تمامی آثاری که در 4 سال اخیر مجوز انتشار گرفته اند قابل عرضه خواهند بود

علی اوجبی، مدیر کمیته نظارت و ارزشیابی محتوایی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران، در گفتگو با خبرنگار لیزنا پیرامون وظایف این کمیته اظهار داشت: این کمیته با مسئولیت نظارت بر محتوای کتاب های عرضه شده در نمایشگاه، ارزشیابی محتوا را در دو بخش داخلی و خارجی انجام خواهد داد.

 

اوجبی ضمن بیان اینکه کار نظارت بر محتوای کتب داخلی پس از عرضه و در خلال نمایشگاه صورت می گیرد، ادامه داد: در بخش داخلی مشکلی نخواهیم داشت و تمامی آثاری که در 4 سال اخیر مجوز انتشار گرفته اند، قابل عرضه خواهند بود.

 

مدیر کمیته نظارت و ارزشیابی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران، بیشترین کار این کمیته را متوجه بخش عربی و لاتین دانست و بیان کرد: در این باره ملاک و معیار ما قوانین جمهوری اسلامی است و آثاری که با این مبانی مغایرت نداشته باشند، مجوز حضور در نمایشگاه را کسب خواهند کرد.

 

وی ضمن اشاره به اهمیت تطابق آثار خارجی با  ارزش های اخلاقی و دینی به عنوان یکی از معیارهای این کمیته، به حساسیت موضوع خلیج فارس اشاره کرد و گفت: از عرضه آثاری که به تحریف این واژه نیز پرداخته اند، جلوگیری خواهد شد.

 

اوجبی تصریح کرد: در این خصوص تیمی از کارشناسان به بررسی آثار می پردازند که در بخش دین از کارشناسان حوزه علمیه قم و در بخش لاتین از کارشناسانی در تهران استفاده نموده ایم. وی افزود: در حال حاضر، کار ارزیابی اولیه آثار خارجی بر اساس فهرست های ارائه شده از سوی ناشران آغاز شده است، با اینحال تصمیم گیری و ارزشیابی نهایی پس از ورود کتاب ها و بازبینی انجام خواهد شد.

 

وی به تفاوت اساسی در کار این کمیته نسبت به سال های گذشته اشاره کرد و گفت: امسال برخلاف سال های قبل به تشکیل هیأت علمی سه نفره که به نظارت کار کارشناسان می پردازند، اقدام نموده ایم.