کد خبر: 17407
تاریخ انتشار: سه شنبه, 27 آبان 1393 - 23:22

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

مهمترین مسأله کتابخانه‌های خراسان جنوبی تامین بودجه است

        کاظم‌زاده گفت: ما بر اساس بودجه‌ای که در اختیار داریم هر سال می‌توانیم یک یا دو کتابخانه را از نظر سیستم گرمایشی و موارد مشابه تجهیز کنیم اما به خاطر تفاوت در بودجه و هزینه سال‌های مختلف، گاهی نمی‌توانیم عدالت را دربارهٔ همه‌ کتابخانه رعایت نماییم و به همه کتابخانه‌ها به طور یکسان برسیم.
مهمترین مسأله کتابخانه‌های خراسان جنوبی تامین بودجه است

 

 

محمود کاظم‌زاده، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی، در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار لیزنا، توضیحاتی در خصوص بازدید علی رمضانی، مدیر کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی از آن مرکز استانی ارائه داد.

 

 

 

 

جلسهٔ پرسش و پاسخ صمیمانه‌ با کتابداران بدون حضور مسئولان ستادی استان

کاظم‌زاده گفت: آقای رمضانی به همراه جمعی از مسئولان استانی در برنامهٔ تجلیل از همکاران عرصهٔ کتاب و کتابخوانی شرکت کردند. پس از آن ترجیح دادند که به جای شرکت در مرام کلنگ‌زنی کتابخانه‌ای در شهرستان بیرجند که ما پیش بینی کرده ‌بودیم، در جلسهٔ پرسش و پاسخ صمیمانه‌ای با کتابداران حاضر شوند. در این جلسه برای راحتی بیشتر کتابداران هیچ یک از مسئولان ستادی استان حضور نداشتند.

 

اشاره به ارتباطات کتابداران کل کشور با شخص دبیرکل/ انتقاد از روند نشر و مقایسه آمارهای نشر کنونی با آمارهای اول انقلاب و نیز آمارهای کشورهای خارجی

کاظم‌زاده  ادامه داد: آقای رمضانی در سخنرانی خود به موارد و مسائلی پرداختند که در نهاد در حال پیگیری است. ایشان به ارتباطات کتابداران کل کشور با شخص دبیرکل اشاره کردند و تاکید کردند که تمام این ارتباطات جواب گفته می‌شود و مسائل پیگیری می‌شوند. ایشان همچنین به سیاست‌گذاری‌های جدید نهاد جهت حل مشکل منابع مالی و کتابخانه‌ای اشاره نمودند و وجود مشکلاتی را در این خصوص تذکر دادند. موضوع دیگر صحبت ایشان انتقاد از روند نشر و مقایسه آمارهای نشر کنونی با آمارهای اول انقلاب و نیز آمارهای کشورهای خارجی بود.

 

برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در هفتهٔ کتاب

سرپرست کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در خصوص برنامه‌های آن مرکز استانی برای هفتهٔ کتاب را چنین برشمرد: ایجاد موج اطلاع‌رسانی پیرامون کتاب و کتابخوانی با همکاری مطبوعات استانی، آیین کلنگ‌زنی دو باب کتابخانه، افتتاح یک کتابخانه روستایی، برپایی چادرهای اطلاع‌رسانی و جمع‌آوری کتب اهدایی در میادین اصلی شهر‌های و افتتاح اولین کتابخانه سیار استان در شهرستان قائن.

 

63 کتابخانه تحت مدیریت نهاد کتابخانه‌ها در خراسان جنوبی

کاظم‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد: استان ما 63 باب کتابخانه دارد. تعداد اعضا، 550 هزار و 169 نفر است که عبارت است از 6.8 درصد جمیعت استانی. در مخازن خود 670 هزار و 684 جلد کتاب داریم. زیربنای کتابخانه‌های استان 20 هزار و 899 متر مربع است و به ازای هر 11 هزار و 941 نفر یک کتابخانه وجود دارد.

 

مهمترین مسأله کتابخانه‌های خراسان جنوبی تامین بودجه است

سرپرست کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی مهم‌ترین نیاز آن مرکز را تامین زیرساخت‌های فیزیکی کتابخانه‌ها دانست و گفت: برخی از ساختمان‌های ما بسیار فرسوده و مستهلک‌اند و فاقد استانداردهایی هستند که ما در کتابداری برای کتابخانه‌ها قائلیم. برخی از این ساختمان‌ها تا 50 سال عمر دارند. مساله دیگر به تجهیز و بازسازی کتابخانه‌ها مربوط است. ما بر اساس بودجه‌ای که در اختیار داریم هر سال می‌توانیم یک یا دو کتابخانه را از نظر سیستم گرمایشی و موارد مشابه تجهیز کنیم اما به خاطر تفاوت در بودجه و هزینه سال‌های مختلف، گاهی نمی‌توانیم عدالت را دربارهٔ همه‌ کتابخانه رعایت نماییم و به همه کتابخانه‌ها به طور یکسان برسیم.

 

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: