کد خبر: 3419
تاریخ انتشار: سه شنبه, 11 آبان 1389 - 19:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

همایش

همایش «الگوي مفهومي در سازماندهي اطلاعات FRBR»

برگزار شد

 

 

 به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، همایش «الگوي مفهومي در سازماندهي اطلاعات FRBR»  روز چهارشنبه مورخ  نوزدهم آبان از ساعت 16 تا 19 در کتابخانه ملی برگزار می شود. 

در این همایش که از همایش­ های ماهانه انجمن کتابدرای و اطلاع رسانی ایران است؛  دکتر رحمت الله فتاحی، عضو هیأت علمی گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص «الگوهای مفهومی و رویکرد معنا بخشی به نرم افزارهای کتابخانه ای»؛ دکتر جعفر مهراد، رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری درباره «تحقیق و پژوهش و پایگاههای استنادی علوم جهان اسلام»؛ دکتر شعله ارسطوپور، رئيس گروه پژوهشی ارزيابی و توسعه منابع مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در مورد «پیاده سازی الگوی ملزومات کارکردی پیشینه های کتابشناختی در فهرستهای رایانه ای ایرانی: پیش شرطهای نظری و اجرایی»؛ و مهندس احمد محمدزاده، مدیر عامل شرکت نوسا در رابطه با «روشهای تبدیل اطلاعات MARC به FRBR و مشکلات مربوط به آن»، به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

همچنین در این همایش، جوایز برگزیدگان اولین جشنواره علمی سیمرغ از سوی شرکت نوسا اعطا خواهد شد.

گفتنی است که نتایج اولین جشنواره علمی سیمرغ که در تاریخ 25 خرداد 89 اعلام شد، به شرح زیر است:

  1. علیزاده زوج، حمید/ بررسي کارآمدی روش هاي موجود در بازيابي اطلاعات بين زباني (فارسي-انگليسي) با استفاده از واژه نامه دو زبانه ماشین خوان
  2. علیپورحافظی، مهدی/ بررسي نحوه مبادله اطلاعات بين سيستم هاي اطلاعاتي كتابخانه هاي ديجيتال در ايران و ارائه الگوي پيشنهادي
  3. رحمتی تاش، مریم/ ارزیابی پایگاه­های اطلاعات پیوسته مقالات در ایران از نظر سازماندهی و ابزار جستجو
  4. شریف، عاطفه/ مهندسی خودکار هستی شناسی: امکان سنجی استخراج روابط معنایی از متون فارسی و تعیین میزان پیدایی آن ها
  5. طبرسا، فرشته/ بررسی و تحلیل میزان و عوامل مؤثر بر فهم کتابداران از واژگان محیط رابط نرم افزار کتابخانه ای سیمرغ

همچنین، داوران پایان نامه محسن نوکاریزی با عنوان تحليل واژگان محيط رابط در نرم‌افزارهاي جامع كتابخانه‌اي فارسي و قابليت فهم كاربران از آن‌ها به منظور ارائه يك الگوي مفهومي مناسب را شایسته تقدیر دانستند.

محل برگزاری این همایش، تهران: بزرگراه حقانی (محور غرب به شرق)، بعد از ایستگاه مترو میرداماد، بلوار کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، تالار شریعت زاده است.

 شایان ذکر است شركت در این همايش براي عموم آزاد است.

گزارش همایش را اینجا بخوانید.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: