کد خبر: 15881
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 12 تیر 1393 - 09:51

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

کتابخانه ملی، قرائتخانه ملی نیست

 داشتن مکانی برای مطالعه حق دانشجوست، حق یک مراجعه کننده کتابخانه عمومی است که فضای خوبی داشته باشد، حق یک پشت کنکوری است که سالن مطالعه ای برای استفاده داشته باشد. منتها اینها وظیفه این کتابخانه نیست. کتابخانه ملی نه کتابخانه ی دانشگاهی است، نه آموزشگاهی و نه عمومی.
 کتابخانه ملی، قرائتخانه ملی نیست

دکتر فریبرز خسروی، سخنگوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در گفتگو با خبرنگار لیزنا به ارائه توضیحات تکمیلی در خصوص تعطیلی شیفت شب این کتابخانه پرداخت. وی گفت: در خدمات رسانی به جامعه در نظر داشتن 2 مسأله همواره ضروری است. اول، رفتن به سمت وظایف ذاتی یک سازمان؛ دوم، در نظر گرفتن صرفه و صلاح سازمان.

 

خسروی ادامه داد: از دومی شروع می کنم. در بررسی میزان استقبال کاربران از شیفت شب کتابخانه ملی، طبق بررسی حراست کل سازمان، که با استفاده از دستگاه های تردد سنج، انجام شد، میانگین حضور در یک ماه حدود 5 نفر بود. وی تاکید کرد زمان این بررسی قبل از شروع جام جهانی بود، چراکه بعضی بهانه آوردند که اطلاعات ارائه شده مربوط به دوره آغاز جام جهانی می شود.

 

خسروی افزود: این گزارش در شورای معاونان مطرح شد و در مجموع دوستان نتیجه گرفتند که شیفت دوم شب تعطیل شود. این در حالی است که شیف اول شب از  ساعت 16 الی 22 همچنان فعال است.

 

وی بیان کرد: در واقع برای استفاده 5 نفر از ساعت 11 شب تا صبح، حدود 30 نفر باید خدمات دهند. گذشته از اینکه به دلیل استفاده مجدد از نیروهای شاغل در شیفت روز، به نوعی استهلاک نیرو اتفاق می افتد، این مسأله هزینه و بودجه زیادی را نیز بر سازمان تحمیل می کند.

 

سخنگوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی اضافه کرد: دومین نکته ی حائز اهمیت این است که، کدام یک از کتابخانه های ملی دنیا شبانه روزی است؟ حتی چند درصدشان تا ساعت 10 شب باز است؟ ساعت پایان کار اغلب آنها 4 یا 5 بعد از ظهر است. از این بین تعداد زیادی از آنان، روزهای تعطیل، تعطیلند. ما در سال 3 روز تعطیلی داریم. این ها زمینه هایی است که برای استفاده بیشتر ایجاد شد. منتها مشکلی که اینجا پیش آمده، این است که داشتن مکانی برای مطالعه حق دانشجوست، حق یک مراجعه کننده کتابخانه عمومی است که فضای خوبی داشته باشد، حق یک پشت کنکوری است که سالن مطالعه ای برای استفاده داشته باشد. منتها اینها وظیفه این کتابخانه نیست. کتابخانه ملی نه کتابخانه ی دانشگاهی است، نه آموزشگاهی و نه عمومی.

 

وی تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر به کتابخانه ملی، نگاه قرائتخانه ای می شود. در حالی که دیدگاه کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، با تشکیلاتی که دارد و کارهایی که انجام می دهد، دیدگاهی پژوهش محور است. کتابخانه ملی، یک مرکز پژوهشی است که پژوهشگران و جستجوگران اطلاعات در صورت عدم دسترسی به اطلاعات مورد نیازشان، به اینجا مراجعه می کنند. این مسأله تا حدودی عکس شده است. لذا کسانی که طومار جمع می کنند و می گویند باید استفاده شود، ما هم به آنها حق می دهیم اما وظیفه این سازمان نیست. کتابخانه ملی باید به وظایف ذاتی خود عمل کند.

 

خسروی تأکید کرد: کتابخانه ملی چند وظیفه ذاتی دارد. 1) گردآوری و حفاظت منابع ملی؛ 2) پردازش ملی؛ 3) اشاعه اطلاعات؛ 4) هدایتگری و الگودهی به سایر کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی. مسأله دیگر هم این است که، معمولا ساختمان بعضی از کتابخانه های ملی، نماد ملی آن کشور محسوب می شود. کتابخانه ملی ایران نیز، به عنوان یکی از ساختمان های زیبای کتابخانه ملی در دنیا مطرح شده است. ساختمان 8 طبقه ای که از بیرون 3 طبقه دیده می شود. علائم حیات شامل سبزی، آب و نور در تمام طبقات وجود دارد. رنگ خاکی کتابخانه ملی نشان از فرهنگ بومی ایرانی دارد. اینها بسیار افتخار آمیز است.

 

فریبرز خسروی در خاتمه تصریح کرد:  اصراف در بودجه  نادرست است . برای رضایتمندی 5 نفری نباید رقم بالایی صرف شود.  این کار نه به صرفه و صلاح بودجه نه چندان مکفی سازمان  است و نه وظیفه ای برای انجام این کار بر عهده  این نهاد ملی است .  

برچسب ها :
دانشچو
|
United States
|
1398/03/25 - 15:48
0
0
با سلام و احترام ....اگه کتابخانه ملی همچین جایگاهی داره ، پس باید نظارت بر کتابخانه های غیر استاندارد شهر باید داشته باشه ....چرا کتابخانه های سطح شهر الگو نمی‌گیرند از این کتابخانه ملی و استاندارد ؟این وظیفه کیست؟حداقل این مسئولیت را انجام بدهد .با تشکر
کتابدار شرقی
|
Iran
|
1397/02/31 - 13:26
0
1
کتابخانه عمومی حق دانش آموزان هم هست ها!
سالن مطالعه یا به عبارتی قرائت خانه هم جزئی از وظایف و خدمات کتابخانه عمومی هست و باید هم باشه...
دانشجو
|
United States
|
1397/02/30 - 20:31
0
1
با سلام و خسته نباشيد. بنده ساكن شهرك غرب و سعادت آباد هستم. در كل اين منطقه ي به ظاهر مرفه شما بايد يا از كتابخانه مساجد استفاده كنيد يا كتابخانه شهرداري كه توي پارك احداث شده!!!!! خوب هر كدوم هم كه زوج و فرد داره و دائم بايد جا عوض كني. كتابخانه هاي شهرداري كه توي پارك هستن هم با مشكل سر و صدا مواجهن. كتابخانه هاي مسجد موقع اذان درها بسته ميشه و بيشتر دبيرستاني هاي پر سر وصدا استفاده مي كنن. شما اول بايد فضاي مناسب در سطح شهر درست كنيد بعد بياد راجع به رسالت كتابخانه ملي صحبت كنيد
حسن
|
Iran
|
1393/05/01 - 17:35
1
6
ظاهراً فقط كارمندان خسته نهاد كتابخانه عمومي نظر دادند و ظاهرا متوجه منظور آقاي دكتر نشدند. منظورشان اين است كه كتابخانه ملي نبايد مأموريت كتابخانه عمومي را به دوش بكشد . ولي نظر دهندگان ميگن حتي در كتابخانه عمومي هم نبايد مطالعه كرد!!! عزيزم پس كجا برن مطالعه كنن؟؟؟ لابد مثل قديما تو كوچه زير نور چراغ تير برق!!!
محقق
|
Iran
|
1393/04/31 - 08:24
6
1
اقاى رکتر. خسروى سلامرست شما دردنکنه که اىن واقعىت رو مطرح کردىد . مدتهاست که اىن مسله و معضل کتابخانه ملى را مطر کردىم اما متاسفانه انگار بزرگانى که بر تخت رىاست ان تکىهزدند حتى تعرىف ابتداىى از ىک کتابخانه و رسالتش را ندارند
کتابدار ک عمومی
|
Iran
|
1393/04/14 - 10:48
2
6
باسلام آفرین دکترجان ایکاش مسئولین ارشد نهاد کتابخانه حتی لحظه ای شاگردی شما را بنمایند. آنها فقط فکر آمارند و از اهداف، وظایف کتابخانه های عمومی بدورند و نمیدانند که هدف از ایجاد کتابخانه عمومی چیست. ایکاش مدیران لایقی همچون شما بر پهنای نهاد سایه بگسترانند. به قول گفتنی خوشمان آمد
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/14 - 09:26
1
3
کاش مسئولان مرتبط با کتابخانه های عمومی نیز به این سطح از دانش و آگاهی برسند.جالب است کتابدار و نیروی خدمات و کلی انرژی درخدمت هستند تا یک عضو سالن را ترک کند و جالب تر اینکه بیشتر اوقات آن عضو در حال مکالمه با تلفن است
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/12 - 16:41
4
8
متاسفانه کتابخانه های عمومی هم شده اند قرائت خانه برای دانش اموزان وداشجویان و پشت کنکوری ها و .و شاهدهدر رفتن منابع مالی و هزینه ای گزاف بابت پرداخت قبوض هستیم. قرائت خانه وظیفه شهرداریها است
ک
|
Iran
|
1393/04/12 - 15:59
2
14
آفرین شیر مادرت حلالت باشه کتابخانه های عمومی یاد بگیرید که چطور از کارمندانش دفاع میکنه درود بر شرفت
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/12 - 12:37
2
14
احسنت
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: