جوایز ملی دومین کنگره متخخصان برگزیدگان خود را شناخت 

 به گزارش لیزنا، در مراسم اختتامیه پس از قرائت بیانیه کنگره توسط رضا رجبعلی بگلو، سید کاظم حافظیان رضوی درمورد ابتکار این دوره از کنگره صحبت کرد و گفت: مسابقه «خواندن،‌ دانستن، توانستن» ابتکار این دوره انجمن بود که یک مسابقه کتابخوانی ویژه دانشجویان کارشناسی برگزار شد و از سه دانشگاه خوارزمی، الزهرا و علامه طبابایی، سه گروه و هر گروه سه نفر معرفی شدند و از آنها توسط سه داور سوالاتی درباره کتابهایی که خواندند، پرسیده شد.

 وی ادامه داد کمیت خواندن، کیفیت خواندن و تنوع خواندن را در این مصاحبه ها در نظر گرفتیم و در نهایت برنده‌ها مشخص شدند. سپس از معصوم‌دخت محمدی، نگار زرگری، نجمه حسینی، فرانک عباسی، آیسان پژوهان فرد، فهیمه علی عسگری، ریحانه گنجی، یگانه محمودی و فاطمه بیک زاده (به عنوان بهترین کتابخوان) تقدیر شد.

 

در ادامه ابراهیم عمرانی، دبیر اجرایی کنگره  گفت امیدواریم بتوانیم شراطی فراهم کنیم تا سال آینده دانشجوهای دانشگاههای شهرستانهای دیگر هم در این مسابقه شرکت کنند.

عمرانی ادامه داد اکنون نوبت اهدای جوایز ملی است. جایزه ملی، ملی بودن اثر را درپی دارد. کتاب، مقاله و پایان نامه‌هایی جایزه ملی میگیرد که اثری ملی باقی بگذارند.

وی گفت درسال جاری سه جایزه داریم، سه جایزه  با عنوان بزرگترین اساتید حوزه علوم اطلاعات؛ جایزه پوراندخت سلطانی برای کتابداری حرفه‌ای، عباس حری برای مطالعات نظری و نورالله مرادی برای مطالعات آرشیو.

سپس  دکتر زره‌ساز، دبیر کمیتۀ علمی جوایز ملی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران ضمن برشمردن ویژگی‌های هر کدام از این جوایز، به فعالیت‌های صورت گرفته در رابطه با تصویب نظامنامۀ جوایز، انتخاب کمیتۀ علمی و کمیتۀ داوران و ارائه فراخوان و دریافت و داوری آثار اشاره کرد. 

وی همچنین عنوان کرد که ارزیابی آثار بر اساس معیارهایی همچون توجه به مبانی نظری، اصالت، اعتبار، نوآوری و خلاقیت، اثربخشی و کیفیت صورت گرفته و یکی از معیارهای مورد توجه داوران برای ارزیابی، رویکرد ملی آثار بوده است.

زره ساز  گفت: هر اثر برای سه داور از افراد مطرح در حوزه‌های موضوعی مرتبط ارسال گردید و شرط لازم برای به دست آوردن عنوان جایزه ملی، کسب امتیاز مجموع 270 از 300 درنظر گرفته شد. در صورتی که در هریک از جوایز، اثر برگزیده‌ای حائز امتیاز مورد نیاز برای دریافت جایزه ملی نبود، با نظر کمیتۀ علمی جوایز، یک یا چند اثر از میان آثار دارای بالاترین امتیاز به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شدند.

در ادامه، نتایج جوایز ملی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در سال 1395 به شرح زیر اعلام شد:

 

جایزه شادروان پوری سلطانی (به اثر پژوهشی و یا ابزار حرفه‌ای برگزیده در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی)

در این بخش هیچ اثری موفق نشد امتیاز لازم را برای دریافت جایزه ملی کسب کند. کمیته علمی همایش با توجه به امتیازات آثار مورد بررسی، اثر زیر (تالیف: دکتر سعیده اکبری داریان و همکاران) را شایستۀ تقدیر معرفی کرد:

AKBARI-DARYAN, Saeedeh and KHOSRAVI, Fariborz and EBRAHIMI, Mahdi and BAGHERI MAHABADI, Hassan (2016) SKOSification of Trilingual Cultural Thesaurus (TCH(of National Library of Iran (NLI): A step in line with NLI’s Linked Data strategy. Paper presented at: IFLA WLIC 2016 – Columbus, OH – Connections. Collaboration. Community .

تندیس تقدیر از اثر برگزیده حرفه‌ای و لوح تقدیر از سوی انجمن و یک سکه بهار آزادی از سوی خانه کتاب به برگزیدگان اهداء گردید.

 

  جایزه شادروان عباس حری (اثر پژوهشی برگزیده در حوزه مطالعات نظری علوم اطلاعات)

در این بخش هیچ اثری موفق نشد که امتیاز لازم را برای دریافت جایزه ملی کسب کند. کمیته علمی همایش با توجه به امتیازات آثار مورد بررسی، دو اثر زیر را شایستۀ تقدیر معرفی کرد:

ریسمانباف، امیر و رحمت‌الله فتاحی (1395). بازشناختی از دانش‌شناسی: جستارهایی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی: تهران: کتابدار.

شقاقی، مهدی و محمدرضا وصفی (1394). تعریف و دسته‌بندی جامعه‌شناختی از حوزه اخلاق اطلاعات. نشریه تعامل انسان و اطلاعات، 2(2): 68-76.

 تندیس تقدیر از اثر برگزیده در حوزه مطالعات نظری و لوح تقدیر از سوی انجمن و یک سکه بهار آزادی از سوی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران (شاخه کرمان) به صاحبان هر یک از آثار برگزیده اهداء گردید.

 

جایزه دکتر نورالله مرادی (به اثر پژوهشی و یا ابزار حرفه‌ای برگزیده در حوزه آرشیو)

در این بخش با نظر داوران، اثر زیر به عنوان اثر برگزیده موفق به دریافت جایزه ملی دکتر نورالله مرادی شد:

ترکاشوند، فتانه (1394). ارائه الگوی پیشنهادی براي تدوین اصطلاحنامه آرشیو ملی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم تحقیقات تهران).

 تندیس جایزه ملی در مطالعات آرشیوی و لوح تقدیر از سوی انجمن و سه سکه بهار آزادی از سوی شرکت رای‌مهر به صاحب اثر برگزیده اهداء گردید.

شایان ذکر است که این آثار از میان 38 اثر دریافت شده انتخاب گردیدند.

 

 در پایان از کادر اجرایی تشکر و قدردانی شد.

 

دومین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات در بعد از ظهر روز 16 آبان 1395 به کار خود پایان داد.