...)
- «مناسب» بودن يك اثر براي گروهي از مخاطبان: ملاكها و دشواريها؟
- گروهبندي «سنّي» ادبيات كودك: كارآمد يا ناكارآمد؟
- ادبيات كودك «قومي» (تأليف و ترجمه/ متن و تصوير/ ادبيات كهن و جديد)
- نقد ادبي مخاطبمحور
- جايگاه مخاطب در تصويرسازي كتابهاي كودك
- ادبيات ترجمه و مسألة مخاطب
- شناخت مخاطب در شعر كودك
- جايگاه مخاطب در نشريات ويژه كودك
- ادبيات دوران نوجواني (تأليف و ترجمه)
- ادبيات براي خردسالان (تأليف و ترجمه)
- توليد، پخش و بازاريابي ادبيات كودك و مسأله مخاطب
- مخاطبشناسي، ترويجِ خواندن، سوادِ خواندن
- واسطهها در ادبيات كودك (خانواده، كتابدار، رسانه، مروج، معلم) و شناخت مخاطب
- آيا فناوريهاي نوين ديجيتالي ميتواند به «همهشمول» شدن ادبيات كودك كمك كند؟
نحوة ارسال چكيده
علاقمندان ميتوانند چكيد تفصيلي پژوهش خود را در حجمي بين 400 تا 500 كلمه، حداكثر تا تاريخ پايان روز سهشنبه 31 تيرماه سال 1393 به پست الكترونيكي دبيرخانه به نشاني cbcseminar@gmail.com این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید در قالب فايلي با فرمت PDF يا Word ارسال كنند. لازم به توضیح است كه دريافت از طريق پست الكترونيكي، تنها راه پذيرش چكيده خواهد بود.
دبيرخانه همايش پس از اعلام اوليه فهرست چكيدههاي پذيرفته شده، از شركتكنندگان خواهد خواست اصل مقاله خود را نيز براي داوري نهايي ارسال كنند.
لازم است ارسالكنندگان چكيده، در متن نامه الكترونيكي خود اطلاعات زير را مندرج كنند:
نام/ نام خانوادگي/ شغل و سمت (وابستگي دانشگاهي در صورت وجود)/ نشاني پستي/ شمارة تماس (ثابت و همراه)