کد خبر: 16214
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 15 مرداد 1393 - 22:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

تصویب برنامه های ارشد «اقتصاد اطلاعات» و دکتری «مديريت اطلاعات و دانش»

      برنامه های کارشناسی ارشد «اقتصاد اطلاعات» و دکتری «مديريت اطلاعات و دانش» در نشست سرپرستان گروه های برنامه ريزی مطرح و به تصويب رسيد.
تصویب برنامه های ارشد «اقتصاد اطلاعات» و دکتری «مديريت اطلاعات و دانش»

 

 دکتر جعفر مهراد، سرپرست کميته برنامه ريزی علم اطلاعات و دانش شناسی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری در گفتگو با لیزنا بیان کرد: به دعوت مدير کل برنامه ريزی آموزش عالی وزرات علوم، تحقيقات و فناوری، برنامه های ارشد «اقتصاد اطلاعات» و دکتری «مديريت اطلاعات و دانش» روز سه شنبه مورخ 14/5/1393 در نشست سرپرستان گروه های برنامه ريزی مطرح و به تصويب رسيد.

 

دکتر مهراد گفت: رشته اقتصاد اطلاعات به عنوان يک رشته مستقل و زير چتر علم اطلاعات و دانش شناسی قرار دارد. اين برنامه در 32 واحد طراحی شده که شامل 22 واحد درس های الزامی، 4 واحد درس های اختياری و 6 واحد پايان نامه است.

 

وی افزود: علاوه بر درس های فوق، 4 واحد درس های جبرانی نيز در نظر گرفته شده است که شامل اقتصاد خرد به ارزش 2 واحد الزامی برای ورودی های دارای مدرک کارشناسی غير از رشته و گرايش های اقتصاد و مبانی علم اطلاعات و دانش شناسی الزامی برای ورودی های دارای مدرک کارشناسی غير از علم اطلاعات و دانش شناسی است.

 

دکتر مهراد هدف از طراحی و تصويب رشته اقتصاد اطلاعات را تربيت دانش آموختگانی عنوان کرد که مسائل اقتصادی مربوط به توليد، توزيع و مصرف اطلاعات  را بررسی و تحلیل خواهند کرد.

 

وی افزود: دانش آموختگان اين رشته به گونه ای آموزش خواهند ديد که از دانش زمينه ای لازم برای کار آفرينی و اشتغال زايی در حوزه های مرتبط با کالا ها و خدمات اطلاعاتی برخوردار باشند.

 

سرپرست کميته برنامه ريزی و علم اطلاعات و دانش شناسی ادامه داد در دوره دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی تنها يک گرايش تصويب و جهت اجرا به دانشگاه ها ابلاغ شده است که «بازيابی اطلاعات و دانش» نام دارد.

 

گرايش دوم مقطع دکتری با عنوان «مديريت علم اطلاعات و دانش» در 36 واحد طراحی شده است که شامل: درس های پايه 8 واحد، درس های تخصصی الزامی 6 واحد، درس های تخصصی اختياری 4 واحد و رساله 18 واحد است.

 

وی ادامه داد علاوه بر درس های پايه و تخصصی سه درس هر کدام به ارزش 2 واحد به عنوان دروس جبرانی در نظر گرفته شده است که به صلاحديد گروه آموزشی ارائه می شود: مديريت دانش سازمانی، ذخيره و بازيابی اطلاعات و سيستم های اطلاعات مديريت.

 

دکتر مهراد هدف از گرايش مديريت اطلاعات و دانش در چارچوب برنامه دکتری علم اطلاعات و دانش را اينچنين تعريف کرد:

 

-          تربيت متخصصان برای سازماندهی و اشاعه دانش

-          تربيت نيروی انسانی مورد نياز بخش های دولتی و خصوصی برای مديريت دارايی های فکری و دانشی

-          تربيت نيروی انسانی لازم برای ارائه مشاوره مديريت دانش

-          تامين نيروی انسانی توانمند برای تدريس دروس مرتبط با مقوله مديريت اطلاعات و دانش در سطوح مختلف تحصيلی

-          زمينه سازی برای انجام تحقيقات عميق در زمينه مفاهيم، فناوری ها، نظام های مديريت دانش

 

در پايان دکتر مهراد یادآوری کرد: برنامه های ياد شده لازم است به امضاء وزير علوم، تحقيقات و فناوری برسد و پس از آن دانشگاه های متقاضی مجری اين برنامه ها خواهند بود.

 

 

 

برچسب ها :
غفاري
|
Iran
|
1394/08/09 - 11:30
0
0
به نظر بنده امروز خواندن كتابداري محض جوابگوي نيازهاي مخاطبان و جامعه دانگشاهي نيست بايد كتابداران تخصصي تربيت كني مثلا طرف ليسانس شيمي داشته باشه و فوق ليسانس كتابداري كه در كتابخانه دانشكده شيمي كار كنه يا ليسانس كامپيوتر با كارشناسي ارشد كتابداري و گرنه آموزشهاي گروه كتابداري حتي در مقطع دكتري هم جوابگوي نياز بازار كتابداري نيست.
رویا بلاغی
|
Iran
|
1393/06/17 - 12:56
0
0
با سلام و خسته نباشید خدمت استاد عزیزم
این رشته همیشه از پیشنهادات به جا و بسیار خوب شما بهره مند بوده و انشاءا.. خواهد بود
با تشکر از زحمات و دلسوزی های بی دریغتان در این راه...
به یاری خدا همیشه پایدار باشید و برقرار
کتابدار بیکار
|
Iran
|
1393/06/05 - 17:42
0
1
سلام خدمت دکتر مهراد
اقای دکتر این گرایش ها خوبی و مورد نیاز ولی من یه سوال داشتم من که شرایط سنیم (32سال)دیگه به آزمونهای استخدامی نمیخوره با مدرک کارشناسی کتابداری و دانشجوی ارشد بودن باید چه کنم ...لطف کن راهنمایی کنید
ممنون
مهراد
|
Iran
|
1393/05/18 - 14:07
3
6
همکاران گرامی از کامنت های شما متشکرم . در بحث اشتغال مایلم توجه شما عزیزان را به دوره اقتصاد اطلاعات جلب کنم. بعضی از کامنت ها نشان می دهد که دوستان از عمق و گستره آن بی اطلاع هستند. اگر چنین فرض کنیم باید قدری مطالعه را در دستور کار قرار دهیم. اظهاراتی که فاقد مطالعه بنیادی است به حل مساله کمک نمی کند. کافی است به درس های این رشته یعنی اقتصاد اطلاعات توجه کنید و ابعاد ان را در کشورهای پیشرفته مطالعه کنید. در هر دو حال شما عزیزان با من موافق خواهید بود که تلاش من در کمیته علم اطلاعات و دانش شناسی تدوین برنامه هایی است که مشتری پسند باشد.
با وجود این چنانچه راهنمایی هایی را ارایه دهید از مطاله آنها استقبال می نمایم.
توصیه می کنم در مورد اشتغال نقش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران را نادیده نگیرید . انجمن می تواند نقش مهمی ایفا کند.
موفق باشید
دکتر مهراد
مهراد
|
Iran
|
1393/05/18 - 14:02
3
6
دوستان عزیزی که کامنت گذاشته اند من را خوشحال کرده و از این عزیزانم سپاسگزارم. همکارانی که از بیکاری گله مندند حق با آنهاست. اما، توجه داشته باشیم که 12.2درصد از جمعیت کشور بیکار هستند. از این جمعیت 12.5 درصد را نرخ بیکاری جوانان تشکیل می دهد و از همه مهمتر از این رقم 25 درصد نرخ بیکاری از آن فارغ التحصیلان دانشگاهی است. از این رو مشکل بیکاری خاص رشته ما نیست با این همه شاید آوردن رشته مدیریت اطلاعات و دانش البته با تاکید بر مدیریت دانش به نظرم حکم معجزه را دارد. شاید تا دو سه روز پیش پذیرش این مهم حتی برای خود من هم دشوار بوداما این کار شد. حالا دامنه رشته وسعت پیدا کرده است: اطلاعات و دانش .بدین ترتیب فارغ التحصیلان علم اطلاعات و دانش شناسی بخش بزرگی از بازار کار کشور را به وسعت سازمان ها و شرکت ها در اختیار دارند. دوستان خود باید تلاش کنند و به سمت موسسات و سازمان ها بروند . اینگونه می توان شغل اختیار کرد. شغل چیزی نیست که منتظر بمانیم خود به سراغ ما بیاید. اشتغال مستلزم تلاش جمعی است که ما هم به سهم خود می کوشیم به حل این پدیده کمک کنیم. موفق باشید . دکتر مهراد
بی کار
|
Iran
|
1393/05/16 - 14:21
3
1
با این وضع بازار کار این همه گرایش به چه دردی می خوره؟
کتابدار
|
Iran
|
1393/05/16 - 08:56
1
4
جناب دکتر سلام
لطفا"، خواهشا" و حتما" به وضعیت ارشد در دانشگاه های مختلف توجه بفرمایید. جبران اتفاقی که در مقاطع ارشد در دانشگاه آزاد داره می افته امکان پذیر نخواهد بود.
ندا محبی
|
Iran
|
1393/05/16 - 08:49
1
4
سلام آقای دکتر مهراد
از پیشنهادات سنجیده شما در حیطه علم اطلاعات و دانش شناسی سپاسگزاریم و امیدواریم این دو گرایش حداقل جای خود را در جامعه دانش پژوهان باز کند و مانند رشته کتابداری که حتی با تغییر نام( علم اطلاعات و دانش شناسی) هم نتوانسته جایگاه شایسته خود را در اذهان عمومی پیدا کند و بعد گذشت سالها همچنان ناشناخته است نباشد
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: