تصویب برنامه های ارشد «اقتصاد اطلاعات» و دکتری «مديريت اطلاعات و دانش»

 

 دکتر جعفر مهراد، سرپرست کميته برنامه ريزی علم اطلاعات و دانش شناسی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری در گفتگو با لیزنا بیان کرد: به دعوت مدير کل برنامه ريزی آموزش عالی وزرات علوم، تحقيقات و فناوری، برنامه های ارشد «اقتصاد اطلاعات» و دکتری «مديريت اطلاعات و دانش» روز سه شنبه مورخ 14/5/1393 در نشست سرپرستان گروه های برنامه ريزی مطرح و به تصويب رسيد.

 

دکتر مهراد گفت: رشته اقتصاد اطلاعات به عنوان يک رشته مستقل و زير چتر علم اطلاعات و دانش شناسی قرار دارد. اين برنامه در 32 واحد طراحی شده که شامل 22 واحد درس های الزامی، 4 واحد درس های اختياری و 6 واحد پايان نامه است.

 

وی افزود: علاوه بر درس های فوق، 4 واحد درس های جبرانی نيز در نظر گرفته شده است که شامل اقتصاد خرد به ارزش 2 واحد الزامی برای ورودی های دارای مدرک کارشناسی غير از رشته و گرايش های اقتصاد و مبانی علم اطلاعات و دانش شناسی الزامی برای ورودی های دارای مدرک کارشناسی غير از علم اطلاعات و دانش شناسی است.

 

دکتر مهراد هدف از طراحی و تصويب رشته اقتصاد اطلاعات را تربيت دانش آموختگانی عنوان کرد که مسائل اقتصادی مربوط به توليد، توزيع و مصرف اطلاعات  را بررسی و تحلیل خواهند کرد.

 

وی افزود: دانش آموختگان اين رشته به گونه ای آموزش خواهند ديد که از دانش زمينه ای لازم برای کار آفرينی و اشتغال زايی در حوزه های مرتبط با کالا ها و خدمات اطلاعاتی برخوردار باشند.

 

سرپرست کميته برنامه ريزی و علم اطلاعات و دانش شناسی ادامه داد در دوره دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی تنها يک گرايش تصويب و جهت اجرا به دانشگاه ها ابلاغ شده است که «بازيابی اطلاعات و دانش» نام دارد.

 

گرايش دوم مقطع دکتری با عنوان «مديريت علم اطلاعات و دانش» در 36 واحد طراحی شده است که شامل: درس های پايه 8 واحد، درس های تخصصی الزامی 6 واحد، درس های تخصصی اختياری 4 واحد و رساله 18 واحد است.

 

وی ادامه داد علاوه بر درس های پايه و تخصصی سه درس هر کدام به ارزش 2 واحد به عنوان دروس جبرانی در نظر گرفته شده است که به صلاحديد گروه آموزشی ارائه می شود: مديريت دانش سازمانی، ذخيره و بازيابی اطلاعات و سيستم های اطلاعات مديريت.

 

دکتر مهراد هدف از گرايش مديريت اطلاعات و دانش در چارچوب برنامه دکتری علم اطلاعات و دانش را اينچنين تعريف کرد:

 

-          تربيت متخصصان برای سازماندهی و اشاعه دانش

-          تربيت نيروی انسانی مورد نياز بخش های دولتی و خصوصی برای مديريت دارايی های فکری و دانشی

-          تربيت نيروی انسانی لازم برای ارائه مشاوره مديريت دانش

-          تامين نيروی انسانی توانمند برای تدريس دروس مرتبط با مقوله مديريت اطلاعات و دانش در سطوح مختلف تحصيلی

-          زمينه سازی برای انجام تحقيقات عميق در زمينه مفاهيم، فناوری ها، نظام های مديريت دانش

 

در پايان دکتر مهراد یادآوری کرد: برنامه های ياد شده لازم است به امضاء وزير علوم، تحقيقات و فناوری برسد و پس از آن دانشگاه های متقاضی مجری اين برنامه ها خواهند بود.