تنها 20 درصد از دعوت شدگان به مصاحبه دکتری آمادگی داشتند

 

دکتر رحمت اله فتاحی، در گفتگو با خبرنگار لیزنا، در خصوص دلایل افزایش میزان تقاضا برای ورود به مقطع دکتری در رشته کتابداری و اطلاع رسانی، بیان کرد: در این مورد بحث های مختلفی انجام شده، یکی از مهم ترین دلایل، عدم وجود بازار کار مناسب است. در شرایطی که بازار کار مناسب برای جذب نیرو وجود نداشته باشد، فارغ التحصیلان مقطع ارشد، با ذهنیت یافتن موقعیت شغلی بهتر، ترجیحشان ادامه تحصیل خواهد بود.

 

روند صعودی میزان پذیرش دانشگاه ها، به دلیل درآمد های ناشی از آن، حالت غیر منطقی پیدا کرده است.

 

وی ادامه داد: گذشته از این، شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران، به صورتی پیش رفته که در حال حاضر ادامه تحصیل، ملاکی فرهنگی برای پیشرفت تلقی می شود. در این اوضاع، مدرک بالاتر، منزلت اجتماعی بالاتر و جایگاه اقتصادی بهتری به همراه دارد.

 

فتاحی اضافه کرد: بعلاوه، تعداد دانشگاه هایی که در مقطع ارشد دانشجو می پذیرند بسیار زیاد شده و  در واقع روند صعودی میزان پذیرش دانشگاه ها، به دلیل درآمد های ناشی از آن، حالت غیر منطقی پیدا کرده است.

 

در آزمون های تستی، افراد به یک شکلی قبول می شوند، اما فضای پذیرش ضعیف است

 

رحمت اله فتاحی گفت: تعداد دعوت شدگان به مصاحبه دکتری رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه فردوسی مشهد 56 نفر بود که از این تعداد 44 نفر در مصاحبه حضور یافتند.

 

وی در خصوص ارزیابی سطح علمی مصاحبه شوندگان تصریح کرد: شاید با خوشبینی بتوانم بگویم، که واقعا 20 درصد از دعوت شدگان به مصاحبه آمادگی داشتند. باقی ضعیف بودند و حتی ساده ترین معیارها را، از جمله، مجلات فارسی موجود در حوزه کتابداری، را هم نمی دانستند. این ها را باید نقطه ضعف تلقی کرد. به هر حال در آزمون های تستی، افراد به یک شکلی قبول می شوند، اما فضای پذیرش ضعیف است و می توانم بگویم که دانشجویان یکی دو، دوره قبل در قیاس با گذشته که آزمون از طریق دانشگاه برگزار می شد، بسیار ضعیف اند.

 

وی با تاکید بر سطح علمی پایین ورودی های اخیر، یادآور شد: دانشجویان نباید تنها به گذراندن آزمون و حضور در کلاس ها بسنده کنند. بایستی برنامه داشته باشند تا بتوانند به جبران کمبودهای مطالعاتی خود بپردازند. در غیر اینصورت، زمانی که به آزمون جامع و پایان نامه می رسند، مشکل اصلی رخ می نماید. باید با شایستگی این دوره را به پایان رسانند تا آنزمان که در خدمت جامعه قرار می گیرند، اثر بخشی کافی را داشته باشند.

 

دانشگاه ها در یک فضای تحمیلی قرار گرفته اند که برای جبران کسر بودجه به پذیرش دانشجویان پولی در قالب هایی چون، پردیس، نوبت دوم و ... روی آورده اند.

 

فتاحی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، در این فرایند ایراد کار دانشگاه ها کجاست، بیان کرد: دانشگاه ها در یک فضای تحمیلی قرار گرفته اند که برای جبران کسر بودجه به پذیرش دانشجویان پولی در قالب هایی چون، پردیس، دانشجوی شبانه و ... روی آورده اند. از طرفی، سازمان سنجش هم تعداد دانشجوی بیشتری معرفی می کند و نتیجه این می شود که هر چه تعداد بیشتر باشد، شایستگی و کیفیت پایین تر خواهد بود.

 

وی ضمن اشاره به اینکه امسال پذیرفته شدگان برای ورود به مقطع دکتری دانشگاه فردوسی 8 نفر خواهند بود، اظهار داشت: در حال حاضر ما با دریافت پرونده هایی با عنوان استعدادهای درخشان مواجهیم. کسانی که رتبه نیاوردند، اما با داشتن نامه از سازمان استعداد درخشان، پرونده آنها در لیست قرار گرفته است. ترجیح ما عدم پذیرش این افراد است، اما شاید پس از بررسی پرونده ها یک نفر از بین آنان انتخاب شود.