داخلی
»مطالب کتابداری
»گفتگو
تصویب برنامه های ارشد «اقتصاد اطلاعات» و دکتری «مديريت اطلاعات و دانش»
دکتر جعفر مهراد، سرپرست کميته برنامه ريزی علم اطلاعات و دانش شناسی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری در گفتگو با لیزنا بیان کرد: به دعوت مدير کل برنامه ريزی آموزش عالی وزرات علوم، تحقيقات و فناوری، برنامه های ارشد «اقتصاد اطلاعات» و دکتری «مديريت اطلاعات و دانش» روز سه شنبه مورخ 14/5/1393 در نشست سرپرستان گروه های برنامه ريزی مطرح و به تصويب رسيد.
دکتر مهراد گفت: رشته اقتصاد اطلاعات به عنوان يک رشته مستقل و زير چتر علم اطلاعات و دانش شناسی قرار دارد. اين برنامه در 32 واحد طراحی شده که شامل 22 واحد درس های الزامی، 4 واحد درس های اختياری و 6 واحد پايان نامه است.
وی افزود: علاوه بر درس های فوق، 4 واحد درس های جبرانی نيز در نظر گرفته شده است که شامل اقتصاد خرد به ارزش 2 واحد الزامی برای ورودی های دارای مدرک کارشناسی غير از رشته و گرايش های اقتصاد و مبانی علم اطلاعات و دانش شناسی الزامی برای ورودی های دارای مدرک کارشناسی غير از علم اطلاعات و دانش شناسی است.
دکتر مهراد هدف از طراحی و تصويب رشته اقتصاد اطلاعات را تربيت دانش آموختگانی عنوان کرد که مسائل اقتصادی مربوط به توليد، توزيع و مصرف اطلاعات را بررسی و تحلیل خواهند کرد.
وی افزود: دانش آموختگان اين رشته به گونه ای آموزش خواهند ديد که از دانش زمينه ای لازم برای کار آفرينی و اشتغال زايی در حوزه های مرتبط با کالا ها و خدمات اطلاعاتی برخوردار باشند.
سرپرست کميته برنامه ريزی و علم اطلاعات و دانش شناسی ادامه داد در دوره دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی تنها يک گرايش تصويب و جهت اجرا به دانشگاه ها ابلاغ شده است که «بازيابی اطلاعات و دانش» نام دارد.
گرايش دوم مقطع دکتری با عنوان «مديريت علم اطلاعات و دانش» در 36 واحد طراحی شده است که شامل: درس های پايه 8 واحد، درس های تخصصی الزامی 6 واحد، درس های تخصصی اختياری 4 واحد و رساله 18 واحد است.
وی ادامه داد علاوه بر درس های پايه و تخصصی سه درس هر کدام به ارزش 2 واحد به عنوان دروس جبرانی در نظر گرفته شده است که به صلاحديد گروه آموزشی ارائه می شود: مديريت دانش سازمانی، ذخيره و بازيابی اطلاعات و سيستم های اطلاعات مديريت.
دکتر مهراد هدف از گرايش مديريت اطلاعات و دانش در چارچوب برنامه دکتری علم اطلاعات و دانش را اينچنين تعريف کرد:
- تربيت متخصصان برای سازماندهی و اشاعه دانش
- تربيت نيروی انسانی مورد نياز بخش های دولتی و خصوصی برای مديريت دارايی های فکری و دانشی
- تربيت نيروی انسانی لازم برای ارائه مشاوره مديريت دانش
- تامين نيروی انسانی توانمند برای تدريس دروس مرتبط با مقوله مديريت اطلاعات و دانش در سطوح مختلف تحصيلی
- زمينه سازی برای انجام تحقيقات عميق در زمينه مفاهيم، فناوری ها، نظام های مديريت دانش
در پايان دکتر مهراد یادآوری کرد: برنامه های ياد شده لازم است به امضاء وزير علوم، تحقيقات و فناوری برسد و پس از آن دانشگاه های متقاضی مجری اين برنامه ها خواهند بود.
این رشته همیشه از پیشنهادات به جا و بسیار خوب شما بهره مند بوده و انشاءا.. خواهد بود
با تشکر از زحمات و دلسوزی های بی دریغتان در این راه...
به یاری خدا همیشه پایدار باشید و برقرار
اقای دکتر این گرایش ها خوبی و مورد نیاز ولی من یه سوال داشتم من که شرایط سنیم (32سال)دیگه به آزمونهای استخدامی نمیخوره با مدرک کارشناسی کتابداری و دانشجوی ارشد بودن باید چه کنم ...لطف کن راهنمایی کنید
ممنون
با وجود این چنانچه راهنمایی هایی را ارایه دهید از مطاله آنها استقبال می نمایم.
توصیه می کنم در مورد اشتغال نقش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران را نادیده نگیرید . انجمن می تواند نقش مهمی ایفا کند.
موفق باشید
دکتر مهراد
لطفا"، خواهشا" و حتما" به وضعیت ارشد در دانشگاه های مختلف توجه بفرمایید. جبران اتفاقی که در مقاطع ارشد در دانشگاه آزاد داره می افته امکان پذیر نخواهد بود.
از پیشنهادات سنجیده شما در حیطه علم اطلاعات و دانش شناسی سپاسگزاریم و امیدواریم این دو گرایش حداقل جای خود را در جامعه دانش پژوهان باز کند و مانند رشته کتابداری که حتی با تغییر نام( علم اطلاعات و دانش شناسی) هم نتوانسته جایگاه شایسته خود را در اذهان عمومی پیدا کند و بعد گذشت سالها همچنان ناشناخته است نباشد