کد خبر: 26078
تاریخ انتشار: شنبه, 06 آذر 1395 - 09:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

همایش

در همایش اطلاعات و فرهنگ بیان شد:

جامعه به بحث اخلاقی در فضای مجازی نیاز دارد

منبع : لیزنا
هفدهمین همایش سراسری علمی – دانشجویی انجمن علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه الزهراء (س) با موضوع «اطلاعات و فرهنگ»  آذرماه ۱۳۹۵ در سالن تورانی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد. 
جامعه به بحث اخلاقی در فضای مجازی نیاز دارد

 به گزارش خبرنگار لیزنا، هفدهمین همایش سراسری علمی – دانشجویی انجمن علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه الزهراء (س) با موضوع «اطلاعات و فرهنگ»  آذرماه ۱۳۹۵ در سالن تورانی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد. 

 در این همایش سید کاظم حافظیان رضوی، کتاب‌دار پیشکسوت، فریبرز خسروی، رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران،  محمود شمسبد، معصومه کامران، امیر غائبی از اعضای هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه الزهرا، فریدون آزاده، عضو هيات علمی دانشگاه علوم پزشكي تهران، رضا خاني پور، عضو هيأت علمي سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، غلامرضا فدایی عضو هيأت علمي دانشگاه تهران و رویا برادر، دبیر علمی این همایش حضور داشتند.

چالش اطلاعات و فرهنگ

دکتر معصومه کامران با اشاره به حضور دانشجویان ترم اول کارشناسی تا دکترا در جمع حضار همایش، با اشاره به سرعت دانشجویان دانشگاه الزهرا در بیان موضوع‌های چالشی مانند کنار هم گذاشتن دو واژه اطلاعات و فرهنگ، که برای هر دو تعریف‌های زیاد و اجماع کمی وجود دارد، گفت: «اطلاعات، براساس شاخه و تخصص هر فرد تعریف می‌شود و از فرهنگ تعاریف مختلفی شامل مجموعه اعمال و رفتار ارائه شده است. امروز تاثیر این دو مقوله چالش‌برانگیز است. بحث این است که همایش دانشجویی پاسخ‌گوی عمق مورد نظر متخخصین علوم ارتباطات نیست و از این جمع چنین انتظاری نمی‌رود؛ بخش کاربردی و نمود بیرونی فرهنگ در مقاله‌ها ارائه می‌شود تا فرهنگ از بعد اخلاقی مورد سنجش قرار گیرد.»

وی افزود: «هدف از برگزاری این همایش به چالش کشیدن تاثیر فضای مجازی بر فرهنگ بود. با چه فرهنگی وارد فضای مجازی می‌شویم و با چه فرهنگی از اطلاعات موجود درآن استفاده می‌کنیم؟ اطلاعات چه تاثیری بر فرهنگ ما خواهدگذاشت. فرهنگ را از پیشینیان خود به ارث بردیم و امروز در معرض فرهنگ‌های متفاوتی هستیم که از طریق شبکه‌های بزرگ مجازی در اختیار قرار می‌گیرد. حال باید چطور از این فرهنگ استفاده کنیم، با چه فرهنگی اطلاعات را گسترش دهیم.»

اطلاعات و فرهنگ بر هم تاثیرگذار هستند

معصومه کامران در حاشیه همایش در خصوص اطلاعاتی که از فرهنگ‌های مختلف در دسترس کاربران قرار گرفته است، گفت: «در معرض اطلاعاتی هستیم که از فرهنگ‌های مختلف به دست ما رسیده است. این اطلاعات جامعه را  تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. از طرفی اگر خود به فرهنگ، داشته‌ها و باورهای خود اعتقاد داشته باشیم، در انتقال اطلاعاتی که بدستمان می‌رسد، هوشمندانه عمل می‌کنیم. قرار نیست که هرچه در شبکه‌های اجتماعی برای ما ارسال می‌شود را در راستای انتقال اطلاعات به دیگری منتقل کنیم. امروز که در معرض فرهنگ‌های مختلف از طریق تبادل اطلاعات هستیم، برای اینکه بتوانیم فرهنگ خود را حفظ کینم باید دقت داشته باشیم. انتقال اطلاعات می‌تواند موجب غنای فرهنگی شود.»

وی افزود:« اطلاعات و فرهنگ بر هم تاثیرگذار هستند. این فرهنگ من است که ارسال اطلاعات برای دیگری را انتخاب می‌کند، فرهنگ من عضویت در سایت‌های مختلف را انتخاب می‌کند. از طرفی می‌توان برای غنای فرهنگ کشور، اطلاعات مناسب را اشاعه داد. در بررسی بحث حرفه‌ای، کتابدارها به عنوان واسطه‌ای بین علم کاربر، می‌توانند از طریق فرهنگ، اطلاعات مورد نیاز جامعه را در اختیار آنان قرار دهند. همچنین توان فرهنگ کاربران را در مواجهه با فرهنگ‌های دیگر مقاوم سازی کنیم. »

 

کامران با اشاره به تاثیر این همایش برای گسترده شدن موضوع اطلاعات و فرهنگ در سطح ملی بیان کرد: «این همایش دانشجویی مانند گوشزد کردن این موضوع به جامعه است، با برگزاری این همایش در سطح دانشجویی به اهمیت آن اشاره می‌شود. انجمن کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی می‌تواند این همایش را در سطح ملی اجرا کند تا سایرنهادها و سازمان‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد، دست‌اندکاران اطلاعات در ادامه این راه همکاری کنند.»

 

محمود شمسبد از استادهایی است که از اولین همایش با دانشگاه الزهرا همکاری کرده است. او درخصوص هفدهمین دوره گفت: «بهتر بود در مقاله‌ها به تاثیر اطلاعات سازمان یافته بر فرهنگ جامعه و تاثیر فرهنگ بر اطلاعات ساختار یافته، اشاره می‌شد. اطلاعات از چه راه و به چه شکلی می‌تواند وارد جامعه شود و به عنوان کتاب‌دار چگونه میتوان به جامعه در این راستا کمک کرد؟ کتاب‌دار می‌تواند، درستی اطلاعاتی که در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد را بررسی کند. صحت آن می‌تواند تاثیر بزرگی در جامعه هنگام مواجه شدن با این حجم از اطلاعات بگذارد.»

جامعه به بحث اخلاقی در فضای مجازی نیاز دارد

کاظم حافظیان در حاشیه هفدهمین همایش اطلاعات و فرهنگ درباره تاثیر برگزاری این همایش در جامعه تخصصی این رشته گفت: «اگر آنچه امروز به عنوان مقالات ارائه می‌شود به خوبی در فضای مجازی منعکس شود، تاثیر این همایش در جامعه تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی بالا خواهد بود. مهم‌ترین چیزی که از این همایش نتیجه گرفته می‌شود این است که جامعه ما امروز بیش از هرچیز به بحث‌های اخلاقی در فضای مجازی نیاز دارد؛ چون چالش اخلاق در فضای مجازی محسوس است. امیدوارم با تبلیغات اخلاقی که توسط مردم در فضای مجازی انجام می‌شود، این تغییر صورت گیرد.»

وی افزود: «باید در همایش ملی وارد بحث اخلاق شد چون اخلاق مربوط به کل جامعه می‌شود نه فقط دانشجو و فضای دانشگاه، بلکه کل افرادی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. مهمترین نکته در این زمنیه فضای خصوصی است که اگر امکان ایجاد مشکل برای افراد در این فضا وجود داشته باشد، بهتر است که وارد آن نشوند.»

در کشور موازی‌کاری فرهنگی وجود دارد

رضا خاني‌پور با اشاره به لزوم اجرای همایش‌هایی با این موضوع در سطح ملی اظهرا داشت: «باید این همایش‌ها در سطح ملی اجرا شود و البته جنبه دانشجویی خود را هم حفظ کند. تشکل‌ها و نهادهای مدنی، علمی، انجمن‌ها، دانشجویان، استادها برای توسعه و پیشبرد اطلاعات و فرهنگ نقش دارند. جامعه ما با تقایص زیادی مواجه است، در کشور موازی‌کاری فرهنگی، اتلاف سرمایه و وقت داریم.  پیام و رسانه را درست نمی‌شناسیم، فرزند زمان خویش نیستیم. گسست و گسیختگی اطلاعاتی و فرهنگی بین بخش‌های مختلف در مدیریت شهری، اجتماعی و حکومتی وجود دارد که باید به اتفاق و اتحاد برسد.»

 

همایش «اطلاعات و فرهنگ»  روز چهارشنبه سوم آذرماه ۱۳۹۵ از ساعات ۸:۳۰ الی ۱۷ در تهران، ده ونک، دانشگاه الزهرا، ساختمان خوارزمی، سالن تورانی  برگزار شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: