یک سوم استخدامی‌ها از کتابداران و دو سوم از غیرکتابداران بوده‌است

 

 

دکتر مهردخت وزیرپور، استاد باسابقه کتابداری و اطلاع‌رسانی و مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در گفتگویی اختصاصی، به پرسش‌های خبرنگار لیزنا دربارهٔ مسائل، مشکلات و برنامه‌های آتی نهاد پاسخ داد.

 

 

 

 

 

 

باید به جایی برسیم که در بیشتر کتابخانه‌های نهاد بچه‌های فارغ‌التحصیل کتابداری مشغول به کار باشند/برگزاری دوره‌های بازآموزی مهارت‌های کتابداری به کتابداران غیرمتخصص

وزیرپور گفت: مهم‌ترین رسالت نهاد توسعه کتابخانه‌ها و گسترش فرهنگ‌کتابخوانی است. باید به جایی برسیم که در بیشتر کتابخانه‌های نهاد بچه‌های فارغ‌التحصیل کتابداری مشغول به کار باشند و اگر کتابداران غیرمتخصص هم داریم، با
برگزاری دوره‌های بازآموزی مهارت‌های کتابداری را به آن‌ها آموزش بدهیم.

 

یک سوم استخدامی‌ها از کتابداران و دو سوم از غیرکتابداران بوده‌است

وی تصریح کرد: در همین راستا تعدادی کتاب تخصصی از ناشرانی چون کتابدار و چاپار تعیین و تهیه‌شده‌اند که این افراد باید مطالعه کنند و بر اساس آن آزمون بدهند. این کتاب‌ها در مجموع در حدود 300 تا 400 صفحه هستند و به موضوعاتی چون ادبیات کودک، نقش و جایگاه و وظایف کتابدار و ترویج کتابخوانی در جامعه اختصاص دارند. باید بدانید که استخدام کتابداران به صورت بسیار نامتعادل بوده؛ به طوری که یک سوم استخدامی‌ها از کتابداران و دو سوم از غیرکتابداران بوده‌است.

 

ارائه موضوعات پیشنهادی برای پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی حوزه کتابداری به دانشگاه‌ها توسط نهاد کتابخانه ها

وزیرپور به تصمیم نهاد کتابخانه‌ها مبنی بر برقراری ارتباط با جامعه آکادمیک کتابداری اشاره کرد و گفت: نهاد قصد دارد فهرست موضوعات پیشنهادی خود برای پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی حوزه کتابداری را به دانشگاه‌ها ارسال کند و از کسانی که این موضوعات را برمی‌گزینند حمایت مالی نماید. این موضوعات دربارهٔ مسائل مربوط به کتابخانه‌های عمومی هستند. در حال حاضر هم ما یک پایان‌نامه با موضوع فضاسازی کتابخانه‌های عمومی را که در دانشگاه تهران کار شده در دست انتشار داریم.

 

جایگاه و اهمیت کتابداری در نهاد مورد توجه نبوده‌است/ این وظیفهٔ ماست که نقش کتابدار را به جامعه نشان بدهیم

مشاور دبیرکل نهاد، اساتید برجستهٔ کتابداری را در انتقاداتی که متوجه نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌کنند محق دانست و گفت: جایگاه و اهمیت کتابداری در نهاد مورد توجه نبوده‌است. تصور می‌کردند این کاری است که هرکسی می‌تواند انجام بدهد. این وظیفهٔ ماست که نقش کتابدار را به جامعه نشان بدهیم.

 

مجموعه سازی در کتابخانه‌های نهاد متعادل نبوده به طوری که فقط یک سوم منابع مخاطب‌پذیر هستند/ ما تلاش خواهیم کرد نظریات کتابداران هر منطقه را در مجموعه‌سازی برای کتابخانه‌های آن منطقه لحاظ کنیم

وی در ادامه گفت: مشکلات بسیاری در نهاد وجود داشته. از جمله اینکه مجموعه سازی در کتابخانه‌های نهاد متعادل نبوده به طوری که فقط یک سوم منابع مخاطب‌پذیر هستند. ما تلاش خواهیم کرد نظریات کتابداران هر منطقه را در مجموعه‌سازی برای کتابخانه‌های آن منطقه لحاظ کنیم. کتاب‌هایی هستند که کلی و عمومی‌اند و در همه جای کشور به درد می‌خورند، مثلا کتاب‌های آشپزی، نقاشی، داستان‌های عاشقانه و کتاب‌های کودک. اما گذشته از این‌ها، هر استان و شهرستان و روستا باید بتواند منابع مخصوص و مناسب خود را داشته باشد. زاهدان و کردستان و سایر مناطق کشور هر یک باید مجموعه‌های خاص خود را داشته باشند.

 

امکان اینکه کار مجموعه‌سازی را به خود استان‌ها یا کتابخانه‌ها بسپاریم نداریم/ توجه کنید که فعلا نهاد مشکل بودجه دارد و خریدی ندارد

استاد باسابقهٔ کتابداری ایران عنوان کرد: امکان اینکه کار مجموعه‌سازی را به خود استان‌ها یا کتابخانه‌ها بسپاریم نداریم. زیرا بیش از 6000 کتابخانه در ایران داریم و با این کار هرج و مرج ایجاد خواه شد. ما کارهای کلی این کتابخانه‌ها را خودمان انجام خواهیم داد. کارهای تخصصی را هم نمی‌توانیم کاملا به خودشان بسپاریم ولی با کمک خودشان پیش خواهیم برد. البته باید توجه کنید که فعلا نهاد مشکل بودجه دارد و خریدی ندارد. وقتی مسائل مالی حل شود به این موارد توجه خواهیم کرد.

  

ابراز تأسف از اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران نماینده‌ای در ایفلا ندارد

دکتر وزیرپور تمام مشکلات نهاد را از نظر اولویت تقریبا در یک سطح دانست و عنوان کرد: دربارهٔ مسائل مادی باید قدم به قدم پیش برویم. به مشکلات معنوی نیز توجه کافی خواهیم داشت. وی از اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران نماینده‌ای در ایفلا ندارد ابراز تاسف نمود و گفت: دلیل این امر آن است که در دوره‌های قبلی کسی به فکر نبوده و دغدغهٔ مسائل کتابداری را نداشته. ما باید در ایفلا و سایر کنفرانس‌ها نماینده داشته‌باشیم و شاید امسال این امر محقق شود. مشکلات بسیار است و باید یکی یکی به آن‌ها پرداخت.

 

من از احترامی که آقای دبیرکل برای کتابداران قائل‌اند بسیار خوشحالم

مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در پایان سخنان خود گفت: من از احترامی که آقای دبیرکل برای کتابداران قائل‌اند بسیار خوشحالم. ایشان می‌گویند کتابدار نمونه نداریم و تقدیرنامهٔ هر 6000 کتابدار تحت مدیریت خود را با دست امضا می‌کنند. این کار باارزشی است. من چندماهی است که ایشان را می‌شناسم و در بازدیدها متوجه شده‌ام که رده‌بندی‌های کتابخانه‌ای را به اندازه ما کتابداران می‌شناسند.