کد خبر: 16286
تاریخ انتشار: سه شنبه, 21 مرداد 1393 - 15:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

کتابداری باید در كنار متخصصان علوم كامپيوتر به تعالي خود ادامه دهد

سعیده اسلامی گفت: با توجه به تحقق پيوستن وب معنايي و ديجيتال سازي، بايد كتابخانه ها جزئي از وب باشند نه در وب. بنابراين مي شود گفت كه امروزه رشته كتابداري بايد الزاما در كنار متخصصان علوم كامپيوتر به رشد و تعالي خودش ادامه دهد.
کتابداری باید در كنار متخصصان علوم كامپيوتر به تعالي خود ادامه دهد

 

«سفر مديريت دانش در سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران» به قلم، سعیده اسلامی و سامان فیروزی، یکی از مقالات پذیرفته شده در هشتادمین کنگره بین المللی ایفلا است، که توسط دکتر غلامرضا امیرخانی، عضو هیأت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در جلسه 109 ایفلا ارائه خواهد شد.

 

در ادامه صحبت های سعیده اسلامی، رئیس گروه خدمات داده های سازمان اسناد و کتابخانه ملی، از نگاهتان می گذرد.

 

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟

بنده سعيده اسلامي متولد سال 1362 هستم. درباره تحصيلات خود بايد عرض كنم كه در رشته مهندسي نرم افزار در سال 85 از دانشگاه دختران دكتر شريعتي در تهران فارغ التحصيل شدم. از همان زمان به استخدام كتابخانه ملي درآمدم. در سال 87 در كنكور فوق ليسانس شركت كردم و سال 89 در رشته مهندسي نرم افزار در مقطع فوق ليسانس از دانشگاه آزاد اسلامي فارغ التحصيل شدم. چندين سال به عنوان كارشناس و تحليلگر و برنامه نويس در اداره آي تي كتابخانه ملي فعاليت كردم و در حال حاضر علاوه بر اينكه رئيس گروه خدمات داده ها در كتابخانه ملي هستم، در حوزه تدريس نيز فعاليت هايي دارم.

 

حضور پژوهشگران ایرانی را در مهم ترین رویداد جهانی حوزه کتابداری، چطور ارزیابی می کنید؟

البته من كتابدار نيستم و درست نيست من نظر قاطعي در اين زمينه بدم. اما به نظر مي رسد كه حضور افراد متخصص كتابداري در چنين رويدادي بايد پر رنگ تر از اينها باشد. به هر حال رشته تخصصي من چيز ديگري است و من سعي مي كنم به نحوي ارتباطي بين زمينه هاي مطالعاتي خودم با رشته كتابداري ايجاد كنم، طوري كه همراستا با رسالت كتابخانه ملي باشد. شايد اگر پشتيباني و حمايت بيشتري از  پژوهشگران اين حوزه بعمل آيد در آينده شاهد حضور قوي تري باشيم. البته بايد گفت هر ساله كتابخانه ملي از سازمان هاي پيشرو در ايران است كه در ايفلا چندين مقاله ارائه مي كند.

 

در این کنگره بین المللی اثری از سرکارعالی پذیرفته شد، در خصوص این اثر و ضرورت پرداختن به موضوع توضیح بفرمایید.

بله مقاله ايي است تحت عنوان:

 “KM Journey at National Library and Archives of IRAN: a Pragmatic Model for KM Aligned with Strategic Plan.”

"سفر مديريت دانش در سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران: يك مدل واقع گرا براي مديريت دانش، همتراز با برنامه استراتژيك"

ببينيد، بحث مديريت دانش سالهاست كه به عنوان يك مبحث بين رشته اي وجود دارد. متاسفانه جاي آن در كتابخانه ملي ايران خالي است. سازمان در 2 سال گذشته برنامه استراتژيك خود را در تدوين كرده است و براي رسيدن به اهداف اين برنامه نيازمند به پياده سازي مديريت دانش در سازمان است. در اين مقاله مدلي عملي پيشنهاد شده است كه در 5 فاز و در 3 جنبه به صورت تكراري و افزايشي به پياده سازي مديريت دانش مي پردازد. اين الگو را از متدولوژي RUP در حوزه مهندسي نرم افزار الهام گرفتم. اين الگو همتراز با سند استراتژيك سازمان اسناد و كتابخانه ملي است و براي سازمان هاي بزرگ مناسب است.

 

چندمین باری است که مقاله ای از شما در مجامع بین المللی پذیرفته می شود؟

مقاله امسال ايفلا،  ششمين مقاله بين المللي بنده به حساب مي آيد. البته دومين مقاله بين المللي است كه به نوعي در حوزه كتابداري است و بقيه مقالات، خاص حوزه نرم افزار هستند.

 

آیا شخصا برای ارائه مقاله در ایفلا حضور می یابید؟

متاسفانه به دليل برخي از مشكلات سازماني و علي رغم حمايت معاونت پژوهش كتابخانه ملي، امكان حضور در ايفلا برايم مقدور نيست. اميدوارم سالهاي آينده بتوانم در اين اجلاس حضور داشته باشم. البته جناب آقاي دكتر امیرخانی معاونت محترم كتابخانه قبول زحمت كرده و مقاله بنده را در جلسه 109 ايفلا ارائه خواهند كرد.

 

به نظر شما، کاستی ها و نقاط قوت کتابداری ایرانی، چیست و چگونه می توان حضور پررنگ تر کتابدار ایرانی را در مجامع بین المللی شاهد بود؟

به نظرم نه تنها در حوزه كتابداري بلكه در ديگر رشته ها بايد متخصصان آن رشته كاملا به روز باشند و با دنيا پيش بروند، بخصوص در رشته كتابداري كه ارتباط مستقيمي با اطلاعات دارد. در جهان امروزي كه سرعت رشد اطلاعات سنتي و ديجيتال بسیار فزاينده هست، بايد متخصصان با استانداردها و اخبار جهان در اين حوزه آشنايي داشته باشند تا ايران در اين اقيانوس اطلاعات يك جزيره تنها باقي نماند. با توجه به تحقق پيوستن وب معنايي و ديجيتال سازي، بايد كتابخانه ها جزئي از وب باشند نه در وب. بنابراين مي شود گفت كه امروزه رشته كتابداري بايد الزاما در كنار متخصصان علوم كامپيوتر به رشد و تعالي خودش ادامه دهد. نكته مهم اينكه سازمان هاي ذيربط بايد نقش حاكميتي و پشتيبان بازي كنند. برگزاري روتين كارگاه ها و جلسات brainstorming در سازمان ها مي تواند نقش مهمي در ايده پروري و تحقيق داشته باشد. سازمان ها بايد نتايج بررسي ها، كارگاه ها  و مستندات آموزشي خود را در اختيار عموم قرار دهند مانند آنچه در كتابخانه و آرشيو كانادا، كتابخانه كنگره ، كتابخانه ملي استراليا ، آلمان، فرانسه و غیره اتفاق مي افتد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: